فواید انواع روغن های طبیعی برای پوست و مو

از روغن های طبیعی می توان برای حالت دادن به موها، مرطوب سازی پوست، درمان آکنه و تقویت ناخن ها استفاده نمود. اگر نگاهی به ویترین فروشگاه های آرایشی بهداشتی بیندازید، می توانید انواع روغن های طبیعی را بیابید. اما آیا این محصولات برای هرکسی با هر نوع پوستی مناسب است؟ باید آزمایش کرد! چون پوست انسان ها با هم تفاوت دارد و برای پیدا کردن محصول مناسب باید به آزمون و خطا پرداخت.

روغن مارولا

روغن مارولا، از میوه درختی به همین نام که در آفریقای جنوبی وجود دارد، تهیه می شود. این روغن طبیعی دارای درجه بالایی از مرطوب کنندگی است. غنی از موارد مورد نیاز برای پوست و سرشار از اسید های چرب است که به عقیده پزشکان متخصص پوست می تواند پوست های خشک را تسکین دهد. روغن مارولا پس از استفاده به سرعت جذب پوست شده و اثری از چربی و براقی ناشی از روغنی بودن به جا نمی گذارد.

 

فواید انواع روغن های طبیعی

عصاره درخت چای

وقتی باکتری ها وارد منافذ باز پوست صورت شوند، باعث ایجاد تورم میشوند. تحقیقات نشان می دهد که روغن درخت چای می تواند به از بین بردن باکتری کمک کند. در یک آزمایش مقداری از این عصاره بصورت ژل جهت درمان آکنه و کاهش تورم پوستی استفاده شد که موثر واقع شود. در پژوهش دیگری ثابت شد که عصاره درخت چای به اندازه بنزوئیل پروکساید (ماده موثر مورد استفاده در بسیاری از داروهای پوستی) موثر است.

فواید انواع روغن های طبیعی

روغن آرگان

روغن آرگان که گاهی اوقات از آن به عنوان «طلای مایع» یاد می شود، روغنی غنی از آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول است که با اثرات ناشی از افزایش سن بر روی پوست، مبارزه می کند. متخصصان پوست و مو بر این عقیده اند که اسیدهای چرب امگا 3 موجود در این روغن، باعث افزایش کلاژن سازی و استحکام پوست می شود. مهم نیست که پوست شما خشک، نرمال یا چرب است زیرا استفاده از این روغن برای هرکسی با هر نوع پوستی مفید می باشد.

روغن آرگان همچنین قادر است بدون ایجاد سنگینی یا چربی، موجب حالت دهی به موها شود. نکته قابل توجه در مورد این روغن امکان استفاده همزمان از آن در کنار سایر محصولات مراقبت از مو است.

فواید انواع روغن های طبیعی

بابونه کوهی

عموما بابونه را به عنوان یک چای آرام بخش می شناسند اما روغن این گل نیز می تواند موجب آرامش پوست شود. متخصصان پوست و مو این گیاه را به عنوان ماده ای ضد التهاب و ضد قارچ می شناسند که باعث رفع قرمزی، سوزش و کاهش ریسک عفونت می شود. روغن نعناع کوهی نیز مشخصاتی شبیه گل بابونه دارد.

فواید انواع روغن های طبیعی

روغن نارگیل

پوست های خشک و ترک خورده بیشتر از سایر انواع پوست، مستعد ابتلا به عفونت، سوزش و بروز واکنش های آلرژیک هستند. روغن نارگیل می تواند علاوه بر رطوبت رسانی از چنین پوست هایی در برابر عوامل آسیب رسان مراقبت نماید. همچنین قادر است پوسته های فلس مانندی که در شرایطی نظیر اگزما به وجود می آیند را نرم نموده و مرتفع سازد.

فواید انواع روغن های طبیعی

روغن های طبیعی گل رز و هویج

ویتامین A در اکثر محصولات مراقبت از پوست وجود دارد. نام دیگر ویتامین آ «رتینوئید» است که یک ماده شیمیایی برای کمک به جایگزینی سلول های پوستی جدید به جای سلولهای قدیم و تولید کلاژن می باشد. ویتامین A می تواند باعث تسهیل در بهبود رنگ محل زخم و ترک های پوستی شود. دو روغن که به طور خاص دارای مقادیر قابل توجهی از ویتامین آ هستند عبارتند از میوه گل رز و هویج.

فواید انواع روغن های طبیعی

به باور برخی از متخصصان پوست، این دو روغن در درمان آکنه و مراقبت از پوست در برابر افزایش سن موثر اند. تنها مالیدن مقدار کمی از این دو روغن در شب، هنگام خواب می تواند اثر گذار باشد.

فواید انواع روغن های طبیعی

روغن رزماری و روغن کرچک

آیا می خواهید موی خود را هرچه بهتر بلند کنید؟ آیا کف سر شما بیش از آنچه قبلا خالی بود، خالی شده است؟ روغن رزماری می تواند به شما در داشتن مویی ضخیم و براق کمک کند. در یک مطالعه مشخص شد که استفاده شش ماهه از روغن رزماری به اندازه استفاده از ماینوکسیدیل 2% در برابر بیماری طاسی آندروژنیک که نوع رایجی از ریزش موی مردانه و زنانه می باشد، موثر است. با این تفاوت که در مقایسه با ماینوکسیدیل به عنوان یک داروی شیمیایی، بسیار کمتر موجب خارش پوست سر شد.

فواید انواع روغن های طبیعی

روغن کرچک نیز داروی خانگی دیگری است که می تواند ابروها و مژه ها را بلندتر و ضخیم تر کند.  قبل از استفاده از پزشک خود درباره ی استفاده از این روغن بپرسید. چرا که در حین استفاده می تواند تا نزدیکی چشم های شما نفوذ کند.

فواید انواع روغن های طبیعی

زیتون و آووکادو

آیا از ناخن هایی نازک و شکننده رنج می برید؟ به عنوان یک درمان ساده و کاملاً طبیعی می توانید پیش از خواب مقدار کمی روغن زیتون یا آووکادو را روی ناخن های خود بمالید. این دو روغن علاوه بر رطوبت رسانی به ناخن ها در طول شب، موجب تغذیه آنها با اسیدهای چرب می شوند. البته می توانید از سایر روغن ها نیز برای این منظور استفاده کنید.

فواید انواع روغن های طبیعی

روغن کنجد

به نظر شما آیا می توان به جای دهانشویه از روغن استفاده نمود؟ در جواب این سوال باید گفت: بله. مالیدن روغن یا آبکشی دهان با روغن امری با قدمت تاریخی است که از قدیم برای حفظ سلامت دندان ها و لثه مورد استفاده قرار می گرفت. پژوهش های بین المللی اخیر نشان می دهندکه شستشوی دهان با روغن کنجد (به جای این روغن می توان از روغن نارگیل یا آفتاب گردان نیز استفاده نمود) می تواند پلاک و التهاب لثه را برطرف نماید. روغن کنجد همچنین می تواند میکروارگانیسم هایی که باعث بوی بد دهان می شوند را نیز از بین ببرد.

فواید انواع روغن های طبیعی

بیشتر بخوانید: فواید عصاره همیشه بهار (کالندولا) برای رفع مشکلات پوستی

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا