فواید عصاره همیشه بهار (کالندولا) برای رفع مشکلات پوستی

قرن‌هاست که بشر به خواص درمانی گل همیشه بهار (کالندولا) پی برده و از آن استفاده می‌کند. روغن آن درمانی ملایم و در عین حال مؤثر برای انواع مشکلات سطحی پوست است. از جمله این مشکلات به آکنه، اگزما و پسوریازیس (نوعی بیماری خود ایمنی که در آن سرعت تولید سلول‌های پوست افزایش یافته و به صورت ضایعات فلسی شکل بروز می‌کند)، می‌توان اشاره کرد. روغن گل همیشه بهار التهاب را کاهش داده و روند بهبود زخم را تسریع می‌کند. همچنین کالندولا حاوی فلاونوئیدهایی است که به نظر می‌رسد با خواص ضد عفونی کننده خود، از رشد باکتری‌های مولد آکنه جلوگیری می‌کنند. از این روغن طبیعی، در طول روز می‌توان چند بار استفاده کرد.

همیشه بهار (کالندولا)

فرآورده‌‌ها و شیوه مصرف گل همیشه بهار

گل همیشه بهار که به عنوان گیاه گلدانی هم استفاده می‌شود، گیاهی چند ساله و بومی نواحی مدیترانه‌ است و در حال حاضر در تمام دنیا پرورش داده می‌شود. روغن کالندولا از دم کردن گل ‌ها در یک روغن حامل یا پایه به دست می‌آید. این روغن به تنهایی یا به صورت ترکیبی، در کرم‌ها و ضمادها یا پمادهای موضعی، به کار می‌رود. این گیاه را می‌ توان به صورت خوراکی و به شکل تنتور (عصاره الکلی-آب)، چای یا کپسول نیز استفاده کرد.

اثرات دارویی کالندولا

سابقه استفاده دارویی از گل همیشه بهار به قرون وسطی و احتمالا پیش از آن می‌رسد. برگ‌های خشک شده کالندولا سرشار از فلاونوئیدها هستند. این ترکیبات آنتی اکسیدانی که به طور طبیعی در گیاه تولید می‌شوند، از بدن در برابر آسیب‌‌های ناشی از مولکول‌های رادیکال‌ آزاد محافظت می‌کنند. ویژگی‌ها و خواص دارویی مختلفی برای برگ و گل کالندولا گزارش شده است. ویژگی‌های آنتی اکسیدانی، خواص ضد التهابی، و فعالیت‌‌های ضد باکتریایی و ضد ویروسی از جمله این خصوصیات است. به نظر می‌رسد روغن گل همیشه بهار در افزایش رشد بافت جدید در محل زخم، مؤثر است. همچنین مشخص شده که می‌تواند ورم ناحیه دهان و گلو را کاهش دهد.

همیشه بهار (کالندولا)

فواید همیشه بهار برای پوست

مصرف خوراکی گیاه علفی همیشه بهار، کاربرد‌های دارویی زیادی دارد؛ از تسکین ناراحتی‌های معده و زخم‌ها گرفته تا رفع گرفتگی‌ عضلانی دوره قاعدگی و گلو درد. کالندولا تب بر، قاعده آور و ضد اسپاسم عضلانی است. استفاده موضعی از روغن گل همیشه بهار دارای خواص SPF (فاکتور محافظتی در برابر خورشید) مشابه کرم‌ها است. این روغن می‌تواند جایگزین کرم‌های ضد آفتاب موجود در بازار باشد؛ گرچه هنوز برای معرفی آن به عنوان یک ضد آفتاب معتبر، به تحقیقات بیشتری نیاز است. گمان می‌رود که روغن همیشه بهار در بهبود ظاهر کلی پوست اثرگذار است. با وجود نیاز به پژوهش‌های بیشتر، مطالعات انجام شده تاکنون نشان داده‌اند که این روغن باعث تقویت آبرسانی و استحکام پوست می‌شود. علاوه بر این، در کاهش التهاب ناشی از پسوریازیس، آکنه و اگزما نیز مؤثر است.

روغن کالندولا و درمان آکنه

بعضی افراد برای درمان آکنه از کرم‌ ها یا صابون‌ های حاوی عصاره کالندولا، به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی آن استفاده می‌کنند. کالندولا مانع تشدید و یا شیوع علائم این عارضه شده و با توجه به خواص ضد عفونی کننده ای که دارد، از سرعت رشد باکتری‌ های مولد آکنه می‌ کاهد. از کرم‌های حاوی روغن این گیاه، برای کاهش ناراحتی ‌های ناشی از کاربرد دیگر شوینده ‌ها و لایه بردارهای ضد آکنه نیز استفاده می شود.

همیشه بهار (کالندولا)

ترمیم زخم

بسیاری از مردم بر اساس مشاهدات خود معتقدند که، گل همیشه بهار در بهبود زخم مؤثر است. چگونگی این فرآیند در انسان هنوز کاملا مشخص نیست. اما معلوم شده که عصاره همیشه بهار با تامین اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز برای بازسازی بافت‌ها، جریان خون را در محل زخم افزایش می‌دهد. چون گل همیشه بهار حاوی فلاونوئیدهاست و التهاب را کاهش می‌دهد، به نظر می‌رسد که می‌تواند سرعت مراحل التیام زخم را هم افزایش دهد. به علاوه این ترکیبات با سرکوب باکتری‌ها، از آلودگی زخم جلوگیری خواهند کرد. از تنتور و یا پمادهای کالندولا برای کاهش سوزش زخم ‌ها نیز می ‌‌توان استفاده کرد. زیرا همزمان با اثر ضد التهابی، خاصیت خنک کنندگی هم دارد.

روغن بایو اویل ترکیبی از عصاره کالندولا، اسطوخدوس، بابونه و رزماری دارد. این محصول برای ترمیم زخم و ترک‌های پوست و نیز از بین بردن جای گزیدگی حشرات و بهبود جای زخم عمل سزارین مناسب است و از پر فروش‌ترین محصولات بهبود جای زخم در نقاط مختلف جهان به شمار می‌رود. این روغن که از محصولات مراقبت روزانه فروشگاه اینترنتی شمال مال است به دلیل ویژگی‌های خاص خود به عنوان ضد چروک و ضد لک هم کاربرد دارد.

همیشه بهار (کالندولا)

خواص ضد پیری کالندولا

بعضی پژوهش ‌ها نشان داده‌اند که گل همیشه بهار به تولید کلاژن (پروتئین ساختاری پوست و مسئول حفظ استحکام و تقویت آن) کمک می‌ کند. سفتی پوست را افزایش و آسیب روزانه آن را کاهش می ‌دهد. گفته می ‌شود عوامل هیدراته کننده دلیل کاهش یا پیشگیری از علائم پیری است. کالندولا به عنوان عامل قدرتمند ترمیم کننده و ضد پیری پوست شناخته شده و در ترکیب بسیاری از محصولات مراقبتی و زیبایی آن به کار می‌رود. این خواص ناشی از توانایی آن در برانگیختن متابولیسم گلیکو پروتئین‌ها (پروتئین ‌های متصل به ساختار قندی)، نوکلئو پروتئین‌ها (پروتئین های هسته ‌ای) و کلاژن، در هنگام ترمیم زخم است.

عصاره همیشه بهار سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست. رادیکال‌ های آزاد موجب پیری زود‌رس می‌شوند و پیش‌سازهای ویتامین A موجود در این گیاه می‌توانند با آن‌ها مقابله ‌کنند. عصاره کالندولا همچنین حاوی توکوفرول‌ها (ویتامین E) است که باعث نرمی پوست می‌شوند. مطالعات اولیه نشان داده ‌اند که اسید لینولنیک موجود در همیشه بهار در کاهش آسیب ناشی از تماس طولانی مدت پوست با آفتاب مؤثر است.

سرم ضد چروک ایج ریکاوری الارو که علاوه بر صورت، چروک‌ های عمیق ناحیه گردن را هم از بین می‌برد، حاوی عصاره همیشه بهار است. این سرم که مناسب پوست‌های معمولی تا خشک است، برای جلوگیری از افتادگی پوست استفاده می‌شود. در بخش محصولات مراقبت از صورت فروشگاه شمال مال و در رده محصولات لیفتیگ (ضد افتادگی) آن، می‌توان این سرم را یافت.

همیشه بهار (کالندولا)

درمان تکمیلی با محصولات حاوی عصاره کالندولا

فرآورده‌ های گل همیشه بهار در بسیاری از محصولات ارگانیک مراقبت از پوست وجود دارند. این محصولات به عنوان درمان هومیوپاتی (نوعی درمان مکمل که در آن مواد و روش‌های تجویز شده، بدن را تحریک و وادار به درمان خود می‌کنند)، برای کمک به بهبود زخم‌های سطحی، خشکی پوست، آکنه و آفتاب سوختگی عرضه می‌شوند. همچنین کبودی‌ها، سوختگی‌های خفیف، سرمازدگی و عوارض پوستی ناشی از بستن پوشک نیز با این محصولات و به همان شیوه، بهبود خواهند یافت. به علاوه محصولات حاوی عصاره کالندولا، اغلب به عنوان کرم مرطوب کننده، صابون نرم کننده یا محافظ و جوان کننده پوست آسیب دیده به فروش می‌رسند.

دوز مناسب مصرف خوراکی همیشه بهار به عواملی همچون: سن بیمار، سلامت عمومی و نیز وضع سلامت وی در زمان مصرف بستگی دارد. اطلاعات علمی درباره طیف مناسب دوز مصرف همیشه بهار کافی نیست. بنابراین پیروی از دستورالعمل‌ های خاص هر محصول و نیز مشاوره تخصصی پیش از شروع دوره درمانی با فرآورده‌ های آن، ضروری است.

بسته به هدف، کرم‌ها و پمادهای موضعی حاوی عصاره کالندولا را می‌توان چندبار در طول روز استفاده کرد. اثر محصولات موضعی دارای عصاره خالص این گیاه، بسیار ملایم است. همچنین همیشه بهار با سایر محصولات مراقبتی پوست برهم کنش منفی ندارد. بنابراین امکان استفاده از آن‌ها در طول روز به دفعات زیاد و به صورت تنها یا همراه با سایر محصولات مراقبتی وجود دارد. به عنوان مثال استفاده چند باره از کمی روغن کالندولا به تنهایی یا در ترکیب با آلوئه ورا، برای تسکین التهابات پوستی ناشی از بستن پوشک مناسب است. برای تخفیف مشکلات مربوط به آکنه و بهبود ظاهر کلی پوست نیز استفاده از همیشه بهار هم صبح‌ و هم شب‌ پیش از خواب، توصیه شده است. برای درمان آکنه، استفاده از ماسک آن نیز به صورت هفتگی مفید بوده است.

احتیاط در مصرف گل همیشه بهار

به دلیل اثرات احتمالی گیاه همیشه بهار بر جنین، استفاده از فرآورده‌ های آن در دوران بارداری با احتیاط همراه است. برای مصرف خوراکی آن در زمان بارداری یا شیردهی باید با پزشک عمومی مشورت کرد. همچنین بنابر بعضی تحقیقات، گزارش شده که مصرف همیشه بهار در کنار سایر آرامبخش ‌ها، باعث خواب آلودگی بیش از حد در برخی افراد می‌شود.

جایگزین‌ گل همیشه بهار (کالندولا)

محصولات مراقبتی زیادی به عنوان جایگزین همیشه بهار وجود دارند. روغن درخت چای، آلوئه ورا، شی باتر، سرکه سیب، روغن‌های ارگان، بادام، آووکادو، نارگیل، اکالیپتوس و جوجوبا از جمله این موارد هستند. از بین گزینه ‌های فوق، مواردی که منافذ پوست را مسدود نکنند و در اصطلاح، غیر کمدوژنیک (Noncomedogenic) باشند را باید انتخاب کرد.

ژل ضد آکنه اسپشیال 5 پایو به دلیل داشتن روغن درخت چای، مثل محصولات حاوی همیشه بهار، خواص ضد باکتری دارد و می‌تواند برای درمان آکنه و التهاب پوست استفاده شود. این ژل از ضد جوش ‌های موجود در فروشگاه شمال مال و مناسب برای پوست‌های چرب بسیار است.

همیشه بهار (کالندولا)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا