سرم‌های حاوی اسید هیالورونیک

سرم‌های حاوی اسید هیالورونیک (HA) منابع آبرسان مهمی هستند که برای پیشگیری و درمان پوست‌های خشک و چروکیده مناسب‌اند. اهمیت سرم‌ها به دلیل داشتن مقادیر فراوان مواد فعال و با وزن مولکولی کم است که باعث می‌شود جذب بهتری داشته باشند. سرم‌های اسید هیالورونیک را در خانه و به شکلی بسیار ساده و مقرون به صرفه می‌توان ساخت. در صورتی که مواد با کیفیت و متناسب با نوع پوست خود را تهیه و با هم ترکیب کنید، سرم دست ساز شما، بسیار مفید و مؤثر خواهد بود.

سرم اسید هیالورونیک به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند. این ترکیب با اثر پرکنندگی خوبی که دارد، باعث می‌شود خطوط ریز روی پوست کمتر دیده شوند؛ هم چنین ظهور علائم پیری پوست را کند می‌کند. همانطور که گفتیم تهیه سرم خانگی کار نسبتا ساده ای است؛ اما اینکه محصول دست ساز شما چقدر مؤثر است یا نه، به تواناییتان در تهیه مواد با کیفیت بستگی دارد. نکته‌ای که هنگام تهیه سرم باید به یاد داشته باشید این است که، توانایی پوست در جذب این مواد بسیار مهم است. برای افزایش رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست و همچنین کاهش عمق چین و چروک‌های آن، باید از اسید هیالورونیک با وزن مولکولی کم استفاده کرد.

اثرگذاری خوب سرم اسید هیالورونیک تنها به دلیل قابلیت آبرسانی فوق العاده آن نیست. مساله مهم این است که این ماده می‌تواند به خوبی با دیگر مواد محافظت کننده پوست ترکیب ‌شود. به دلیل همین تطبیق پذیری سرم‌های دست ساز اسید هیالورونیک محصولاتی ویژه و مناسب‌اند. این سرم‌ها با جذب و حبس رطوبت در خود، بیرونی ترین لایه پوست را ترمیم می‌کنند. قدرت آبرسانی قوی آن‌ها، به خوبی از ظهور خطوط ریز و چروک‌های عمیق جلوگیری می‌کند. به علاوه اسید هیالورونیک با خواص آنتی اکسیدانی خود از پوست در برابر عوامل محیطی ایجاد کننده چین و چروک محافظت می‌کند. این ماده برای انواع مختلف پوست مناسب است. گرچه همواره بهترین نتیجه، زمانی به دست خواهد آمد که از محصولی با ترکیبات سازگار با پوست خودتان استفاده کنید.

امروزه محصولات متنوع و فراوانی برای مراقبت از پوست وجود دارند که در ترکیب خود دارای اسید هیالورونیک هستند. از جمله آن‌ها ژل پرفورم لیفت پایو است که در گروه محصولات مراقبت از صورت و لیفتینگ (ضد افتادگی) فروشگاه شمال مال می‌توانید آن را بیابید. این ژل از افتادگی و چروکیدگی پوست صورت، گردن و ناحیه دکلته جلوگیری می‌کند و برای پوست‌های چرب و ترکیبی مناسب است.

 

کرم پرفورم لیفت اینتنس پایو نیز محصول دیگری است که با داشتن اسید هیالورونیک می‌تواند بافت پوست را ترمیم و بازسازی کند. این کرم چین و چروک و نیز خطوط اخم و لبخند پوست‌های خشک، چرب، ترکیبی، آسیب دیده و حساس را در خانم‌های بالای چهل سال از بین می‌برد و خاصیت ارتجاعی پوست‌ آن‌‌ها را افزایش می‌دهد.

سرم اسید هیالورونیک خانگی حاوی ترکیبات مختلف:

شما می‌توانید با توجه به نوع پوست خود و درمان مناسب آن، سرم خانگی اختصاصی خود را بسازید. با ما باشید تا بعضی از مواد و ترکیباتی که در تهیه این سرم دست ساز می‌توانید استفاده کنید را بررسی کنیم.

ویتامین C:

استفاده از این ترکیب مزایای بسیاری دارد. یکسان سازی و هماهنگ سازی تناژ پوست، کاهش لکه‌های تیره، بهبود آبرسانی، جلوگیری از علائم پیری و کمک به ترمیم زخم‌ها از جمله فواید ویتامین ث برای پوست هستند.

ویتامین‌ های A و E:

مبارزه با اثرات رادیکال‌های آزاد، خواص ضد التهابی، تقویت تولید کلاژن، التیام پوست آسیب دیده و کمک به کاهش بروز چروک‌های پوست از مهم ترین ویژگی‌های این ویتامین‌ها محسوب می‌شوند.

رتینوئید:

رتینوئید فرم خاصی از ویتامین آ و مؤثر در مقابله با آکنه است. این ترکیب خواص دیگری چون کاهش چین و چروک، تسریع تولید کلاژن و بهبود عملکرد سلول دارد.

گلاب:

خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی آن برای پوست مناسب است.

پپتید‌:

آکا آمینو اسید‌ها مسئول تولید پروتئین‌های مهم پوست از جمله کلاژن هستند. کلاژن همان عامل انعطاف پذیری و ضخامت پوست است.

سرامید‌:

ترکیباتی مشابه اسید هیالورونیک که در عین محافظت از پوست، به حفظ رطوبت آن نیز کمک می‌کنند.

نیاسین آمید:

نوعی از ویتامین B3 است که به کاهش اندازه منافذ پوست و بهبود رنگ آن کمک می‌کند. این ترکیب خطوط ریز و چروک‌های پوست را کم و از نازک شدن آن جلوگیری می‌کند.

دستورالعمل ساخت سرم حاوی اسید هیالورونیک:

برای ساخت سرم حاوی اسید هیالورونیک، دستورالعمل‌های گوناگونی با درجات سختی متفاوتی در دسترس هستند. مهم‌ترین مساله در این زمینه، کیفیت و نوع ترکیب مواد تشکیل دهنده است که در نهایت بر کارایی و سودمندی سرم، با توجه به نوع پوست شما، اثر دارند. این سرم را باید بر روی پوست تمیز و مرطوب استفاده کرد. پس از جذب کامل آن می‌توان ادامه درمان پوست را با روش معمول و مورد نظر خود انجام داد. توجه داشته باشید که اگر این سرم را بر روی پوست مرطوب استفاده نکنید، اثر عکس دارد و پوست شما را خشک خواهد کرد.

سرم‌های اسید هیالورونیک با پایه آبی:

سرم‌های با پایه آبی، سریعتر جذب پوست می‌شوند. یکی دیگر از مزایای این سرم‌های بدون روغن این است که منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند. بنابراین برای افرادی با پوست‌های چرب و یا مستعد آکنه بسیار ایده آل هستند. ترکیبات و نحوه تهیه آن‌ها به این شرح است:

– شیشه کوچک دردار تمیز

– یک چهارم فنجان آب مقطر

– یک دوم قاشق چای خوری پودر اسید هیالورونیک

– یک چهارم قاشق چای خوری گلیسیرین (اختیاری)

– یک چهارم قاشق چای خوری نگه‌دارنده مایع (اختیاری)

پودر اسید هیالورونیک و آب مقطر (گلیسیرین و نگه‌دارنده مایع در صورت استفاده) را با هم مخلوط کنید. شیشه را خوب تکان دهید. ترکیب را چند ساعت در یخچال بگذارید تا غلیظ شود. چون اسید هیالورونیک آب را به خود جذب می‌کند، ممکن است کمی روان‌تر شود.

سرم‌ اسید هیالورونیک با ویتامین C:

اسید هیالورونیک و ویتامین ث معمولاً مکمل یکدیگرند. ثابت شده که ویتامین سی هنگامی که در غلظت‌های 5 تا 15 درصد استفاده شود، اثرات ضد پیری دارد. علاوه بر این ویژگی که مشابه با اسید هیالورونیک است، ویتامین سی باعث روشن شدن رنگ پوست، کاهش التهاب و لکه‌های تیره آن می‌شود. همچنین با رادیکال‌های آزاد نیز مقابله می‌کند. مواد و روش ساخت سرم اسید هیالورونیک حاوی ویتامین سی از این قرار است.

– یک قاشق چای خوری پودر ویتامین ث ال-آسکوربیک اسید خالص

– سه قاشق چای خوری آب مقطر

– یک قاشق چای خوری اسید هیالورونیک پیش ساخته

تمام مواد را در یک کاسه شیشه ای مخلوط کرده، سپس آن را با قیف در یک بطری شیشه ای با نازل اسپری، بریزید.

سرم اسید هیالورونیک با گلاب:

به دلیل ویژگی ضد باکتریایی و ضد التهابی گلاب، استفاده از آن در تهیه محصولات مراقبتی پوست رایج است.

به کار بردن گلاب در سرم اسید هیالورونیک، به کاهش آکنه، تورم پوست و قرمزی آن کمک می‌کند.

– یک قاشق چای خوری پودر اسید هیالورونیک با وزن مولکولی کم

– یک دوم فنجان گلاب (رز یا معمولی)

– یک دوم قاشق چای خوری گلیسرین خوراکی

– دو قطره اسانس روغنی آروماتراپی رز

– یک بطری قطره چکان دار شیشه‌ای

پس از مخلوط کردن اسید هیالورونیک و گلاب در یک ظرف شیشه‌ای، گلیسرین و اسانس را به آن‌ها اضافه کنید و خوب هم بزنید. در شیشه را بسته و آن‌ را به مدت چهار ساعت در یخچال قرار دهید تا هیدراته شود. چون این سرم عامل نگه‌دارنده ندارد، آن را در یخچال نگه داری کنید. به طور کلی نگه‌ دارنده‌ ها و به ویژه نگه‌ دارنده‌ های طیف گسترده، ترکیباتی هستند که از رشد باکتری، کپک و مخمر جلوگیری می‌کنند. در صورتی که سرم شما حاوی نگه‌دارنده طیف گسترده باشد، می‌توانید آن را تا سه ماه در دمای اتاق نگه‌دارید؛ در غیر اینصورت سرم شما تا بیش از سه هفته در یخچال قابل نگه‌ داری است.

همانطور که گفته شد، اسید هیالورونیک علاوه بر سرم‌ های خانگی در محصولات شرکت‌های آرایشی و بهداشتی هم یافت می‌شود. معمولاً در این محصولات حداقل غلظت اسید هیالورونیک 0.1 درصد است. محصولاتی هم هستند که اسید هیالورونیک آن‌ها وزن مولکولی کمی دارد تا بهتر جذب پوست شود. ماسک بایو آنزیم آبرسان پوست تالیکا که حاوی اسید هیالورونیک است، برای آبرسانی و درمان قرمزی و التهاب پوست استفاده می شود. 15 دقیقه بعد از استفاده جذب پوست شده و آن را مرطوب نگه می‌دارد.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا