اثرات جانبی کلاژن پپتید بر روی پوست

کلاژن فراوان ترین پروتئین و مهم ترین ماده سازنده بدن است که از اتصال زنجیره های بسیار طویل از اسیدهای آمینه تشکیل شده است. کلاژن یکی از اصلی ترین ترکیبات تشکیل دهنده در بافت های پیوندی انسان است که استخوان و اندام های بدن ما را تشکیل می دهد. گرچه بدن به صورت مداوم کلاژن تولید می کند، اما لازم است بدانید فرآیند های کلاژن سازی تحت اثر عوامل مختلفی همچون افزایش سن تحت تأثیر قرار گرفته و منجر می شود مقدار کلاژن تولید شده کاهش پیدا کند. کاهش کلاژن موجود در پوست در چروکیدگی و چین و چروک و بروز خطوط کوچک در سطح پوست اثرگذار است که می توانند در ایجاد مشکلات پوستی مؤثر باشند.

کلاژن جزء مهم ترین پروتئین های ساختاری موجود در بافت ها و قسمت های مختلف بدن است. حضور کلاژن برای حفظ استحکام پوست و ایجاد خاصیت ارتجاعی و جوانی پوست لازم و ضروری است. این پروتئین ضروری و حیاتی در بدن انسان، از اسید آمینه تشکیل شده است و ساختار موجود در بافت های پیوندی، اندام های مختلف بدن و استخوان های ما را تشکیل داده است. کلاژن همچنین نقش بسیار مهمی در تشکیل فیبروبلاست ها (خوشه های سلولی) دارد. فیبروبلاست ها، به سلول های جدید اجازه رشد و جایگزین شدن سلول های مرده را می دهند و از این منظر نقش بسیار مهمی را در بدن ایفا می کنند.

کلاژن پپتیدی

کلاژن پپتید:

استفاده از کلاژن پتید، هیچ گونه خطر و یا عوارض جانبی خاصی را برای سلامتی انسان ایجاد نمی کند. پپتیدهای کلاژن (که با عنوان کلاژن های هیدرولیزی نیز شناخته می شوند) یک نسخه از کلاژن های کوتاه و شکننده هستند. کلاژن پپتید به علت کوتاهی در طولشان نسبت به یک کلاژن معمولی راحت تر توسط بدن جذب می شوند. این مسئله مهم ترین مزیت این کلاژن ها نسبت به کلاژن های معمولی است. استفاده از کلاژن های پپتیدی سیگنالی با این مفهوم که بدن نیازمند کلاژن بیشتری است و این کلاژن باید تولید شود را در سرتاسر بدن ارسال می کند.

همچنین استفاده از کلاژن پپتید، در حالت کلی عوارض جانبی آن چنانی ایجاد نمی کنند و می توان گفت که این نوع خاص از کلاژن ها درواقع بی خطر تلقی می شوند؛ اما با این وجود اگر مستعد آلرژی به موادی هم چون ماهی، تخم مرغ و صدف هستید به این علت که کلاژن پپتید از آن ها ساخته می شوند، تا حد امکان از مصرف این نوع خاص از کلاژن ها دوری کنید. البته در برخی موارد جزئی عوارض جانبی نظیر ایجاد مشکلات پوستی و گوارشی گزارش شده است. ایجاد این عوارض تا حد زیادی به کیفیت محصول حاوی کلاژن پپتید بستگی دارد.

اثرات-جانبی-پپتیدهای-کلاژن-بر-روی-پوست2-www.shomalmall.com

مزایای کلاژن پپتید

هنگامی که وارد دنیای سلامتی و زیبایی پوست می شویم، یکی از مهم ترین حوزه ها مراقبت از پوست است. در بحث مراقبت از پوست می توان گفت که کلاژن پپتید اغلب برای ارتقای نرمی و لطافت پوست و همچنین استحکام و مرطوب کنندگی پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

مکانیسم عملکرد آن ها به این شکل است که با تحریک رشد کلاژن های جدید، در کاهش چین و چروک های صورت اثر گذاشته و به این وسیله به تقویت خاصیت ارتجاعی در پوست و بهبود هیدراتاسیون (آب رسانی) در آن می پردازند.

اگرچه کلاژن پپتید با هدف مقابله با علائم پیری در پوست مورد استفاده قرار می گیرند، اما این نوع خاص از کلاژن ها می توانند مزیت های دیگری را نیز داشته باشند. در ادامه به تعدادی از این مزایای دیده شده از کلاژن پپتید پرداخته ایم:

– ارتقای سلامت روده

– قدرت بالا در ترمیم زخم

– خاصیت آنتی اکسیدانی

– قدرت بالا در تقویت مو و ناخن

– تقویت و بهبود سلامت مفصل و استخوان

– محافظت از پوست در مقابل اشعه های مضر نور خورشید نظیر uv یا فرابنفش

آیا کلاژن پپتید برای شما خوب و مناسب است؟

مصرف کلاژن های پپتیدی از مزایای بسیار زیادی از جمله بهبود سلامت مفاصل و استخوان ها برخوردار است. با این وجود اطمینان و آگاهی از عدم حساسیت و همچنین نوع حساسیتی که به کلاژن و یا انواع خاص آن نشان می دهید، می تواند یک مسئله بسیار کلیدی و حائز اهمیت در انتخاب یک محصول با کیفیت به شمار رود تا به این وسیله، عوارض جانبی احتمالی آن را نیز به حداقل برساند.

مکمل های کلاژن پپتید خوراکی

مکمل های کلاژن پپتید عمدتاً به صورت پودر و یا قرص تولید می شوند. پودر کلاژن بعضی اوقات ممکن است طعم بدی داشته باشد که برای رفع این مسئله می توان آن را با یک اسموتی خوشمزه ترکیب کرد. این در حالی است که یک قرص کلاژن پپتیدی، مزه خاص و یا بدی ندارد؛ اما سایز آن بسیار بزرگ است. در انتخاب محصول حاوی کلاژن های پپتیدی دقت داشته باشید که گزینه ای را انتخاب کنید (پودر یا قرص) که به بهترین وجه با نیازهای شما و هدف های شما از استفاده از آن همخوانی داشته باشد.

کلاژن پپتید
کلاژن پپتید

کلاژن های پپتیدی موضعی

اگرچه تعداد خیلی زیادی از متخصصان مو به این مسئله اعتقاد دارند که کرم های پوستی و یا مرطوب کننده های پپتیدی قابلیت جذب کامل را از طریق پوست ندارند، اما با این وجود استفاده از آن را به صورت مکمل های خوراکی توصیه می کنند. کرم ها از مزیت هیدرااسیون زیادی برخوردار هستند و به همین علت برای پوست های خشک و چروکیده که علائم پیری در آن ها قابل مشاهده است، مناسب می باشند. یک مزیت بسیار مهم کرم ها در این است که دارای خطرات و عوارض جانبی کمتری نسبت به مکمل های خوراکی می باشند.

پپتید کلاژن

اثرات جانبی کلاژن پپتید بر سلامت و زیبایی پوست

اگرچه عوارض نادر و عموماً خفیف کلاژن های پپتیدی بر روی پوست به صورت التهاب و یا ترک های پوستی دیده می شوند، اما تمامی این عوارض به واسطه استفاده از مواد افزودنی، نگه دارنده ها، فلزات سنگین و یا به کارگیری محصولات حیوانی قابلیت کمتر شدن را دارند.

آیا کلاژن پپتید می توانند باعث ایجاد آکنه گردند؟

مواد افزودنی و نگه دارنده موجود در مکمل های پپتیدهای کلاژنی می توانند به عنوان یکی از مهم ترین و شایع ترین علل ایجاد آکنه های ناشی از آفتاب سوختگی به شمار روند. این مواد شیمیایی با التهاب های سیستماتیکی که ایجاد می کنند، در بدن تجمع پیداکرده و سبب باز شدن منافذ پوستی و در ادامه گرفتی آن ها می شوند.

عوارض جانبی مصرف کلاژن های پپتیدی بر سلامت معده و روده

مکمل هایی نظیر رنگ ها و ژله هایی که حاوی کلاژن پپتید هستند، دارای ابلیت هضم دشواری بوده و به همین علت می توانند در ایجاد التهاب روده مؤثر باشند. اسهال، احساس سنگینی کلی معده، احساس پر بودن شکم و سوزش قلب از جمله مهم ترین عوارض جانبی استفاده از کلاژن های پپتیدی در سلامت معده و روده هستند. در برخی موارد ممکن است با وارد کردن مکمل کلاژن های پپتیدی به رژیم غذایی خود، یبوست را نیز تجربه کنید.

عوارض جانبی استفاده از مکمل های خوراکی کلاژن های پپتیدی

سایر عوارض جانبی و همچنین احتمالی که می توانند براثر استفاده از مکمل های کلاژن پپتید ایجاد گردند، عمدتاً در اشخاص با سطح حساسیت بالا و یا افرادی که از محصولاتی با کیفیت پایین استفاده می کنند، دیده می شود. ازجمله این عوارض می توان به سردرد، مشکلات قلبی و اختلال در عملکرد کلیه اشاره کرد که در ادامه به شرح هر یک از آن ها پرداخته می شود.

سردرد

اگر به اسیدگلوتامیک موجود در پروتئین کلاژن حساسیت دارید، احتمالاً پس از استفاده از مکمل کلاژن های پپتیدی سردرد خفیفی را تجربه خواهید کرد و یا به هنگام خواب مشکلاتی را تجربه می کنید. در این حالت بهتر است از مصرف بیش  از حد کلاژن پپتید خودداری کرده و یا قبل از خواب آن ها را استفاده نکنید.

مشکلات قلبی

ترکیبات حیوانی به کار گرفته شده برای ساخت مکمل کلاژن های پپتیدی عمدتاً دارای مقدار زیادی کلسیم هستند که می توانند در بدن باعث ایجاد هایپر کلسمیا (بالا رفتن بیش از حد کلسیم) در بدن گردند. بالا رفتن مقدار کلسیم موجود در بدن می تواند در ایجاد ریتم های غیر طبیعی قلبی اثر گذار باشد.

اختلال در عملکرد کلیه ها

هیدروکسی پرولین (که یک نوع اسیدآمینه در ساختار کلاژن است) می تواند طی واکنش هایی به اگزالات تبدیل گردد و به وسیله کلیه ها از بدن دفع شود. در برخی موارد ورود اگزالات به سیستم دفع ادرار و سپس دفع آن می تواند در ایجاد سنگ کلیه مؤثر باشد؛ بنابراین اگر سابقه سنگ کلیه اگزالات کلسیم را دارید، در استفاده از مکمل کلاژن پپتید کمال احتیاط را رعایت کنید. به این معنا که در ابتدا آن ها را به صورت 1 قاشق غذاخوری در روز شروع کنید و حتماً در طول هر روز مقدار مشخص و معینی آب که مورد نیاز بدنتان است را مصرف کنید.

خاصیت ضد پیری در مکمل های کلاژن پپتید

اگر نسبت به مصرف کلاژن های پپتیدی حساسیت نشان می دهید، در ادامه به شما راه حل هایی را به عنوان جایگزین هایی برای این مکمل ها ارائه می دهیم که منجر به افزایش مقدار کلاژن های موجود در بدن شما و به تبع برخورداری شما از مهم ترین مزیت آن یعنی خاصیت ضد پیری آن گردد.

1- برای کاهش یکی از مهم ترین عوارض استفاده از مکمل های کلاژن پپتید، یعنی آکنه های ناشی از تابش اشعه های مضر نور خورشید نظیر فرابنفش، استفاده از یک کرم ضد آفتاب با حداقل اس پی اف 30 را به هیچ وجه فراموش نکنید.

2- کرم های موضعی که شامل اسید رتینووییک و یا رتینول هستند، می توانند به رشد کلاژن کمک کنند. این کرم ها بدون نسخه قابل خریداری از داروخانه ها می باشند. این در حالی است که با خرید کرم های حاوی ویتامین C می توانید از خاصیت های آنتی اکسیدانی نیز برخوردار شوید.

5- فیلرها یا پر کننده های حاوی هیالورونیک اسید می توانند در افزایش تولید کلاژن و همچنین بهبود ظاهر پوست مؤثر باشند.

4- استفاده از نور درمانی؛ به عنوان مثال نور قرمز یک روش طبیعی برای سفت کردن پوست و افزایش مقدار کلاژن موجود در پوست است.

5- با وجود خطرات بسیار زیادی که برای در معرض نور آفتاب قرار گرفتن وجود دارد، یکی از بهترین توصیه های ممکن بیرون آمدن در طول ساعاتی که نور آفتاب بر محل زندگی شما تابیده می شود و قرارگیری به مدت 10 الی 20 دقیقه در مقابل نور خورشید است. این روش با رفع کمبود ویتامین D در بدن به افزایش تولید بهینه کلاژن در بدن کمک می کند؛ بنابراین تلاش کنید روزی حداکثر 30 دقیقه در معرض تابش نور آفتاب قرار بگیرید.

سخن آخر

مکمل های دارای کلاژن پپتید دارای طیف وسیع و گسترده ای از مزایای گوناگون هستند و سلامت مفصل ها و استخوان ها و همچنین زیبایی و سلامت پوست انسان را تحت تأثیر خود قرار می دهند. همان طور که گفته شد این مواد همچنین در تقویت ساختار مو و ناخن نیز کاربرد های بسیار وسیعی دارند.

در تعداد بسیار زیادی از انسان ها مصرف کلاژن پپتید با حداقل احتمال ایجاد عوارض جانبی همراه است. اگر شما مکمل را به صورت کرم های موضعی دریافت کنید، این مسئله با احتمال کمتری مواجه است. شما می توانید برای جلوگیری از اثرات جانبی حاصل از مصرف قرص و یا پودرهای پپتید خوراکی، و نیز استفاده از فواید زیاد کلاژن های پپتیدی برای پوست محصولات با کیفیت و موثر حاوی پپتید را از فروشگاه اینترنتی شمال مال تهیه کنید. این محصولات با کیفیت نظیر کرم ضد چروک پریمیر کرو کدلی و سرم ضد چروک قوی شب درمدن تاثیرات اثبات شده ای در کاهش چین و چروک پوست داشته اند.

پپتید کلاژن

 

پپتید کلاژن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا