خرید ضد آفتاب اورجینال ایرانی و خارجی با بهترین قیمت

راهنمای کامل برای انتخاب یک ضد آفتاب خوب

وظیفه ضد آفتاب ایجاد یک لایه روی پوست برای محافظت در برابر اثرات مخرب اشعه های خورشید است. روی انواع مختلف ضد آفتاب برچسب های مختلفی نظیر “SPF” و “طیف گسترده” درج شده که هر کدام میزان محافظت گوناگونی را برای پوست شما فراهم می­کنند. همچنین سوال ها و تردیدهای بسیاری در مورد انواع ضد آفتاب ها وجود دارد، به طور مثال آیا مواد موجود در ترکیبات ضد آفتاب برای پوست ضرر ندارند؟ بعد از گذشت چند ساعت اثر خود را از دست می دهد؟ و آیا ضد آفتاب ها منقضی می شوند؟

هرچند انواع مختلف ضد آفتاب ها برای تمام سنین و شرایط پوستی متفاوت وجود دارند، اما بسیاری از افراد روش درست استفاده از آن را نمی دانند. این عدم استفاده صحیح، سبب ایجاد این تصور می شود که ضد آفتاب کارایی مورد نظر را ندارد. اگر به سلامت پوست خود اهمیت می دهید و می خواهید از سرطان پوست دور بمانید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

انواع ضد آفتاب

ضد آفتاب چیست؟

ضد آفتاب بخشی مهمی از فرایند مراقبت از پوست در برابر اشعه های مضر UV است که باید هر روز و در هر شرایط آب و هوایی، چه آفتاب و چه باران استفاده شود. انواع ضد آفتاب ها به صورت کرم، لوسیون، اسپری، ژل، فوم و یا اشکال دیگر برای انواع پوست ها و تمام سنین از نوزادان تا بزرگسالان وجود دارند که وظیفه همه آن ها جذب و یا انعکاس پرتوهای آفتاب و جلوگیری از آسیب به پوست است.

استفاده مداوم از انواع ضد آفتاب می تواند ایجاد چروک پوستی، لک های سیاه و افتادگی پوست را کند و یا به طور موقت متوقف کند. هرچند استفاده از ضد آفتاب هنگامی که به مدت طولانی در زیر آفتاب می مانید کاملاً ضروری است، اما استفاده از آن حتی زیر سایه و یا زمانی که درون ماشین هستید نیز لازم است تا از پوستتان در برابر اشعه های غیر مستقیم آفتاب محافظت کنید.

انواع اشعه های مضر خورشید

اشعه های فرابنفش (UV) بخشی از انرژی طبیعی هستند که توسط خورشید تولید می شوند. در طیف های الکترومغناطیسی، نور UV دارای طول موجی کوتاهتر از نور مرئی است، بنابراین چشم های ما آن را نمی بیند اما اثر آن را بر روی پوست خود احساس می کنیم. دو نوع اشعه ماوراء بنفش وجود دارند که اثر مخرب آن ها بر روی پوست اثبات شده است: UVA و UVB. هر چند که چگونگی تاثیر آن ها بر روی پوست با هم متفاوت است، اما هر دوی آن ها برای پوست مضر هستند. اشعه های UVC نیز یکی دیگر از انواع اشعه های UV می باشند، اما به طور کامل پیش از رسیدن به زمین توسط لایه ازون فیلتر می شوند.

میزان تاثیر آفتاب بر روی لایه های پوست

UVA

اشعه های UVA دارای طول موجی بلند تر هستند که به طور عمقی درون پوست نفوذ کرده و اثرات مخربی را در بلند مدت ایجاد می کنند. این اثرات چیزهایی مانند چین و چروک، لک های پوستی و سرطان پوست هستند. بر خلاف اشعه های UVB این اشعه توسط لایه ازن جذب نشده و 95% از اشعه های UV که به سطح زمین می رسند از این نوع می باشند. همچنین اشعه های UVA از پنجره و از میان ابرها عبور کرده و فیلتر نمی شوند. به همین دلیل است که در روزهای ابری و یا در اتاق هایی که دارای پنجره هستند، استفاده از انواع ضد آفتاب ضروری است.

UVB

اشعه های UVB دارای طول موجی کوتاهتر هستند و بدون نفوذ به درون پوست، تنها به سطح آن برخورد می کنند. به همین دلیل اثراتی سطحی نظیر برنزه شدن و آفتاب سوختگی در صورت عدم استفاده از انواع ضد آفتاب ها روی پوست ایجاد می شوند. براساس تحقیقات علمی، در نور خورشید میزان اشعه های UVA 500 برابر بیشتر از اشعه های UVB است. برخلاف اشعه های UVA، این اشعه ها به طور مستقیم باعث تخریب DNA می شوند. بیشتر سرطان های پوست ناشی از این نوع اشعه می باشند. اشعه های UVB از شیشه پنجره عبور نمی کنند و بیشتر آن ها توسط ابرها فیلتر می شوند.

مقایسه اثرات UVA و UVB

در جدول زیر اثرات و ویژگی های هر کدام از این اشعه ها به تفکیک آورده شده اند.

UVA UVB
میزان انرژی کمتر بیشتر
سطوح تحت تاثیر سلول های داخلی پوست لایه بیرونی پوست
اثرات کوتاه مدت آفتاب سوختگی و برنزه شدن آنی آفتاب سوختگی، برنزه شدن و ایجاد تاول پس از چند ساعت
اثرات بلند مدت پیری زودرس، چین و چروک پوست، سرطان پوست می تواند به فرایند پیری زودرس کمک کند، سرطان پوست
درصد فراوانی در اشعه های UV 95% 5%
ضد آفتاب مورد نیاز انواع ضد آفتاب های طیف گسترده انواع ضد آفتاب های دارای SPF

در ادامه تاثیر اعمال کرم ضد آفتاب را در حضور نور UV مشاهده می کنید. نقاطی از صورت که در تصاویر وسط و سمت راست تیره می شوند، نواحی هستند که با ضد آفتاب پوشیده می شوند و در نتیجه اشعه های UV به پوست آن نواحی نمی رسند. به همین خاطر است که متخصصین پوست درباره اعمال یکنواخت ضدآفتاب به تمام نواحی صورت تاکید دارند.

آفتاب سوختگی

در چه حالتی اشعه های UV قوی تر هستند؟

تعدادی از فاکتورهای محیطی هستند که سبب می شوند اشعه های UV در قوی ترین حالت خود باشند که در ادامه آن ها را مشاهده می کنید.

ساعت روز

اشعه های UV در ساعت های بین 10 صبح تا 4 بعد از ظهر در بالاترین میزان خود قرار دارند. در این ساعات کمترین میزان جذب و فیلتر بر روی این اشعه ها وجود دارد که به قوی تر شدن آن ها کمک می کند.

فصل سال

اشعه های UV در بهار و تابستان در بالاترین میزان خود قرار دارند. در این فصول، خورشید در بالاترین زاویه خود قرار دارد که سبب افزایش شدت اشعه های آن می شود. هرچند در پاییز و زمستان نیز خورشید دارای اثرات مخرب است.

عرض جغرافیایی

بیشترین میزان انتشار UV در مناطق نزدیک به استوا است زیرا اشعه های UV باید فاصله کمتری را برای رسیدن به زمین طی کنند.

ارتفاع

اشعه های UV در ارتفاعات بالاتر شدت بیشتری دارند زیرا نیاز به طی فاصله کمتری برای رسیدن به زمین دارند.

ابرها

ابرها بخشی از اشعه های UV را پیش از رسیدن به زمین فیلتر می کنند. البته این بستگی به نوع ابر دارد. ابرهای تیره و باران زا میزان بیشتری از اشعه را نسبت به ابرهای سبک فیلتر می کنند.

انعکاس

اشعه های UV از بعضی سطوح مانند برف، آب، ماسه و کف خیابان منعکس می شوند. نزدیکی به چنین سطوحی می تواند میزان قرار گیری در معرض این اشعه ها را افزایش دهد.

ضریب SPF و طیف گسترده روی انواع ضد آفتاب به چه معنی است؟

SPF چیست؟

SPF (Sun Protection Factor) به معنی ضریب محافظت در برابر آفتاب است. SPF که می تواند اعداد متفاوتی داشته باشد، نشان می دهد که انواع ضد آفتاب، چقدر از پوست در برابر اشعه های UVB محافظت می کنند.

SPF نشان دهنده مدت زمانی است که پوست شما در برابر آفتاب سوختگی محافظت می شود. با یک مثال این موضوع را به شما بهتر نشان می دهیم. فرض کنید پوست شما در حالت عادی و بدون استفاده از ضد آفتاب، پس از 5 دقیقه قرار گرفتن در زیر آفتاب شروع به سوختن می کند. استفاده از انواع ضدآفتاب با SPF 50 باعث می شود که این مدت زمان به 50 × 5 دقیقه (یعنی 250 دقیقه) افزایش پیدا کند پیش از اینکه پوستتان آفتاب سوخته شود.

SPF چیست

بسته به محل و زمان قرار گیری در زیر آفتاب و نیز نوع پوست، مدت زمانی که طول می کشد تا پوستتان آفتاب سوخته شود، به طور میانگین بین 5 تا 30 دقیقه متفاوت است. برخی از عواملی که میزان سوختگی پوست را تحت تاثیر قرار می دهند، به شرح زیر است:

– نوع پوست شما

– شرایط آب و هوایی

– میزان تعریق پوست

– مدت زمانی که شنا کرده اید و اینکه چطور بدنتان را بعد از شنا خشک کرده اید

– مقدار ضد آفتابی که به پوست خود زده اید

تفاوت مقادیر مختلف SPF

به طور کلی SPF ها به چهار دسته تقسیم می شوند:

– کم (4، 6، 8 و 10)

– متوسط (15، 20، 25)

– زیاد (30، 40، 50)

– خیلی زیاد (+50)

مقیاس محافظت SPFها رابطه خطی و مستقیمی با هم ندارند:

– SPF 15، 93 درصد از اشعه های UVB را مسدود می کند. انواع ضد آفتاب ها با SPF 15 اجازه می دهند از هر 100 فوتون نور، 7 عدد عبور کرده و به پوست شما برسند.

– SPF 30، 97  درصد از اشعه های UVB را مسدود می کند. انواع ضد آفتاب ها با SPF 30 اجازه می دهند از هر 100 فوتون نور، 3 عدد عبور کرده و به پوست شما برسند.

– SPF 50، 98  درصد از اشعه های UVB را مسدود می کند. انواع ضد آفتاب ها با SPF 50 اجازه می دهند از هر 100 فوتون نور، 2 عدد عبور کرده و به پوست شما برسند.

پس انواع ضد آفتاب ها با SPF 50 تنها 1 درصد بیشتر از ضد آفتاب های با SPF 30 از پوست شما محافظت می کنند. شاید این مقدار عدد کمی به نظر برسد ولی برای افرادی که هر روز به مدت طولانی در زیر آفتاب قرار می گیرند، در بلند مدت تاثیر زیادی خواهد داشت.

میزان حافظت کرم های ضد آفتاب بر اساس SPF

آیا ضد آفتاب با SPF 50 بهترین است؟

در شرایط ایده آل (مشابه شرایط آزمایشگاهی) انواع ضد آفتاب با SPF بسیار بالا (50+)، محافظت بیشتری از پوست در برابر آفتاب سوختگی خواهند داشت، اما زندگی واقعی اصلا شبیه آزمایشگاه نیست. در زندگی نرمال، انواع ضد آفتاب های با SPF بسیار بالا، اغلب حس کاذبی از محافظت کامل در برابر آفتاب برای شما ایجاد می کنند. افرادی که از این نوع ضدآفتاب ها استفاده می کنند، تمایل دارند مدت بیشتری را در زیر آفتاب بگذرانند، بدون اینکه ضد آفتاب را دوباره تمدید کنند. آن ها فکر می کنند که نیازی نیست زیر سایه قرار بگیرند، از کلاه استفاده کنند و یا حتی خود را با لباس بپوشانند. به همین دلیل چنین افرادی معمولاً بسیار بیش از آن چه که فکر می کنند در معرض امواج UV قرار می گیرند.

انواع ضد آفتاب:

جدا از برند و SPF های مختلف، به طور کلی انواع ضد آفتاب ها به دو نوع مختلف دسته بندی می شوند: ضد آفتاب های شیمیایی و ضدآفتاب های فیزیکی (معدنی). هرچند که هردو نوع محافظت کاملی از پوست در برابر آفتاب انجام می دهند، اما روش محافظتشان با هم متفاوت است.

ضد آفتاب های فیزیکی

این نوع ضد افتاب ها که به ضد آفتاب های معدنی و یا طبیعی نیز معروف هستند، بر روی پوست قرار می گیرند و همانند یک چتر محافظ مسیر اشعه های UV را مسدود و آن ها را منعکس می کنند. آن ها این کار را به کمک فیلتر های معدنی انجام می دهند که معروف ترین آن ها تیتانیوم دی اکساید و زینک اکساید هستند. انواع ضد آفتاب های معدنی می توانند از پوست در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت کنند و به محض اینکه اعمال می شوند، محافظت خود را شروع می کنند.

مزایای ضد آفتاب های فیزیکی

– به این خاطر که انواع ضد آفتاب های فیزیکی دارای بافتی سفید تر و غلیظ تر نسبت به نوع شیمیایی هستند، شما به راحتی می بینید که کدام قسمت از پوستتان دارای ضد افتاب است و یا اینکه کجای پوست پاک شده است، بنابراین می توانید در صورت نیاز آن را سریع تر تمدید کنید.

– این نوع ضد آفتاب ها به این خاطر که نسبت به نوع شیمیایی حساسیت زایی کمتری دارند، بسیار مناسب پوست های حساس می باشند.

معایب ضد آفتاب های فیزیکی

– ضد آفتاب های فیزیکی، در مقدار SPF یکسان، اغلب غلیظ تر و سنگین تر از انواع ضد آفتاب های شیمیایی هستند. به همین دلیل این نوع ضد آفتاب ها انتخاب مناسبی برای پوست های چرب و مستعد آکنه نیستند.

– بافت غلیظ تر و ترکیبات سنگین این نوع ضد آفتاب سبب می شود که انتخاب خوبی برای استفاده هر روزه نباشد.

– انواع ضد آفتاب های فیزیکی معمولاً محافظت کمتری از پوست در برابر اشعه های UVA نسبت به ضد آفتاب های شیمیایی دارند.

ضد آفتاب های شیمیایی

اکثر ضد آفتاب هایی که در قفسه فروشگاه ها پیدا می شوند، از این نوع هستند. بر خلاف ضد آفتاب های فیزیکی که بر روی پوست باقی می مانند، این نوع به درون پوست نفوذ می کنند. ضدآفتاب های شیمیایی حاوی فیلترهای فعالی هستند که اشعه های UV را جذب خود کرده و مانع از ایجاد آسیب به سلول های پوستی می شوند. انواع ضد آفتاب های شیمیایی شامل ترکیبات ارگانیک (بر پایه کربن) مانند اکسی بنزون، اکتی نوکسیت،  اکتی سالیت، و آوو بنزون هستند. این ترکیبات ابتدا با تبدیل اشعه های UVB به گرما، از ایجاد آسیب به سلول های پوست جلوگیری می کنند و در انتها این گرما را از پوست آزاد می کنند.

مزایای ضد آفتاب های شیمیایی

– ضد آفتاب شیمیایی بدون اینکه نیاز باشد مقدار زیادی از آن ها استفاده کنید، محافظت موثری ایجاد می کنند. بنابراین می توانید بدون اینکه حسی چسبنده و یا وزنی سنگین داشته باشند، به صورت روزانه از انواع آن ها استفاده کنید.

– این نوع ضد آفتاب ها دارای بافتی نرم و روان می باشند که به راحتی روی صورت پخش شده و حسی آزار دهنده ایجاد نمی کنند.

– ترکیبات پیچیده همراه با فیلترهای چندگانه در این ضد آفتاب ها، حداکثر میزان محافظت از اشعه های UVA و UVB را تضمین می کنند.

معایب ضد آفتاب های شیمیایی

– در حدود 20 الی 30 دقیقه زمان نیاز است تا ضد آفتاب شیمیایی جذب پوست شده و محافظت خود را شروع کند. بنابراین حداقل باید 30 دقیقه قبل از رفتن به زیر آفتاب صبر کنید.

– برخی از فیلترهای شیمیایی UV موجود در این نوع ضد آفتاب ها، می توانند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و حساسیت های پوستی شوند.

– سال ها نگرانی هایی بابت آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد موجود در انواع ضد آفتاب های شیمیایی وجود داشت. امروزه در انواع ضد آفتاب های با کیفیت خارجی و ایرانی از آنتی اکسیدان هایی استفاده می شود که اثرات رادیکال های آزاد را خنثی می کنند و محافظی برای سلامتی پوست می باشند. ضد آفتاب های بیزانس، لانسون، بایودرما، ایزدین و اوریاژ نمونه هایی از این دسته می باشند.

انواع ضد آفتاب: فیزیکی و شیمیایی

انواع ضد آفتاب براساس نوع پوست:

پوست های آکنه دار

برخی از متخصصین پوست اعتقاد دارند که استفاده از ضد آفتاب می تواند به درمان آکنه کمک کند. آکنه معمولاً زمانی که حفره های پوستی با چربی های اضافی، سلول های مرده پوست و یا باکتری مسدود می شوند، ایجاد می شود. دلایل دیگری نظیر کم خوابی، استرس، استفاده از محصولات و یا اقلام آرایشی روغنی نیز می توانند در ایجاد آکنه موثر باشند. درمان آکنه بستگی به نوع آن دارد اما به طور کلی استفاده از انواع محصولات پوستی مخصوص پوست های آکنه دار می تواند به درمان و جلوگیری از گسترش آن کمک کند.

عدم استفاده از ضد آفتاب به لایه طبیعی محافظ پوست آسیب زده و به گسترش آکنه کمک می کند. بی رنگی پوست و نیز اسکار آکنه از مشکلاتی هستند که بر اثر تابش زیاد آفتاب بر روی پوست های مستعد آکنه ایجاد می شوند. بنابراین برای جلوگیری از این مشکلات باید حتماً از انواع ضد آفتاب های مخصوص پوست های آکنه دار و یا مستعد آکنه استفاده کنند.

ضد آفتاب برای پوست های آکنه ای

اگر دارای پوست مستعد آکنه هستید، ضد آفتابی را انتخاب کنید که دارای بافتی سبک و غیر چرب است. بنابراین هنگام خرید انواع ضد آفتاب های مخصوص پوست های آکنه دار، دقت کنید که بر روی آن ها لیبل فاقد روغن و غیر کمدوژنیک (ترکیباتی که منافذ پوست را مسدود نمی کنند) وجود داشته باشد. همچنین توصیه می شود که بر روی ترکیبات نوشته شده بر روی ضد آفتاب ها، به دنبال ترکیبات فعالی باشید که تسکین دهنده و آرامبخش هستند. ترکیباتی مانند زینک اکساید و نیاسینامید دارای خواص ضد التهابی هستند که می توانند قرمزی پوست را کاهش داده و آکنه را کنترل کنند.

به عنوان یک پیشنهاد کلی می توان گفت که افراد دارای پوست های مستعد آکنه باید به دنبال یک ضد آفتاب فیزیکی (معدنی) طیف گسترده و با SPF حداقل 30، دارای بافتی سبک، فاقد روغن و غیر کمدون زا باشند. اوسرین یکی از بهترین ضد آفتاب های مخصوص پوست آکنه ای را تولید می کند.

ضد آفتاب اوسرین

ضد آفتاب برای پوست های چرب

بهتر است که افراد با پوست های چرب به دنبال ضد آفتاب های مات کننده باشند که علاوه بر محافظت در برابر آفتاب، چربی و برق ناشی از آن را که در طول روز ایجاد می شود، کاهش دهد. یک ضد آفتاب خوب مخصوص پوست چرب باید دارای برچسب فاقد روغن و غیر کمدوژنیک باشد که مانع از مسدود شدن منافذ پوست گردد. ضد آفتاب های الارو، اوسرین و لدورا از بهترین مارک ضد آفتاب های خارجی مخصوص پوست های مختلط و چرب هستند. ضد آفتاب سینره جزو بهترین انواع ضد آفتاب های ایرانی فاقد چربی و مخصوص پوست چرب است.

ضد آفتاب الارو مخصوص پوست چرب

ضد آفتاب برای پوست های خشک

افراد با پوست های خشک باید از یک ضد آفتاب با بافت سبک استفاده کنند که دارای ویژگی های مرطوب کنندگی در ترکیبات خود باشد. همچنین می توانید یک کرم مرطوب کننده و یا سرمی را که دارای SPF 30 و یا بالاتر باشد نیز انتخاب کنید. به طور کلی انواع ضد آفتاب های مخصوص پوست خشک باید با دقت بالاتری انتخاب شوند تا منجر به بدتر شدن وضعیت پوست نگردند. ضد آفتاب بیزانس مخصوص پوست خشک یکی از پر فروشترین ضد آفتاب ها در ایران است.

ضد آفتاب بیزانس مناسب پوست خشک

ضد آفتاب های مقاوم در برابر آب

ضد آفتاب های مقاوم در برابر آب در هنگام شنا کردن و یا انجام فعالیت های ورزشی که منجر به تعریق زیاد می شوند مناسب می باشند. مفهوم مقاوم در برابر آب (water resistant) به معنی ضد آب (water proof) بودن آن نیست. انواع ضد آفتاب هایی که دارای برچسب مقاوم در برابر آب هستند، باید دارای درجه بندی بین 40 تا 80 باشند. این درجه بندی نشان می دهد که هنگام شنا و یا تعریق زیاد، تا چه مدت این ضد آفتاب خاصیت خود را حفظ می کند. این بدین معنا است که شما باید پس از 40 یا 80 دقیقه آن را دوباره تمدید کنید. درجه 40 کمترین میزان و 80 بیشترین میزان مقاومت در برابر آب است.

کدام یک از انواع ضد آفتاب بهتر است: کرم، اسپری، لوسیون یا ژل؟

انواع ضد آفتاب ها با بافت ها و ترکیبات مختلفی تولید می شوند. هرچند استفاده از اسپری های ضد آفتاب بسیار راحت است و ژل های ضدآفتاب وزن چندانی به پوست شما اضافه نمی کنند، اما در واقع هیچ برتری ویژه ای برای هیچکدام نمی توان قائل شد. بهترین نوع ضد آفتاب تنها بستگی به ترجیح شما برای استفاده هر کدام از این ها دارد.

انواع ضد آفتاب

نکاتی برای محافظت کامل از پوست

عوامل مختلفی وجود دارند که می توانند بر روی انتخاب بهترین ضد آفتاب مناسب پوست شما اثرگذار باشند. در ادامه نکاتی کاربردی برای محافظت کامل از انواع پوست در برابر آفتاب ارائه می کنیم.

1- به ترکیبات ضد آفتاب دقت کنید

بی خطر ترین انواع ضد آفتاب ها از جنبه سلامتی پوست، ضد آفتاب های فیزیکی (معدنی) هستند، یعنی ضدآفتاب هایی که حاوی زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید می باشند. اگر ضد آفتاب های شیمیایی را ترجیح می دهید، در صورت امکان باید از ضد افتاب های حاوی اکسی بنزون اجتناب کنید.

2- محل استفاده از ضد آفتاب

اگر شما بیشتر زمان روز را در زیر آفتاب می گذرانید، پس باید ضد آفتاب های فیزیکی را انتخاب کنید، مخصوصاً اگر مشکلات پوستی مانند آکنه، روزاسه و یا پوستی حساس داشته باشید. اگر کارتان به گونه ای است که زیاد عرق می کنید، در صورت استفاده از ضد آفتاب های فیزیکی، باید با فواصل کمتری آن را تمدید کنید. بنابراین ممکن است با توجه به نوع فعالیت روزانه تان انواع ضد آفتاب های شیمیایی انتخاب مناسبتری برای شما باشند.

حتما به خاطر داشته باشید که در تمام روزهای سال، حتی در روزهایی که هوا ابری است، خورشید همچنان امواج UV را از خود ساطع می کند، بنابراین در روزهای ابری نیز باید از انواع ضد آفتاب ها برای مرابت کامل از پوستتان استفاده کنید.

3- تنها به اعداد SPF توجه نکنید

انتخاب انواع ضد آفتاب های با SPF بالا می تواند به ایجاد یک حس امنیت کاذب منجر شود. استفاده درست از یک ضد آفتاب با SPF پایین تر موثر تر از استفاده نادرست از یک ضد آفتاب با SPF بالا است.

4- مدت زمانی که پیش از رفتن به زیر آفتاب باید صبر کنید

اگر می خواهید بلافاصله به زیر آفتاب بروید، پس باید یک لایه یکنواخت از ضد آفتاب فیزیکی روی پوست خود اعمال کنید. پس از استفاده از ضد آفتاب های شیمیایی باید حداقل به مدت 20 الی 30 دقیقه صبر کنید پیش از اینکه در معرض نور آفتاب قرار بگیرید.

5- تمدید ضد آفتاب

تمام انواع ضد آفتاب ها نیاز به تمدید مجدد حداکثر پس از هر 2 ساعت دارند. این قانون به ویژه بلافاصله پس از تعریق زیاد و یا شناکردن باید اجرا شود.

6- حتما از ضد آفتاب استفاده کنید

استفاده از انواع ضد آفتاب های معمولی و یا با SPF کم بهتر از استفاده نکردن از آن است. پس برای مراقبت از پوستتان در برابر اشعه های مخرب خورشید بهتر است در هیچ حالت استفاده از ضد آفتاب را کنار نگذارید.

7- ضد آفتاب های اروپایی بهترینند

در بسیاری از کشورهای دنیا انواع ضد آفتاب های طیف گسترده تولید می شوند، که ادعا می کنند از پوست در برابر اشعه های UVA محافظت می نمایند. اما بسیاری از آن ها ضعیف تر از آن هستند که توسط سازمان های بهداشتی اروپا تایید شوند. در اروپا، سازندگان انواع ضد آفتاب از چهار ترکیب بسیار قوی برای محافظت از پوست در برابر امواج UVA استفاده می کنند که قوی ترین استاندارد در بین تمام قاره ها است.

8- نگهداری صحیح از انواع ضد آفتاب

در خانه ضد آفتاب را در جایی به دور از گرما و یا تابش مستقیم نور آفتاب نگه دارید. اگر در فضای باز هستید، آن را در سایه و یا درون حوله نگهدارید. هر زمان که متوجه تغییر رنگ و یا غلظت آن شدید، آن را دور بیاندازید. اگر انواع ضد آفتاب به دور از گرما و یا نور مستقیم خورشید نگهداری شود، می توانند حداقل به مدت 3 سال بدون تغییر در خاصیت باقی بمانند.

9- ضد آفتاب برای نوزادان

کودکان پوست حساسی دارند که بیش از بزرگسالان مستعد آفتاب سوختگی می باشند، بنابراین محافظت از آن ها در برابر آفتاب بسیار مهم است. اما نوزادان باید به سن به خصوصی برسند پیش از اینکه بتوانید روی پوستشان از انواع ضد آفتاب استفاده کنید. متخصصین توصیه می کنند که نوزادان زیر یک سال را به کمک لباس و سایه و نه استفاده از انواع ضد آفتاب، از نور خورشید دور نگه دارید.

ضد آفتاب کودک

نکاتی درباره استفاده درست از انواع ضد آفتاب:

– یک فرد بالغ باید در حدود 30 گرم از انواع ضد آفتاب، برای پوشاندن قسمت هایی از بدن که تحت تابش مستقیم خورشید قرار می گیرد، استفاده کند.

– حداکثر پس از هر 2 ساعت بودن در زیر آفتاب و یا بلافاصله پس از تعریق زیاد و یا شنا کردن باید دوباره ضد آفتاب را تمدید کنید.

– بنا بر یک عادت غلط بسیاری از اشخاص به صورت ناقص بدن خود را با انواع ضد آفتاب می پوشانند، در صورتی که سرطان پوست می تواند در هر نقطه از بدن اتفاق بیفتد. پس به خاطر داشته باشید که جلو و پشت گوش، پشت گردن، پوست سر بدون مو، اطراف چشم ها، بالای دست ها و پاها نیز نیاز به محافظت دارند.

– اگر از اسپری ضد آفتاب استفاده می کنید و می خواهید آن را روی صورت خود تمدیدکنید، بهتر است آن را روی دست خود اسپری کرده و سپس با نوک انگشتانتان آن را به صورت یکنواخت روی صورت خود پخش کنید.

– پیش از استفاده از انواع کرم پودر بر روی انواع ضد آفتاب، به مدت 3 الی 5 دقیقه صبر کنید. کرم پودر را به آرامی و بدون حرکات چرخشی زیاد اعمال کنید و از اعمال فشار زیاد و یا پخش کردن زیاد آن خودداری کنید.

ویتامین D و آفتاب

ویتامین D یک هورمون محلول در چربی است که برای رشد و حفظ سلامت استخوان ها و تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. مطالعات علمی نشان می هد که رابطه ای بین کمبود ویتامین D در بدن با افزایش بیماری های قلبی، افزایش ریسک ایجاد سرطان روده بزرگ و سرطان سینه و بسیاری از بیماری های دیگر وجود دارد.

“اصلی ترین منبع طبیعی ویتامین D، سنتز ویتامین D3 (کلکالسیفرول) در لایه های پایینی اپیدرم پوست، توسط یک واکنش شیمیایی وابسته به تابش خورشید است.”

دانشمندان معتقدند که استفاده از انواع ضد آفتاب برای جلوگیری از سرطان ضروری است. اما این محافظت کامل در برابر آفتاب می تواند کمبود ویتامین دی را تشدید کند. انجمن پوست آمریکا می گوید که: “هیچ مقدار تایید شده از تابش امواج UV وجود ندارد که میزان تولید ویتامین D را در بدن افزایش دهد، بدون اینکه خطری برای ایجاد سرطان پوست ایجاد کند.” به همین دلیل این انجمن توصیه می کند که افراد بیشتر از غذاهای طبیعی حاوی ویتامین D، غذاهای غنی شده با ویتامین D و یا مکمل های آن استفاده کنند.

ویتامین D

کدام یک را باید اول استفاده کرد: مرطوب کننده یا ضد آفتاب؟

انواع ضد آفتاب های مخصوص صورت، حاوی نرم کننده ها و دیگر روغن هایی هستند که می توانند علاوه بر مراقبت در برابر آفتاب، رطوبت و آب مورد نیاز را به پوستتان برسانند. اما در زمستان بهتر است که از ضد آفتاب و مرطوب کننده با هم استفاده کنید، مخصوصاً اگر دارای پوستی بسیار خشک هستید.

هنگام استفاده از محصولات مراقبت از پوست، همیشه باید سبک ترین محصول را استفاده کنید. اگر می خواهید بجای استفاده از یک ضد آفتاب با خواص مرطوب کنندگی و یا یک مرطوب کننده حاوی ترکیبات ضد آفتاب، از هر دوی آن ها به طور همزمان استفاده کنید، ابتدا مرطوب کننده را روی پوستتان اعمال کنید و سپس یکی از انواع ضد آفتاب (با SPF 30 و یا بالاتر) را روی آن اعمال کنید. اگر به SPF بالاتر مانند SPF 50 نیاز داشتید، توصیه می شود بهتر است تنها از یک ضد آفتاب با خاصیت مرطوب کنندگی استفاده کنید.

آخرین توصیه

هرچند که استفاده از انواع ضد آفتاب یکی از راه های ضروری برای مراقبت از پوست در برابر اشعه های UV است، اما استفاده از آن به تنهایی کافی نیست. بهتر است به این موارد نیز دقت کنید: در صورت امکان زیر سایه بمانید، و از لباس کافی، کلاه لبه دار و ضد آفتاب های استاندارد استفاده کنید.

امیدواریم که اطلاعات کافی و لازم برای انتخاب بهترین مارک و نوع ضد آفتاب ایرانی و یا ضد آفتاب خارجی مناسب پوستتان را در این مطلب دریافت کرده باشید. هرچند این حجم از اطلاعات و جزییات می توانند تا حدودی انتخاب را سخت کنند، اما نگران نباشید. مشاوران ما در فروشگاه اینترنتی شمال مال همیشه آماده پاسخگویی می باشند. شما می توانید با ما تماس بگیرید و به طور رایگان مشاوره تخصصی در مورد انواع محصولات آرایشی و بهداشتی دریافت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا