روغن نارگیل: پاک کننده پوست

اثرات روغن نارگیل بر روی پوست

روغن نارگیل یکی از پر کاربرد­‌ترین ترکیبات آرایشی و بهداشتی است که به ‌صورت خالص، یا بخشی از ترکیبات تشکیل دهنده محصولات گوناگون، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی، ترمیم کننده و پاک کننده پوست است. ضمن آنکه یک مرطوب کننده قوی بوده و افرادی که پوست خشکی دارند می‌توانند با خاطری آسوده از کرم‌ها و شوینده‌های حاوی آن استفاده کنند.

در پوست‌های چرب یا مستعد آکنه و نیز پوست‌های مختلط (پوست‌هایی اغلب خشک در ناحیه گونه‌ها و همزمان چرب در قسمت پیشانی، بینی و چانه)، بهتر است از این روغن به عنوان پاک کننده استفاده نشود. با وجود اینکه که روغن نارگیل خاصیت ضد میکروبی دارد؛ اما چون یک ترکیب کمدوژنیک (comedogenic) است، منافذ پوست را مسدود می‌کند و باعث به وجود آمدن جوش‌های سر سیاه و سر سفید در این نوع پوست‌ها می‌شود.

روغن نارگیل

انواع روغن نارگیل

روغن نارگیل را می‌توان به راحتی و در مقادیر مختلف، از عطاری‌ها یا فروشگاه‌های مواد غذایی سالم تهیه کرد. نکته مهم آن است که این محصول به هر دو صورت تصفیه شده و تصفیه نشده وجود دارد؛ اما باید توجه داشت که استفاده از سفیدکننده در هنگام تصفیه و فرآوری آن، باعث کاهش آنتی اکسیدان‌ها می‌شود. پس باید در زمان خرید این روغن یا شوینده‌ های حاوی آن دقت کنید. تا حد ممکن سعی‌تان بر این باشد که روغن تصفیه نشده باشد؛ چرا که افزودنی‌های موجود در آن پوستتان را تحریک خواهد کرد. این موضوع را با خواندن اطلاعات روی محصول به راحتی متوجه می‌شوید. کلمات خام (Raw) یا بکر (Virgin) روی برچسب، نشان دهنده خالص بودن روغن است.

روغن نارگیل

پاکسازی خانگی پوست با روغن

یک روش ساده برای مراقبت و پاکسازی پوست، استفاده از روغن نارگیل است. به راحتی و به طور روزانه می‌توان پوست را با آن تمیز کرد. استعمال این روغن بر روی پوست، باعث بی اثر شدن سایر روغن‌ها و مواد آرایشی می‌شود. به همین دلیل است که می‌تواند پوست را از هر ماده زائد دیگری پاک کند. برای پاکسازی کامل، معمولا بعد از تمیز کردن پوست با روغن، آن را با یک شوینده ملایم شستشو می‌دهند. اگر می‌خواهید در خانه پوست خود را با روغن نارگیل پاکسازی کنید، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

1- مقداری روغن برداشته و آن را در کف دست خود گرم کنید.

2- روغن را به آرامی روی پوست خود ماساژ دهید.

3- یک حوله یا دستمال را با آب گرم خیس کرده و روغن را با آن پاک کنید.

4- برای تمیز کردن بیشتر، صورت خود را با یک شوینده ملایم شستشو دهید.

5- پوستتان را به آرامی خشک کنید.

آیا روغن نارگیل حساسیت زا است؟

به طور کلی بحث پیرامون مفید و بی‌خطر بودن استفاده از روغن نارگیل برای پوست زیاد است. با این حال بسیاری معتقدند که این ترکیب یا پاک کننده‌های دارای آن، ممکن است تنها برای بعضی از افراد مفید باشند و استعمال هر محصول دارای این روغن، برای هر نوع پوستی مناسب نباشد. آلرژی به روغن نارگیل بسیار نادر است و بعید است که باعث آنافیلاکسی (شوک آلرژیک) یا درماتیت تماسی (نوعی از حساسیت پوستی) شود؛ اما گاهی ممکن است حتی در فردی که سابقه استفاده از این روغن را دارد، علایم حساسیت به وجود بیاید. بنابراین اگر پوست بسیار حساسی دارید و نگران واکنش احتمالی آن به این نوع روغن هستید، بهتر است مقداری از روغن خالص یا محصول حاوی آن را روی قسمت کوچکی از پوست خود امتحان کنید. اگر پوستتان تحریک و دچار خارش یا کهیر شد از شروع یا ادامه مصرف آن پرهیز کرده و روغن‌های مناسب دیگر و با خواص مشابه، از جمله: جوجوبا، دانه انگور و یا آووکادو را جایگزین کنید.

روغن نارگیل

خواص محصولات دارای روغن نارگیل

همان‌ طور که پیش‌تر هم به آن اشاره شد، روغن نارگیل در ترکیب بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی وجود دارد. بعضی از پاک کننده‌ ها از جمله آن‌هایی که الکل‌های خاص و یا موادی مثل بتا هیدروکسی اسید (ماده‌ای پر کاربرد در صنایع آرایشی بهداشتی، با خاصیت کاهش چین و چروک و بهبود بافت پوست) دارند، خشکی پوست را تشدید می‌کنند. اما روغن نارگیل موجود در محصولات ترمیمی و آرایشی، خاصیت آبرسانی قوی دارد و به حفظ رطوبت پوست و جبران خشکی ناشی از موادی که گفته شد، کمک می‌کند. این ویژگی برای پوست‌های معمولی، مختلط و البته بیشتر از همه برای پوست‌های خشک مفید است.

ژل پاک کننده صورت و آرایش رودمییل نوکس مثال خوبی در این مورد است. این پاک کننده صورت حاوی عسل، آفتابگردان و نارگیل بوده که به آرامی و ملایمت آرایش و آلودگی ها را پاک می کند. علاوه بر این پوست را تسکین بخشیده و نرم می کند. استفاده از این ژل شوینده صورت نوکس برای انواع پوست مخصوصاً پوستهای خشک و حساس بسیار مناسب است.

روغن نارگیل
روغن نارگیل موجود در این ژل شستشوی صورت نوکس، علاوه بر آبرسانی و مرطوب کنندگی پوست، خاصیت ضد التهابی دارد. همچنین به دلیل داشتن مقادیر زیاد لوریک اسید (اسید چربی با خواص ضد میکروبی) می‌تواند از پوست و موها در برابر آلودگی محافظت کند. در نتیجه مانع رشد میکرواورگانیسم‌های مختلف از جمله مولد‌های آکنه و سلولیت می‌شود. این ماده به عنوان پاک کننده پوست از مواد آرایشی، سلول‌های مرده و باقی مانده مواد و محصولات دیگر نیز کاربرد دارد. همچنین کمک زیادی به حفظ سلامت پوست و مو می‌کند و مانع آسیب، پارگی یا ترک خوردن پوست می‌شود.

برای تسکین التهاب و کاهش قرمزی پوست حساس خود، می‌توانید از کرم سن سی بیو دی اس پلاس بیودرما استفاده کنید. این کرم حاوی روغن نارگیل، با بستن منافذ باز روی پوست صورت، ظاهری صاف و یکدست به آن می‌دهد.

روغن نارگیل

به یاد داشته باشید که اهمیت سلامت پوست بدن، کمتر از پوست صورت و دست‌ها نیست. متاسفانه بیشتر مردم به این موضوع کمتر توجه دارند و اغلب آن طور که باید با پوست خود مهربان نیستند. حال آنکه استفاده از شوینده‌های مناسب برای بدن نیز، به اندازه صورت ضروری است. از جمله این شوینده‌ها می‌توان به شامپو بدن کرمی نارگیل نیوآ اشاره کرد.

روغن نارگیل

این محصول، مرطوب کننده و ترمیم کننده است و با از بین بردن میکرواورگانیزم‌های غیر مفید و بیماری زای سطح پوست بدن، ضمن پاکسازی مناسب آن، جوش‌ها را هم درمان می‌کند.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام،موهای من لَخت هستش بعد اینکه روغن نارگیل هم به موهام میزنم میخواستم ببینم برای موهای من ضرر داره و باعث ریزش میشه یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا