[box t

شناخت انواع مو، اولین قدم در خرید محصولات مراقبتی

نوع مو دقیقاً مانند رنگ مو، از همان زمان کودکی تبدیل به یکی از مسائل مهم روزمره هر شخصی می شود. به عنوان یک بزرگسال، احتمالاً متوجه شده و احساس کرده اید که بافت موهای شما متفاوت از چیزی شده که در سنین 5 تا 12 سالگی داشته اید. نگران نباشید؛ این یک موضوع کاملاً عادی و مرتبط با فرآیند رشد هر شخص است.

اگر فکر می کنید که نوع موی خود را می شناسید اما شامپو و یا دیگر محصولات مراقبت از موی مناسب آن را پیدا نمی کنید، احتمالاً همانند بسیاری از افراد دیگر، شاید از ابتدا نوع و بافت موهای خود را به درستی تشخیص نداده اید. درست مانند شناخت نوع پوست و انتخاب محصولات مراقبت از پوست مناسب آن، تشخیص دقیق نوع و بافت مو نقش عمده ای در بازدهی محصولات روزمره مورد استفاده روی موهایتان دارد.

ویژگی های مختلف مو

حرف زدن در مورد تشخیص نوع مو بسیار راحت تر از عمل کردن به آن است. علاوه بر دسته بندی های مشخصی همانند صاف (straight)، موج دار (wavy)، فر (curly) و خیلی فر و پیچی (coily)، چندین عامل دیگر نیز در تعیین نوع موی شما موثر هستند، نظیر میزان چربی پوست سر، منافذ مو، قابلیت کشسانی مو، ضخامت مو و غیره. اگرچه شاید سخت به نظر برسد، اما نگران نباشید، ما در این مطلب به شما کمک می کنیم که انواع مشخصه های موهایتان را تعیین کنید تا بتوانید بهترین محصولات مراقبت از مو، مخصوص خودتان را خریداری کنید.

انواع مختلف یافت مو

انواع مو

به طور کلی، بافت مو به شکل یا مدل تار موها گفته می شود. هر شخصی با بافت مشخصی از مو به دنیا می آید و ممکن است با گذر زمان این بافت تغییر کند. میزان فر، موج و پیچ مو وابسته به تعداد پیوندهای بین پروتئین ها در ساقه مو است. هرچه تعداد این پیوندها بیشتر باشد، مو فر تر و هرچه این تعداد کمتر باشد مو صاف تر می شود.

چگونه فر مو ایجاد می شود؟

ظاهر مو از نظر ساختاری خیلی ساده است. ساقه که خارج از پوست سر قرار دارد و ریشه. مو در اصل از پروتئین محکمی به نام کراتین تشکیل شده است. مقدار کراتین ها و سایر پروتئین ها در سلول های فولیکول مو تنظیم می شوند. تمام این پروتئین ها بخشی از ساختار مو هستند و حاوی اتم های سولفور (گوگرد) می باشند. هنگامی که دو اتم سولفور جفت شده و به هم می پیوندند، تشکیل یک پیوند بین پروتئینی می دهند. تشکیل همین پیوندهای بین مولکولی است که سبب ایجاد فر در موهای شما می شود و هرچه تعداد این پیوندها بیشتر باشد، شما موهایی فر تر خواهید داشت.

اگر دقیقاً نمی­ دانید که موهایتان در کدام دسته بندی مو قرار دارد، دفعه بعدی که موهایتان را شستید، بدون اینکه از محصولات بعد از حمام روی موهایتان استفاده کنید، اجازه دهید موهایتان به طور طبیعی و با هوا خشک شود. حال طبق دسته بندی هایی که در ادامه گفته می شود، می توانید نوع موهای خود را تعیین کنید.

انواع مختلف مو

1. موی صاف (Straight):

اگر موهای شما هیچگونه فر یا موجی ندارد، شما دارای موی صاف (نوع 1) هستید. افراد با موهای صاف بیشتر موهایی چرب دارند، به طوری که روغن طبیعی مو به راحتی تمام رشته مو را در بر می گیرد.

مانند دیگر انواع مو، موهای صاف نیز زیبا هستند اما خیلی از خانم هایی که دارای موهایی صاف هستند، ترجیح می دهند که موهایی فر و یا موج دار داشته باشند. این کار تنها با استفاده از فر کننده های حرارتی مو یا پرم مو امکان پذیر است. هر چند که نگهداری و مراقبت از موهای صاف به نسبت آسان است، اما به علت حجم کم اینگونه موها، مدل دادن به آن ها بسیار سخت است. شاید فکر کنید که موی صاف، تنها یک حالت دارد، اما در واقع 3 نوع موی صاف وجود دارد.

انواع موهای صاف

 نوع 1A:

موهای صاف نوع 1A، نازک هستند. این نوع موها نرم و درخشان بوده، ظاهر و حسی فوق العاده دارند اما اغلب دارای حجم کمی هستند. اگر شما دارای این نوع مو هستید، می توانید از تمام روش های مدل دادن به موهای نازک (مانند کوتاه کردن و رنگ کردن لایه ای مو) استفاده کنید.

نوع 1B:

این نوع مو تا حدودی ضخیم تر از نوع قبلی است. همچنین دارای حجم بیشتری بوده و راحت تر می توان به آن مدل داد. بهترین مدل مو برای زنان دارای موهای نوع 1B، شنیون آپدو و یا شانه کردن موها به سمت بالا و عقب (اسلیک بک) است. این گونه مو نه خیلی متراکم است که حالت دادن به آن سخت باشد و نه خیلی کم حجم است که پوست سر را به راحتی بتوان دید.

نوع 1C:

موی نوع 1C، ضخیم ترین نوع مو در بین موهای صاف است. مدل دادن به این مو تا حدودی سخت تر از دو نوع دیگر است و فر کردن این نوع مو با فر کننده ها بسیار سخت است. کوتاه کردن لایه ای موهای بلند نوع 1C راحت ترین روش شکل دادن به آن ها است.

2. موی موج دار (Wavy):

اگر شما دارای موهای موج دار طبیعی هستید، تارهای مو شما فر است، اما بیشتر شکلی “S” مانند دارند تا اینکه پیچی باشند. زنان با موهای موجی شکل، همیشه در گیر در دنیایی مابین موهای صاف و موهای کاملاً فر هستند، زیرا موهایشان در واقع نه صاف است و نه فر. موهای موج دار به طور عمومی نه خیلی چرب و نه خیلی خشک هستند.

همانند موهای صاف، سه نوع موی موج دار وجود دارند. کدام یک از این سه نوع شبیه موهای شما است؟

انواع موهای موج دار

نوع 2A:

اگر شما دارای موی موج دار یا ویوی نوع A هستید، در واقع شما به طور طبیعی موهایی با ظاهر “ساحلی” دارید؛ مویی که بسیاری از زنان با موهای صاف با انواع محصولات مو و حالت دهنده ها سعی می کنند که چنین مویی داشته باشند. مدل نوع 2A تا حدودی انحنا در راستای ساقه مو دارد و به اندازه دو نوع دیگر مجعد نمی شود. چون این نوع مو جزء موهای نازک است، بلندی مو تا شانه کمک می کند که بتوانید راحت تر آن را فرم دهید.

نوع 2B:

موهای موج دار نوع B تا حدوددی ضخیم تر و مشخص تر از نوع قبل هستند. این نوع مو تمایل زیادی به مجعد شدن دارد، اما با استفاده از محصولات مراقبت از موی مناسب موهای خود می توانید از این اتفاق جلوگیری کنید و آن را حالت پذیرتر کنید.

نوع 2C:

اگر دارای موهای ویوی نوع C باشید، ممکن است به نظر برسد که موهایتان فر است، به طوری که حلقه های مارپیچ بزرگ در موهایتان وجو دارد. با داشتن این نوع مو، در اکثر روزها، مجعد شدن یکی از بزرگ ترین مشکلاتی است که با آن سروکار دارید.

3. موهای فر (Curly):

موهای فر، در واقع حلقه های بیشتری از موهای موج دار دارند. زنان دارای موهای فر می توانند موهایی با حلقه های بزرگ و آزاد یا با حلقه های ریز و متراکم داشته باشند. همانند انواع دیگر مو، موهای فر نیز دارای 3 دسته بندی مختلف هستند که بر اساس ضخامت مو و یا اندازه حلقه فر با هم متفاوت هستند.

هرچند برای مدل دادن به موهای فر باید وقت بیشتری صرف کرد، شما نیاز ندارید که هر روز موهایتان را بشویید؛ به عبارت دیگر بهتر است که این کار را نکنید، زیرا موهای فر خشک تر از موهای صاف هستند. با داشتن موهای فر، شما انتخاب های بسیار زیادی برای کوتاه کردن و مدل دادن به موهایتان خواهید داشت.

انواع موهای فر

نوع 3A:

موهای فر نوع A، نازک ترین مو در مقایسه با 2 نوع دیگر هستند و بزرگترین و شل ترین حلقه ها را دارند. به دلیل اندازه حلقه های فر، مدل دادن به این نوع مو راحت تر از دو نوع دیگر است، هرچند که این نوع مو، تمایل زیادی به مجعد شدن دارد.

نوع 3B:

اگر شما دارای فر نوع B باشید، موهایتان دارای حلقه های فنری است، که بقیه زنان به آن غبطه خواهند خورد. فرهای شما نه نازک و نه بسیار ضخیم است. با انتخاب محصولات مرطوب کننده مناسب، شما می توانید فر موهایتان را در حالتی ایده آل نگه دارید.

نوع 3C:

فر نوع C دارای ترکیبی از حلقه های متراکم و کوچک است. اگر دارای موهای فر 3C باشید، حتما متوجه شده اید که حلقه های مویتان ضخیم بوده و به نرمی که مورد نظر شما است نمی باشند. استفاده از شامپو و نرم کننده های با کیفیت کمک می کند که تا حدودی موهایتان نرم تر شود.

4. موهای خیلی فر و پیچی (Coily):

موهای خیلی فر و پیچی به نوعی یکی از انواع موهای فر هستند. زنان دارای موهای خیلی فر، معمولا دارای ترکیبی از موهای “S” و “Z” شکل هستند. خانم های با موهای خیلی فر معمولاً ترجیح می دهند که موهای خود را کوتاه نگه دارند تا بتوانند راحت تر به آن رسیدگی کنند، اما مدل موهای متنوعی وجود دارند که می توانند جلوه ای بهتر به این نوع مو بدهند. همانند دیگر انواع مو، موهای خیلی فر دارای 3 نوع مختلف هستند.

انواع موهای خیلی فر و پیچی

نوع 4A:

موهای خیلی فر نوع A اغلب دارای بافتی ظریف هستند و ظاهری سیمی شکل دارند. این نوع مو اغلب به علت وجود فر های خیلی زیاد و ریز S شکل، ظاهری متراکم دارند. بهتر است با این نوع موها بسیار مهربان باشید و برای آن زیاد از مرطوب کننده استفاده کنید. به خاطر داشته باشید استفاده از مرطوب کننده لزوماً به معنی استفاده از روغن های مو نیست. ماسک های حالت دهنده عمقی مو و همچنین کرم های مغذی انتخاب هایی مناسب برای داشتن موهایی سالم هستند. کارشناسان توصیه می کنند که اگر چنین مویی دارید با آن کنار بیایید و از مدل مویی استفاده کنید که بتوانید به طور مداوم از مرطوب کننده ها استفاده کنید.

نوع 4B:

موی پیچی نوع B بیشتر دارای فر “Z” شکل (در مقایسه با “S” شکل) هستند. این نوع مو معمولاً ضعیف و شکننده هستند و می توانند دارای تراکم متوسط یا زیاد باشند.

نوع 4C:

موی خیلی فر نوع C بسیار مشابه نوع B است، ولی با این تفاوت که تقریبا تمام تارهای مو دارای فر “Z” شکل هستند و بسیار متراکم به نظر می رسند. این نوع موها بسیار شکننده هستند، به طوری که اگر شما موهایتان را با خشونت شانه کنید، تارهای مو به راحتی می شکنند. برای اینکه طراوت این نوع موها را حفظ کنید لازم است که به طور مداوم روی موهایتان از محصولات مراقبت از مو مغذی، استفاده کنید. روغن نارگیل و شی باتر، یکی از بهترین انتخاب ها برای این نوع مو هستند.

ضخامت مو:

وقتی ما صحبت از ضخامت مو می کنیم، دقیقاً منظورمان قطر تارهای مو است. ضخامت تار مو است که تعیین می کند، موهایتان تا چه حد حالت پذیر است و اینکه چطور در برابر محصولات مراقبت مو از خود واکنش نشان می دهد. به طور کلی موها می توانند دارای 3 نوع ساختار متفاوت باشند: نازک، متوسط و ضخیم.

ضخامت مو

راحت ترین و در دسترس ترین روش تشخیص ضخامت مو این است که، یک تار موی خودتان را از برس سرتان برداشته و بر روی یک سطح صاف و هموار قرار دهید. یک رشته نخ خیاطی معمولی (ترجیحاً همرنگ تار مو) را به اندازه تقریبی تار موهایتان بریده و در کنار تار مو قرار دهید. اگر موهایتان نازک تر از نخ خیاطی به نظر می رسید، پس شما موهایی نازک دارید. اگر ضخامت موی شما بیشتر از نخ بود، پس احتمالاً دارای موهایی ضخیم هستید. هرچیزی بین این دو، نشان می دهد که دارای موهایی با ضخامت متوسط هستید.

همچنین می توانید ساختار موهایتان را با بررسی مدت زمانی که موهایتان حالت خود را به خوبی حفظ می کند، تشخیص دید. موهای نازک اغلب لخت هستند و نمی توانند به خوبی فر (ایجاد شده توسط دستگاه فر کننده مو) را حفظ کنند. موهای با ضخامت متوسط معمولا به راحتی حالت می گیرند و برای مدت طولانی تری می توانند این حالت را حفظ کنند. موهای ضخیم معمولا برای مدت طولانی می توانند فر را حفظ کنند، اما اغلب به سختی حالت می پذیرند و انعطاف پذیری کمی دارند.

منافذ مو:

منظور از منافذ، توانایی مو در جذب رطوبت و مواد موجود در محصولات بهداشتی مرتبط با مو است. اگرچه منافذ مو برخلاف بافت و ساختار مو، چندان مورد توجه افراد نیست، اما دانستن اینکه منافذ موهایتان چگونه است، کمک می کند که به راحتی تعیین کنید که باید از چه محصولاتی برای مراقبت از موهایتان استفاده کنید.

یکی از راحت ترین روش های تعیین اینکه موهایتان تا چه اندازه متخلخل است، این است که یک تار موی خود را درون یک ظرف آب بیاندازید. اگر موهایتان غرق شد و در ته ظرف قرار گرفت، پس موهایتان کاملا متخلخل است و به سرعت رطوبت را جذب خودش می کند. اگر موی شما درون آب غرق شد اما در میان آب غوطه ور ماند و به ته ظرف نرسید، پس دارای موهایی کاملا متعادل و نرمال در میزان منافذ هستید. در نهایت، اگر مو در بالای آب غوطه ور ماند، پس منافذ موهایتان بسیار کم بوده و به سختی رطوبت را در خود جذب می کند.

منافذ مو

مو با منافذ زیاد:

به طور کلی، موهای دارای منافذ زیاد، به علت تخلخل و شکستگی های زیاد اطراف کوتیکول (بیرونی ترین لایه ساقه مو)، مستعد آسیب بیشتری هستند زیرا به سرعت مواد شیمیایی موجود در محصولات مو را جذب خود می کنند. از طرف دیگر، این نواحی آسیب دیده اطراف کوتیکول، سبب می شوند که رطوبت مو به سرعت از بین برود و موهایی خشک و شکننده باقی بمانند. برای اینگونه موها، بهتر است که از حالت دهنده های حرارتی (مانند اتوی مو) و استفاده از مواد شیمیایی تند و بی کیفیت، که سبب خشک تر شدن و آسیب دیدن بیشتر مو می شوند، اجتناب شود. در عوض بهتر است از ماسک موهای مغذی، روغن ها و محصولات مراقبت از موی با کیفیت که رطوبت اضافه به موها تزریق می کنند، استفاده کرد. این امر سبب بسته شدن منافذ کوتیکول ها شده و از آسیب های آتی جلوگیری می کند.

مو با منافذ نرمال:

موهای دارای تخلخل نرمال، کمتر مستعد آسیب دیدن هستند. این گونه موها مقدار متعادلی از رطوبت را جذب خود می کنند. اگر دارای چنین موهایی باشید، بعد شستن آن ها، حسی مرطوب اما نه چسبنده روی مو خواهید داشت. این نوع از مو نیاز به مراقبت خاصی نداشته و معمولاً انواع مدل های مو بر روی آن ها به خوبی باقی می ماند.

 مو با منافذ کم:

این گونه موها معمولاً دیرتر از دو نوع دیگر خشک می شوند. به طور کلی، موهای با منافذ کم، موهایی هستند که از جذب آب یا رطوبت به درون تارهای مو جلوگیری می کنند. بزرگ ترین مشکل در این نوع موها جذب کم محصولات استفاده شده، به درون موها است. در موهای با تخلخل کم، آب تمایل دارد که بر روی موها باقی بماند و محصولات مورد استفاده برای مراقبت از مو، به جای اینکه به داخل مو نفوذ کنند در لایه بیرونی آن باقی می مانند. در این حالت، معمولاً موها پس از شستشو به مدت طولانی تری مرطوب باقی می مانند و حسی چسبنده روی سر ایجاد می کنند.

تراکم مو:

تراکم و یا دانسیته موهای شما در واقع نشان دهنده این است که چه مقدار مو (تعداد تارهای مو) بر روی سر خود دارید. تراکم مو با ضخامت مو متفاوت است. شما می توانید موهایی نازک اما متراکم داشته باشید. به طور کلی ما سه نوع دانسیته مو داریم که با قرار گرفتن در جلوی آینه، می توانید دانسیته موهایتان را تعیین کنید.

تراکم مو

یک دسته بزرگ از موهای خود را بگیرید و آن را کنار بزنید. اینکه چه مقدار از پوست سرتان را می توانید ببینید، تعیین کننده تراکم موهای شما است.

تراکم کم:

اگر به راحتی می توانید پوست سر خود را ببینید، پس دانسیته موهای شما کم است. در این حالت گفته می شود موهایی کم پشت دارید.

تراکم متوسط:

اگر شما می توانید به طور جزیی و از زیر موهایتان، پوست سر خود را ببینید، موهای شما دارای تراکم متوسط است.

تراکم زیاد:

اگر به سختی بتوانید پوست سر خود را ببینید، پس شما دارای موهایی متراکم هستید.

قابلیت کشسانی مو:

قابلیت کشسانی یا الاستیسیته مو، به معنی طولی است که یک رشته مو می تواند کش بیاید، قبل از اینکه به حالت اولیه خود برگردد. این مشخصه یکی از نشانه های بسیار مهم سلامت مو است. مو با قابلیت کشسانی بالا، دارای درخشندگی زیاد و جهش خوب است و به عنوان قوی ترین نوع مو شناخته می شود.

قایلیت کشسانی مو

برای اینکه بتوانید قابلیت کشسانی موهایتان را بررسی کنید، یک تار مو را بگیرید و از دو طرف تا جایی که می توانید بکشید. بسته به نتیجه به دست آمده، میزان کشسانی موهای شما در سه دسته بندی مختلف می تواند جای بگیرد.

قابلیت کشسانی زیاد:

اگر موهای شما به میزان زیادی کش آمد بدون اینکه فوراً پاره شود، نشان دهنده این است که موهای شما قابلیت ارتجاعی بالایی دارد. این بدین معنی است که شما موهایی قوی دارید. مو با قابلیت کشسانی بالا، هنگامی که مرطوب باشد، می تواند تا 50 درصد طول خودش کش بیاید. اغلب موهای ضخیم دارای خاصیت ارتجاعی بالاتری هستند.

قابلیت کشسانی متوسط:

اگر موهای شما قبل از پاره شدن تا حدودی کش آمد، این نشان دهنده قابلیت کشسانی متوسط است. اکثر خانم ها دارای موهایی با خاصیت ارتجاعی متوسط هستند. افراد دارای اینگونه مو، با استفاده از ماسک های طبیعی مو و روغن های مو، می توانند به موهای خود استحکام ببخشند.

قابلیت کشسانی کم:

اگر مو بلافاصله پس از کشیدن پاره شد، یعنی قابلیت کشسانی پایینی دارد. موهای با خاصیت ارتجاعی کم، تمایل بیشتری به شکستن و خم شدن دارند. اینگونه موها نیاز به استفاده از محصولات مراقبت از مو با کیفیت دارند. استفاده از مواد شیمیایی نظیر رنگ و دکلره باعث کاهش قابلیت کشسانی مو می گردد. برای بهبود قابلیت ارتجاعی این نوع موها، استفاده از شامپوهای تقویت کننده کوتیکول های مو توصیه  می شود.

میزان چربی مو:

همه ما می دانیم که اگر پوست سر شما در شرایط خوبی نباشد، قطعاً تارهای موی شما نیز شرایط خوبی نخواهند داشت. به همین خاطر است که برای داشتن موهای خوب، رسیدگی مناسب به پوست سر تنها یک توصیه نیست، بلکه ضروری است. حرف زدن در مورد تعیین وضعیت پوست سر، بسیار راحت تر از تشخیص آن است، زیرا ممکن است شما هم پوست سری چرب داشته باشید و هم شکاف های خشک و شکسته در نوک موهایتان را تجربه کنید.

دانستن اینکه چقدر موهای شما چرب است، کمک می کند تا بفهمید هرچند وقت نیاز دارید که موهایتان را بشویید. همچنین کمک می کند که بتوانید محصولات مراقبت از مو، ماند شامپوها و نرم کننده های مناسب خود را انتخاب کنید.

نوع پوست سر (از نظر چرب و یا خشک بودن):

تعیین نوع مو از لحاظ چرب و یا خشک بودن آن تا حدودی سخت است، به خصوص اینکه با وجود انواع شامپوهای مختلف موجود در بازار، این کار سخت تر شده است. افراد دارای موهای خشک به دنبال محصولات مرطوب کننده قوی یا ترمیم کننده هستند، در حالی که افراد دارای موهای چرب به دنبال شامپوهای درخشان کننده و پاک کننده عمقی هستند. در اکثر مواقع، نوع مو کاملاً وابسته به شرایط پوست سر است. عوامل دیگری نیز بر نوع مو تاثیرگذار هستند، نظیر ژنتیک، بهداشت فردی، هورمون ها و تغذیه فرد، اما جنسیت، بلندی و کوتاهی مو تاثیری بر چرب و یا خشک بودن مو ندارد.

پوست سر چرب

موهای چرب:

وضعیت موهای شما به شدت به میزان تعادل بدن شما وابسته است. مکانیزمی در بدن انسان به نام “واکنش منفی” وجود دارد که تغییرات در شرایط داخلی بدن را تشخیص می دهد. اگر بدن تغییری در وضعیت داخلی خود را تشخیص دهد، پاسخی فیزیولوژیکی در جهت جبران آن تغییر و ایجاد تعادل می دهد.

موی چرب یک مثال خوب برای مکانیزم واکنش منفی است، یعنی بدن برای جبران کمبود رطوبت یا همان خشکی پوست سر، چربی اضافه تولید می کند. این چربی به نام سبوم شناخته می شود که ترکیبی از اسیدهای چرب و سلول های پوستی مرده است.

همچنین، پوست سر چرب به دلیل عدم تعادل در هورمون بدن نیز به وجود می آید. عدم تعادل هورمونی به دلایل مختلفی نظیر بارداری، استفاده از داروهای هورمونی نظیر داروهای نازایی و استروئیدها و تغییرات هورمونی در فرآیند رشد هر شخص می تواند رخ دهد. تحقیقات نشان می دهند که پوست سر چرب در نتیجه مصرف ویتامین B-2 و اسیدهای چرب نیز می تواند به وجود آید. برخی گمان می کنند که وراثت مهمترین عامل تعیین کننده پوست سر چرب است، اما هنوز این مسئله به طور علمی به اثبات نرسیده است.

مراقبت از موهای چرب:

پوست سر چرب می تواند منجر به ایجاد شوره گردد که در نتیجه آن، ظاهری کثیف و آشفته و با بوی نامطبوع برای پوست سر و پیشانی، مخصوصاً در افراد دارای موهای صاف و نازک ایجاد می شود. اگر پوست سری چرب دارید، سعی کنید که موهایتان را با شامپوها و نرم کننده های ملایم مخصوص پوست چرب و یا شامپوهای فاقد روغن (مانند شامپو بچه) بشویید. اگر افراد دارای پوست سر چرب از شامپوهای مخصوص پوست خشک و یا شامپوهای حاوی روغن استفاده کنند، با توجه به مکانیزم واکنش منفی که در بالا ذکر شد، بدن سیگنالی دریافت می کند که روغن اضافی بر روی پوست وجود دارد، بنابراین تولید سبوم را کاهش داده و پوست سر شما از قبل نیز خشک تر می شود.

در طول فصولی که رطوبت هوا بیشتر است، افراد دارای پوست سر چرب شاید نیاز به دوبار شستشوی مو در روز پیدا کنند. علاوه بر این افراد با موی چرب نباید زیاد از حالت دهنده های مو نظیر سرم ها، کرم ها، ژل ها و اسپری ها استفاده کنند و یا بهتر است اصلاً از این محصولات استفاده نکنند. برخی از ترکیبات دست ساز خانگی می توانند برای بازگرداندن تعادل طبیعی پوست سر مفید باشند؛ می توانید ترکیب یک فنجان آب با یک فنجان سرکه سیب را بر روی پوست سرتان به آرامی ماساژ داده و سپس سرتان را با آب به طور کامل بشویید.

پوست سر خشک

موهای خشک:

موهای خشک معمولاً در نتیجه استفاده بیش از حد از رنگ های مو، قرارگرفتن های پی در پی و طولانی در زیر آفتاب و در مسیر باد و نیز استفاده مداوم از حالت دهنده های حرارتی مانند اتو مو و فر مو ایجاد می شود.

به طور معمول خشکی مو منجر به ایجاد فولیکول های آسیب دیده و شکننده می شود، که به راحتی آسیب دیده و می شکنند. آسیب دیدن موها به دلیل شستشوی بیش از حد، استفاده از مواد شیمیایی بر روی مو و همچنین استفاده از محصولات موی بر پایه الکل، تشدید می شوند. برای افراد دارای موهای خشک، استفاده از شامپوهای مرطوب کننده، نرم کننده های مو، روغن های مو (به خصوص روغن های نارگیل و جوجوبا)، شستن کمتر موها، استفاده بسیار کم از حالت دهنده های حرارتی مو و استفاده از محصولات مراقب از موی بدون الکل، بسیار مفید است. همچنین در صورتی که هر روز مدت زیادی در زیر آفتاب می مانید، استفاده از محصولات مراقبت از مو با خواص ضد آفتاب ضروری است. اگر هیچکدام از موارد ذکر شده در کاهش خشکی پوست سر مفید واقع نشد، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید، شاید این خشکی به واسطه استفاده از دارویی خاص برای شما ایجاد شده است.

روش تشخیص پوست خشک و چرب:

موهای خود را بشویید و پیش از اینکه به رختخواب بروید، اجازه دهید که موهایتان در هوا خشک شود. وقتی که از خوای بیدار شدید، یک دستمال برداشته و بر روی پوست سر خود فشار دهید. این کار را به ویژه در نزدیک تاج مو و پشت گوش هایتان انجام دهید. مقدار چربی که به دستمال می چسبد، تعیین می کند که موهایتان چقدر چرب است.

موهای چرب:

اگر حجم زیادی از چربی و روغن روی دستمال وجود داشت، شما دارای مو و پوست سر چرب هستید. این بدین معنی است که شما باید 4 تا 5 بار در هفته موهایتان را بشویید.

موهای معمولی:

اگر اثر بسیار کمی از چربی روی دستمال به وجود آمد، شما پوست سری نرمال دارید. شما می توانید موهایتان را یک تا 2 بار در هفته بشویید.

موهای خشک:

اگر اثری از چربی بر روی دستمال باقی نماند، به این معنی است که موهای شما خشک است. این نشان دهنده فقدان رطوبت در مو و پوست سر شما است. شما باید از محصولاتی استفاده کنید که رطوبت را به موهای شما اضافه کرده و در آن نگه دارد.

موهای مختلط:

اگر اثرات چربی بر روی دستمال، با مالیدن آن روی برخی از قسمت های پوست سر باقی ماند، این نشان می دهد که دارای موهایی مختلط هستید. در این شرایط، اغلب موهای پشت گوش ها و بالای شقیقه ها مقدار چربی بیشتری دارند.

از طرف دیگر، اگر سرتان پوسته پوسته می شود، احتمالاً پوست سرتان خشک است و باید از شامپوهای مرطوب کننده و محصولات مراقبت از موهای خشک استفاده کنید. استفاده از شامپو بدون سولفات و پارابن یکی از بهترین انتخاب ها برای پوست سر خشک است.

اگر پوست سرتان هم چرب و هم پوسته پوسته بود، چاره چیست؟ اینگونه شرایط معمولاً به خاطر تجمع چربی های اضافه پوست سر در ریشه موها و نیز به دلیل شستشوی نادرست و غیرمنظم موها رخ می دهد. در این حالت پیشنهاد می کنیم که هم از محصولات کنترل کننده چربی و هم از تسکین دهنده های پوست سر به طور همزمان استفاده کنید. استفاده همزمان این محصولات، علاوه بر جلوگیری از تجمع چربی های اضافه در ریشه مو، تولید روغن اضافه توسط پوست سر را کنترل کرده و نیز سبب تسکین آن می شود.

دلایل تغییر نوع و بافت مو با گذر زمان:

آیا شما موهایی براق و ضخیم در بچگی داشتید اما حالا احساس می کنید که موهایتان نازک و زبر شده؟ تغییر در موها، مخصوصاً با افزایش سن کاملاً نرمال است. این تغییرات می تواند به دلایل گوناگونی رخ دهد که در ادامه چند مورد از آن ها را شرح می دهیم.

تغییرات هورمونی:

تا کنون به این دقت کرده اید که موهای بسیاری از زنان باردار چقدر عالی به نظر می رسد؟ به لطف استروژن اضافه، ریزش موهای زنان قطع شده و موهایشان بلندتر، متراکم تر و به طور کلی زیباتر می شود.

پس از به دنیا آمدن بچه و بازگشت میزان استروژن به سطح نرمال آن، مادران متوجه ریزش بیش از حد موهایشان می شوند. اگرچه این مقدار ریزش بسیار نگران کننده (و البته بسیار زیاد) به نظر می رسد، اما درواقع این حالت، جبران مقدار ریزش موی نرمالی است که باید اتفاق می افتاد، اما به واسطه دوران بارداری به تعویق افتاد.

تغییرات هورمونی در زنانی هم که باردار نیستند به طور عادی اتفاق می افتد که این مورد بر موهایشان نیز اثر گذار است. اگر خیلی نگران تغییر حالت موهایتان هستید، بهتر است که با یک پزشک مشورت کنید.

سبک زندگی و رژیم غذایی:

اگر موهایتان به طور کاملاً واضحی زبر و شکننده شده است، قطعاً در رژیم غذایی خود ماده مهمی را کنار گذاشته اید. استفاده بیشتر از غذاهای حاوی امگا-3 مانند سالمون، تخم مرغ و کلم سبب می شود که موهای شما سالم تر به نظر بیاید. همچنین پیشنهاد می شود برای داشتن موهایی بهتر به طور روزانه از مولتی ویتامین استفاده کنید.

استفاده بیش از حد از حالت دهنده های حرارتی و رنگ ها:

آیا سال هاست که در حال رنگ کردن، فر کردن و حالت دادن به موهای خود هستید؟ اگرچه داشتن مدل موهای مختلف همیشه جذاب است، موهای شما به دلیل این عملیات های بیش از حد روی موها، قطعاً تغییر زیادی خواهد کرد. اگرچه هیچوقت موهایتان به مانند زمان قبل از این مدل دادن های مختلف نخواهد شد، با روش های مراقبتی تا حدودی می توانید طراوت را به آن برگردانید.

افزایش سن:

با بالارفتن سن، می بینید که موهای خاکستری و سفید کم کم جای موهای قبلی شما را می گیرند. موهای خاکستری زبرتر و مقداری خشک تر از موهایی هستند که از قبل به عنوان موهای خود به آن عادت داشتید. عموماً کار زیادی از دست شما برای جلوگیری از خاکستری شدن موهایتان بر نمی آید. شما تنها می توانید به کمک محصولات مراقبت از مو تاحدودی موهای جدیدتان را نرم تر و حالت پذیرتر کنید.

عوامل دیگر:

عوامل دیگری که می توانند باعث تغییر در نوع و بافت موهای شما شوند، قرار گرفتن تحت درمان، توسط داروهای شیمیایی همانند شیمی درمانی است. معمولاً پس از تمام شدن این گونه درمان ها، موها ممکن است شکل طبیعی قبل خود را به دست نیاورند. بنابراین ضروری است که برای داشتن موهایی باب طبع خود، حتماً با متخصصین مو مشورت کنند.

سخن آخر:

امروزه محصولات مراقبت از موی طبیعی و موثر زیادی وجود دارند که می توانید به کمک آن ها شادابی و طراوت موردنظر خود را همیشه به همراه داشته باشید. اطلاع کامل از نوع موهایتان، به شما کمک می کند که در هنگام خرید این محصولات تصمیم بهتری بگیرید تا به نتیجه موردنظرتان برسید. امیدواریم با این مطلب ما هم سهم کوچکی در زیبایی موهای شما داشته باشیم.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. تشخیص انواع مو چالشی جدی برای هر کسی می تونه باشه اگه بشه آدم نوع موی خودش رو تشخیص بده راحت تر می تونه ازش مراقبت کنه مقاله خوبی نوشتید واقعا

دکمه بازگشت به بالا