رتینول در محصولات مراقبتی ضد پیری: فواید، کاربردها و اثرات آن

رتینول که به ‌عنوان ویتامین A1 نیز شناخته می شود، با اثرگذاری بر روی سرعت گردش خون در سلول‌ های پوستی و افزایش آن، به تحریک روند کلاژن سازی در بدن کمک کرده و توانایی برطرف کردن اثرات پیری پوست را به صورت قابل توجهی دارد. به صورت کلی رتینول یا همان ویتامین A1 به صورت گسترده در محصولات مراقبت کننده و ضد پیری نظیر: پاک کننده ها، سرم ها و کرم ها یافت می شود. مسئله خیلی مهمی که درباره استفاده از محصولات ضد پیری پوست وجود دارد، این است که باید از آن‌ ها در یک غلظت و دوز منطقی و معقولی استفاده شود تا به این وسیله منجر به ایجاد حساسیت در پوست نگردد.

رتینول-موجود-در-محصولات-مراقبتی-ضد-پیری-1www.shomalmall.com

با افزایش سن، روند تولید کلاژن و الاستین (که مهم ‌ترین پروتئین‌ های موجود در سطح برای جوانسازی پوست هستند)، به کندی صورت گرفته و همچنین سرعت گردش خون در سلول‌ های پوست صورت به مقدار چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. کاهش سرعت تولید کلاژن و الاستین و همچنین سرعت گردش خون در سلول‌ های پوست صورت مهم ‌ترین عوامل ایجاد علائم پیری در پوست صورت نظیر: چین ‌و چروک، خشکی و … می‌ باشند. در شروع پروسه پیری پوست صورت، اپیدرم که خارجی ‌ترین لایه پوست است، به تدریج نازک شده و به همین علت رگ ‌های زیرپوست به راحتی قابل مشاهده هستند و این مسئله سبب شده که کبود شدگی راحت ‌تر صورت گرفته و قابل مشاهده باشد. علاوه بر این، پیری پوست یکی از مهم ‌ترین اثرات ملموس ناشی از قرار گرفتن مداوم در معرض اشعه ‌های مضر نور خورشید نظیر UV یا فرابنفش است.

اثرات و مزایای ضد پیری رتینول یا ویتامین A1:

همان‌ طور که در بالاتر به آن اشاره شد، رتینول یکی از مهم‌ ترین و مؤثرترین راه حل ها برای کاهش علائم پیری پوست است که می ‌تواند تا حد امکان روند پیر شدن پوست را به تعویق بیاندازد. اگر از رتینول یا مواد و محصولات حاوی آن به‌صورت موضعی استفاده گردد، سلول ‌های مسئول تولید کلاژن در پوست صورت را تحریک کرده و به این وسیله پروسه بازسازی سلول های پوستی را تسریع می‌ بخشد. نتیجه مستقیم استفاده از رتینول یا ترکیبات حاوی آن افزایش ضخامت اپیدرم (بیرونی ‌ترین لایه پوست) و حتی کاهش لکه ‌هایی است که براثر گذشت زمان در سطح پوست صورت به وجود می ‌آیند.

به صورت کلی، نمی ‌توان یک ماده یا دارویی را به ‌عنوان درمان قطعی پیری پوست و یا بالعکس جوان کردن پوست معرفی نمود. اما با این ‌وجود ویتامین A1 یا همان رتینول می‌ تواند به نحو چشمگیری در کاهش علائم پیری اثرگذار باشد و از دید متخصصان پوست و مو و زیبایی به عنوان مؤثرترین راه  حل برای مقابله با پیری شناخته می‌ شود.

کاهش چین و چروک های صورت:

در بین ترکیبات و مواد مختلف موجود در ساختار پوست، می ‌توان گفت که کلاژن مهم‌ ترین و حیاتی ‌ترین پروتئین موجود در بافت پوست صورت است که به صورت چشمگیری در حفظ استحکام و ساختار پوست صورت مؤثر است. در حالی که بدن به صورت مداوم در حال تولید کلاژن در سطح پوست است؛ اما این روند جایگزین سازی کلاژن و تولید آن از سن 25 سالگی با کندی مواجه شده و در خانم ها پس از یائسگی به صورت چشمگیری کاهش پیدا می ‌کند. البته شایان‌ ذکر است تابش اشعه های مضر نور خورشید نظیر فرابنفش نیز در کند شدن پروسه تولید کلاژن و ظهور علائم پیری در پوست صورت، یکی دیگر از مهم ‌ترین عواملی است که در ایجاد چین و چروک و پیری پوست مؤثر است.

تحقیقات انجام‌ شده، حاکی از آن است که کاهش کلاژن موجود در پوست صورت، سبب تحریک پذیری بالای پوست شده و این مسئله به صورت مستقیم در ایجاد چین و چروک های صورت مؤثر است.

در صورت استفاده مداوم و منطقی از رتینول در طی چندین ماه، با اثراتی که این ویتامین مهم در پروسه تولید کلاژن و به تبع آن مقدار کلاژن در پوست صورت دارد، خط و چین و چروک های صورت به مقدار چشمگیری کاهش پیدا کرده و به تبع آن اثرات پیری نیز در سطح پوست تا حد امکان رفع می ‌گردند. علاوه بر تمامی این ‌ها، رتینول همچنین می ‌تواند در برطرف سازی اثرات تابش نور خورشید در سطح پوست اثرگذار باشد. تحقیقات و مطالعات انجام‌ شده در این مسئله گویای آن است که می ‌توان از رتینول به‌ عنوان یک درمان قطعی و مسلم در رفع اثرات مخرب ناشی از تابش اشعه نور خورشید استفاده نمود.

رتینول موجود در محصولات مراقبتی ضد پیری: فواید، کاربردها و اثرات آن

تقویت ساختار پوست:

با افزایش سن، پروسه تولید الاستین (که مهم ترین عامل در ایجاد خاصیت کشسانی و ارتجاعی پوست است) همچون کلاژن کاهش می کند. کاهش این پروتئین در ایجاد لک های پوستی در سطح صورت به مقدار قابل توجهی اثرگذار است. با افزایش تولید الاستین در سلول‌ های پوست صورت، ساختار پوست صورت به نحو چشم گیری تقویت شده و می‌ تواند شل شدگی پوست را به تعویق بیاندازد.

یکدست و یکنواخت کردن پوست صورت:

از دید متخصصان و محققان عرصه سلامت و زیبایی پوست، هایپرپیگمنتاسیون مهم‌ ترین مسئله در حوزه لکه های صورت است. هایپرپیگمنتاسیون در واقع فاکتوری از وجود لکه های پوستی است که با افزایش سن بیشتر شاهد آن خواهیم بود. لکه هایی که آن ‌ها را با عنوان، لکه های ناشی از نور خورشید نیز می‌شناسیم.

در یک نگاه کلی می توان لکه های پوستی را ناشی از تجمع مداوم آسیب ‌های پوستی دانست که بر اثر تابش اشعه های خطرناک نور آفتاب در سطح پوست ایجاد می شوند. در این صورت، ملانین که یک رنگ‌دانه طبیعی تیره رنگ در ساختار پوست صورت است، به مبارزه با اثرات اشعه های مضر نور آفتاب می ‌پردازد. مهم ‌ترین تاثیر فعال شدن ملانین در این لحظات حیاتی برای سلامت پوست، مسدود سازی بخشی از اشعه های فرابنفشی است که به سطح پوست تابیده می شوند. مطالعات بسیاری در این زمینه انجام‌ شده که همگی حاکی از آن است که رتینول نقش بسیار چشمگیری در افزایش گردش خون موجود در سلول های پوستی دارد. این تاثیر روی افزایش گردش خون به خصوص در مواقعی که پوست در معرض اشعه های خطرناکی نظیر فرابنفش است، بیشتر رخ می دهد.

شاید با خواندن این قسمت از متن در ذهن شما این سؤال شکل گیرد که «به ‌راستی افزایش گردش خون در سلول‌ های پوست صورت چه اثراتی بر سلامت و زیبایی پوست دارد؟» در پاسخ به این سؤال باید گفت که استراتژی که رتینول عملی کرده، مهار سازی تولید ملانین و به تبع آن یکنواخت سازی و یکدست کردن پوست صورت است. این دو، مهم ترین اثرات افزایش فشارخون در سلول‌ های پوستی هستند.

بهبود سلامت بافت پوست و هیدراسیون (آب ‌رسانی لایه ‌های مختلف پوست):

کاهش پروسه بازسازی سلول های پوستی از دیگر اثرات افزایش سن است که منجر به خشکی پوست می ‌گردد. در یک شخص بالغ و سالم، مدت‌ زمان لازم برای تقویت و بازسازی پوست بین 3 الی 4 هفته است؛ این در حالی است که این زمان پس از سن 50 سالگی به 5 الی 6 هفته رسیده و این به معنای کاهش سرعت بازسازی سلول ‌های پوستی است. اما در این ‌بین حضور رتینول در ساختار پوست می تواند تمامی معادلات و پیش بینی ها را از نو نوشته و نتیجه را بالکل تغییر دهد.

رتینول چرخه بازسازی و تقویت سلول های پوستی را تسریع کرده و مدت زمان لازم برای بازسازی سلول های پوستی را تا حد امکان به صورت چشمگیری کاهش می ‌دهد. این مسئله جز داشتن پوستی سالم‌ تر و با طراوت تر نتیجه ‌دیگری ندارد! استفاده منظم و منطقی از رتینول، همچنین در بهبود هیدراسیون و آب ‌رسانی به لایه های مختلف پوست اثرگذار بوده و نتیجه آن داشتن پوستی نرم ‌تر و لطیف‌ تر است.

آیا رتینول یک ماده تخیلی است؟ یا واقعیت مسئله از اثرگذاری این ویتامین معجزه آسا سخن می‌ گوید؟

از نظر علمی اثرگذاری رتینول در کاهش علائم پیری به وسیله افزایش تولید کلاژن و الاستین و همچنین افزایش سرعت گردش خون در سلول‌ های پوستی اثبات شده است. علاوه بر این، این ماده می تواند به افزایش ضخامت پوست بخصوص در اپیدرم کمک شایانی کرده و ما را برای داشتن پوستی سالم ‌تر، شفاف ‌تر، با طراوت تر و همچنین با تعداد لک های کمتر یاری دهد.

در کلیه محصولات مراقبتی از پوست که با هدف کاهش علائم پیری ساخته شده اند، رتینول غلظتی بین 2 الی 5 درصد دارد، درحالی ‌که تحقیقات گویای آن است حتی درصد کمتری از این مقدار رتینول نیز می تواند مؤثر باشد. آخرین تحقیق انجام شده در این باره، به بررسی اثرگذاری محصولی با غلظت 0.04 درصد رتینول بر روی لک ها و چین و چروک ها بود که به صورت عملی در یک پروسه 24 هفته ای، اثرگذاری این غلظت کم از این ویتامین رتینول را بر کاهش چین و چروک ها نشان داد.

اثرگذاری رتینول، افسانه یا واقعیت؟

یک مسئله تخیلی بسیار رایج درباره رتینول اثرگذاری آن به عنوان یک لایه بردار است. همان‌ طور که می دانیم یک لایه بردار فیزیکی و یا شیمیایی، سلول های مرده را از سطح پوست جمع آوری کرده تا به این وسیله پوست با طراوت تر و همچنین سالم ‌تر و شفاف ‌تر به نظر رسد؛ اما با تمام خوبی های ذکر شده برای رتینول نمی توان با قطعیت درباره اثرات احیاکننده این ویتامین بر روی سلامت و زیبایی پوست با استفاده از لایه برداری آن سخن گفت.

رتینول و اثراتی که بر روی سلامت پوست دارد، نتیجه ای از تولید کلاژن و الاستین و افزایش سرعت گردش خون در سلول های پوستی حاصل می ‌شود. مهم‌ ترین مسئله ای که لایه بردار بودن رتینول را کاملاً نقض می ‌کند، این است که یک لایه بردار بسیار سریع و آنی عمل می کند؛ اما رتینول برای اثرگذاری به استفاده مداوم در طول چندین هفته احتیاج دارد.

محصولات ضد پیری حاوی رتینول:

رتینول با غلظت ‌های مختلفی در محصولات مراقبتی و ضد پیری های مختلف از جمله سرم ها، پاک کننده ها و کرم ها یافت می شود. انتخاب یک محصول مناسب تحت تأثیر پارامترهای مختلفی نظیر: نوع پوست (چرب، خشک و یا مختلط)، تاریخچه سلامتی پوست و اینکه نسبت به چه محصولاتی از خود حساسیت نشان می ‌دهد، بستگی دارد.

در ابتدای بحث محصولات حاوی رتینول و استفاده از آن ‌ها ذکر این مسئله لازم است که در صورتی که پوست شما نسبت به مصرف رتینول از خود حساسیت نشان می دهد و یا اینکه برای نخستین بار است که از محصولات حاوی رتینول استفاده می کنید، بهتراست این محصول حاوی درصد کمی رتینول یعنی چیزی در حدود 0.01 الی 0.05 درصد باشد. این امر سبب می شود تا بروز خطر ناشی از عوارض جانبی استفاده از این محصول را برای خود به حداقل مقدار ممکن برسانید. با گذشت زمان، هنگامی که متوجه واکنش و حساسیت حداقلی پوست خود نسبت به محصول مورد نظر شدید و همچنین عادت پوستتان نسبت به ماده ای که در تماس با آن بوده می توانید به تدریج از محصولات با دوز بالاتر نیز استفاده کنید.

هنگام استفاده از محصولات مراقبتی و ضد پیری، دانستن این نکته ضروری است که درصد بالای رتینول و استفاده بیش از حد از محصولات حاوی رتینول می تواند در ایجاد سوزش و التهابات پوستی اثرگذار باشد. این مسئله در استفاده از سرم ها و مرطوب کننده های با غلظت بالای رتینول حائز اهمیت بیشتری است. برای کاهش ریسک و عوارض جانبی محصولات حاوی رتینول، توصیه می شود ابتدا آن‌ ها را به صورت کرم استفاده کنید. بعد از گذشت سه ماه، درصورتی که پوست شما نسبت به آن حساسیت نشان نداد، می توانید محصولات دیگری را به لیست خود اضافه کنید.

رتینول-موجود-در-محصولات-مراقبتی-ضد-پیری-2www.shomalmall.com

پاک کننده های ضدپیری حاوی رتینول:

استفاده از یک پاک کننده حاوی رتینول در وهله اول، می تواند کلیه منافذ پوست شما را پاک کرده و در ادامه آن ‌ها را برای دریافت محصولات مراقبتی پوست آماده ‌سازد. در حالی که یک پاک کننده به فاصله بسیار کمی پس از استفاده، از سطح پوست از بین می ‌رود، رتینول موجود در آن می تواند مدتی پس از استفاده باقی بماند و نقش خود را برای تقویت سلول ‌های پوستی و بازسازی آن‌ ها ایفا کند. پاک کننده های حاوی رتینول، درصد بسیار اندکی از رتینول را در خود دارند و می توان گفت تقریباً برای همه کسانی که نسبت به این ماده حساسیت نشان می‌ دهند، قابل تحمل است. البته در یک پاک کننده حاوی رتینول ترکیبات دیگری نظیر ویتامین E نیز یافت می شود که در کاهش و تسکین التهابات پوستی و نیز در کاهش عوارض جانبی استفاده از محصولات حاوی رتینول مؤثر است.

سرم های ضد پیری:

سرم های ضد پیری، نسبت به پاک کننده ها حاوی غلظت بالاتری از رتینول می ‌باشند. غلظت موجود در این سرم ها چیزی بین 2 الی 5 درصد است و به علت برخورداری از این غلظت بالا می توانند برای پوست های حساس خطرناک باشند. لازم به ذکر است؛ سرم های ضد پیری علاوه بر رتینول حاوی ترکیبات دیگری نظیر اسکالن است که می تواند در آب ‌رسانی لایه های مختلف و کاهش التهابات پوستی مؤثر باشد.

کرم های ضد پیری رتینول:

کرم ها و مرطوب کننده های ضدپیری حاوی رتینول بهتر است آخرین محصولاتی باشند که از پکیج محصولات مراقبتی و ضد پیری پوست مورد استفاده قرار می ‌گیرند. از آنجایی که میزان ماندگاری کرم بر روی پوست شما، بیشتر از سایر محصولات مراقبت کننده ضد پیری است، بهتر است در ابتدای مسیر استفاده از کرم های ضدپیری، از کرم های با دوز پایینی از رتینول استفاده گردد. اگر می‌ خواهید با یک تیر چند نشان بزنید، به شما توصیه می‌ کنیم یک کرم ضد پیری حاوی رتینول را که با ترکیبات معجزه آسای دیگری نظیر هیالورونیک اسیدها و سرآمیدها ساخته شده است، خریداری کنید؛ چرا که این ترکیبات در کنار رتینول علاوه بر اثرات ضد پیری که دارند، در آب ‌رسانی لایه های مختلف پوست و کاهش التهابات و سوزش نیز اثر گذار هستند.

سایر محصولات ضد پیری حاوی رتینول:

رتینول علاوه بر سرم ها، پاک کننده ها و کرم ها در ماسک ها و روغن های مختلف نیز یافت می شود. در یک نگاه کلی می توان گفت که یک ماسک حاوی رتینول مزایای کرم ها و یا سرم های درمانی شامل این ویتامین را در خود دارد.

روغن های مورد استفاده برای ارتقای سلامت و زیبایی پوست علاوه بر رتینول حاوی ترکیبات ارگانیک بسیاری هستند که در احیای پوست شما مؤثر هستند. از آنجایی که رتینول می تواند اثرات خشک کنندگی داشته باشد، حضور آن در کنار روغن های آب ‌رسان و مرطوب کننده می تواند بسیار مفید باشد.

رژیم های پوستی روزانه حاوی رتینول که اثرات ضد پیری دارند:

برخورداری از اثرات بسیار زیاد رتینول، نیازمند داشتن یک رژیم پوستی مناسب است که مقدار منطقی از این ویتامین ضروری با غلظت مشخص که برای بدن شما مضر نیست را به پوستتان برساند. همان‌ طور که گفته شد در قدم های اولیه استفاده از محصولات حاوی رتینول بهتر است که محصول مذکور غلظت پایینی از رتینول را در خود داشته باشد و سپس تدریجی و در یک مسیر مهندسی شده به مرور (البته بر اساس واکنشی که پوست شما نسبت به محصول می دهد) از ترکیبات حاوی تینول بیشتر استفاده شود. لازم است بدانید استفاده از رتینول سبب می شود پوست شما نسبت به تابش نور خورشید، حساس ‌تر شود و به همین علت در طول رژیم پوستی حاوی رتینول لازم است که کمتر در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرید.

عصرها، بهترین زمان برای استفاده از کرم های حاوی رتینول!

ابتدا صورت خود را با استفاده از یک پاک کننده ملایم مناسب پوست خود و آب گرم، به صورت کامل بشویید. سپس در ادامه پوست خود را با یک پد، خشک کنید. بهتر است پاک کننده مورد استفاده مرطوب کننده نیز باشد. سپس مقدار بسیار کمی از کرم حاوی رتینول یعنی چیزی در حدود یک نخود را در نزدیکی چانه خود مالیده و به آرامی ماساژ دهید و سپس کرم را در سطح پوست صورت خود کاملاً پخش کنید. دقت داشته باشید که از تماس کرم با چشم های خود جداً خودداری کنید. در ادامه بر روی پوست خود از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید. در آخرین قدم، استفاده از ضد آفتاب با SPF حداقل 30 را هرگز از یاد نبرید.

رتینول-موجود-در-محصولات-مراقبتی-ضد-پیری-3www.shomalmall.com

سرم های حاوی رتینول:

در مورد اهمیت افزایش تدریجی غلظت رتینول در محصولات ضد پیری، در این مقاله به دفعات اشاره شده است و برای تاکید روی اهمیت بیشتر آن به اشاره مجدد آن می ‌پردازیم که:

به یاد داشته باشید، سرم ها به علت برخورداری از غلظت بالای رتینول بهتر است پس از اطمینان واکنش پوستتان نسبت به رتینول و پس از مدتی استفاده از ترکیبات رتینول دار، به رژیم پوستی شما راه پیدا کنند. در روزهای آغازین استفاده از سرم های حاوی رتینول بهتر است، آن را هفته ای 1 الی 2 بار استفاده کنید.

پیش از استفاده از سرم های ضد پیری حاوی رتینول در قدم اول بهتر است صورت خود را با استفاده از یک شوینده مرطوب کننده ملایم و مناسب و آب گرم به صورت کامل بشویید و سپس پوست خود را با استفاده از یک پد مناسب خشک کنید. 1 الی 2 قطره از سرم های حاوی رتینول را بر روی پوست خود بریزید و سپس با استفاده از نوک انگشتان خود به آرامی اقدام به ماساژ دادن آن در سطح پوست خود کنید. به پوست خود اجازه دهید که قبل از استفاده از یک مرطوب کننده موثر، سرم را به خوبی در خود جذب کرده باشد و در مرحله آخر باز هم استفاده از ضد آفتابی با حداقل SPF30 را فراموش نکنید.

استفاده از ضد آفتاب، اصلی که باید در استفاده از محصولات ضد پیری حاوی رتینول همیشه به یاد داشته باشید!

رتینول همان ‌طور که گفته شد می تواند پوست شما را نسبت به اشعه های مضر نور خورشید همچون فرابنفش حساس‌ تر کند. به همین علت، در انتهای مراحل استفاده از یک محصول حاوی رتینول به شما برای فراموش نکردن یک ضد آفتاب مناسب هشدار داده شده است. ضد آفتاب می تواند در دریافت اشعه های مضر نور خورشید و اثرات آن از جمله کاهش تولید کلاژن و الاستین اختلال ایجاد کند و به صورت خلاصه: ضد آفتاب یک دوست بسیار خوب برای زیبایی و سلامت پوست شماست. بنابراین به هیچ وجه استفاده از یک ضد آفتاب با حداقل SPF30 را در رژیم پوستی خود فراموش نکنید. اگر به سلامت و زیبایی پوست خود اهمیت می ‌دهید، به هیچ وجه هشدارهای گفته شده را فراموش نکنید.

یک سؤال پرتکرار: آیا می شود برای همیشه از رتینول استفاده کرد؟

در پاسخ باید گفت «بله، رتینول می تواند به عنوان بخشی از رژیم پوستی شما به صورت نامحدود اما منطقی مورد استفاده قرار گیرد.» با این حال اصل افزایش تدریجی غلظت رتینول را در استفاده از محصولات حاوی این ویتامین هرگز فراموش نکنید و پیوسته آن را در ذهن خود نگه دارید. غالباً پس از استفاده مداوم و منطقی از رتینول پس از 12 هفته می تواند اثرات ملموس آن را بر روی سلامت و زیبایی پوست خود مشاهده کنید. اگر پوستتان نسبت به مصرف موضعی رتینول واکنش نشان نمی دهد، بهتر است با صلاح دید پزشک محصولی با غلظت بالاتری از رتینول را استفاده کنید.

رتینول-موجود-در-محصولات-مراقبتی-ضد-پیری-4www.shomalmall.com

اثرات جانبی استفاده از رتینول:

رتینول به گروهی از ترکیبات معروف به رتینوییدها تعلق دارد، همه اعضای خانواده رتینوییدها از مشتقات ویتامین A به شمار می ‌روند. رتینوییدها ترکیبات بسیار قدرتمندی هستند که از جمله بهترین و مهم ترین مواد برای مقابله با اثرات و علائم پیری در پوست شناخته می شوند. اما به علت حساسیت ها و التهاباتی که ایجاد می ‌کنند، استفاده از آن ‌ها خطرات و عوارض جانبی نیز ممکن است به همراه داشته باشد. در بین اعضای مختلف این خانواده با اثرات ضدپیری، رتینول یکی از آن دسته ویتامین هایی است که کمترین میزان خطرات و عوارض جانبی را نسبت به سایرین ایجاد می ‌کند.

با این‌ وجود، استفاده از رتینول نیز می تواند در ایجاد عوارض جانبی به خصوص در اشخاص با پوست حساس نقش داشته باشد. شایع ترین عوارض جانبی که پس از استفاده از محصولات با غلظت های مختلفی از رتینول دیده می شود، شامل: احساس سوزش در محل استفاده، قرمزی پوست، لایه برداری و خارش است.

لازم به ذکر است حتی غلظت های پایینی از رتینول بخصوص در روزها و حتی هفته های آغازین استفاده از این ویتامین می تواند با عوارض جانبی ذکر شده، همراه باشد. اگر پس از 6 هفته و یا حتی در همان 6 هفته اول پس از استفاده، عوارض جانبی رتینول را در سطح پوست خود تجربه کردید، بهتر است زیر نظر یک متخصص و تحت مشورت های مستقیم وی به استفاده از محصولات با دوز پایین ‌تر روی‌ آورید. قبل از استفاده از محصول با غلظت بالاتر به پوست خود تایمی در حدود 12 هفته برای عادت کردن فرصت دهید تا با رژیم پوستی حاوی رتینول سازگار گردد.

کلام آخر:

و در پایان بهتر است بدانید، اگر به کارگیری یک رژیم حاوی رتینول را در برنامه خود دارید، استفاده از موادی که در ایجاد تحریکات و التهابات پوستی نقش دارند را تا حد امکان کنار بگذارید. در دنیای امروز که تقریباً همه مردم دنیا دغدغه داشتن پوستی سالم و جوان و بی لک را دارند، محصولات مختلفی برای برآورده کردن انتظارات مختلف مردم توسط برندهای صاحب‌ نام دنیا تولید می شود. بین این تولید کنندگان رقابت بسیار نزدیکی به وجود آمده که پرچم دار شعارهای مختلفی با مضمون: پوست سالم، زیبا، شفاف و بی لک هستند.

اگر به دنبال خرید محصولات با خاصیت ضد پیری هستید و وقت کافی برای مراجعه به فروشگاه های سطح شهر برای خریداری آن‌ها و مشاوره درباره ترکیبات آن‌ ها برای شما فراهم نیست، جای نگرانی وجود ندارد. لیست بلند بالایی از محصولات مراقبتی و ضد پیری پوست در آنلاین شاپ شمال مال وجود دارد. از جمله این محصولات می توان به سرم ضد چروک پریمیوم لیراک، سرم ریپیر استادرم و کرم اکتیو ریپیر استادرم اشاره کرد.

کرم اکتیو ریپیر استادرم

 

 

 

سرم ریپیر استادرم

 

 

 

 

 

     سرم ضد چروک پریمیوم لیراک

 

این محصولات قدرتمند دارای اثرات بسیاری در سلامت و زیبایی پوست شما هستند نظیر:

– برخورداری از خاصیت آنتی اکسیدانی

– کاهش قابل توجه چروک های پوستی

– بازسازی و تقویت سلول ‌های پوستی

– یکدست کردن و یکنواختی پوست

– و…

 بنابراین اگر به دنبال یک ضد چروک مناسب هستید، این محصولات می توانند یک گزینه کاملاً مناسب پیش روی شما باشند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا