6 فایده مهم اسید گلیکولیک

اسید گلیکولیک یک ترکیب لایه بردار مؤثر است که باعث حفظ رطوبت نیز می شود. این ماده همچنین محرک تولید سلول های پوستی جدید است. استفاده آن در غلظت های کم برای بیشتر مردم بی خطر است و به همین دلیل در ترکیب بسیاری از محصولات آرایشی کاربرد دارد. مجموعه این ویژگی ها گلیکولیک اسید را قادر می سازد تا در بهبود و درمان بسیاری از شرایط پوستی و مسائل مربوط به زیبایی، اثرگذار باشد. ظهور علائم پیری، آکنه و انواع مختلف بد رنگ شدن پوست از جمله این موارد هستند.

گلیکولیک اسید اغلب در اوایل لیست ترکیبات تشکیل دهنده محصولات مراقبتی پوست و مواد آرایشی قرار دارد. حفظ رطوبت، لایه برداری، درخشان کنندگی، تشویق و تحریک رشد سلول های جدید، از مهم ترین فواید این ماده برای پوست به شمار می روند. تاثیر این فواید طی چند دهه مطالعه و پژوهش به اثبات رسیده است. در پی این مطالعات مشخص شده که ترکیب مذکور، در درمان آکنه، هایپرپیگمنتیشن (نوعی تغییر رنگ و لکه دار شدن پوست) و رفع علائم پیری مؤثر است.

فایده-گلیکولیک-اسید-و-استفاده-های-آن-برای-پوست-1www.shomalmall.com

چگونگی عملکرد اسید گلیکولیک:

گلیکولیک اسید یک آلفا هیدروکسی اسید (aha) است؛ یعنی یک اسید «میوه» محلول در آب که می تواند به لایه سطحی پوست نفوذ کند. این ماده یک لایه بردار قدرتمند و در عین حال نسبتا ملایم است که لایه سطحی سلول های مرده پوست را از هم جدا کرده و آن ها را از بین می برد. به این ترتیب پوست تازه و جوان در لایه های پایینی که نرم تر بوده و ظاهری سالم تر دارد، نمایان می شود. گلیکولیک اسید با تحریک تولید بیشتر کلاژن، روند تعویض سلول های پوست را تسریع می کند. در نتیجه این عمل، پوست سرحال تر شده و ظاهر جوان تری پیدا می کند. در ادامه مروری بر 6 فایده مهم این اسید طبیعی برای پوست خواهیم داشت.

خرید انواع شامپو ضد ریزش مو با قیمت عالی

1- نرم و سالم کردن پوست:

گلیکولیک اسید با نفوذ به سطح پوست باعث حفظ رطوبت می شود. همزمان با آن و درحالی که لایه بالایی سلول های مرده پوست را جدا کرده و از بین می برد، تولید کلاژن را هم تحریک می کند. با حذف لایه سطحی پوست، کلاژن و الاستین پوستی سالم، سرحال و مرطوب تر ایجاد می کنند. به علاوه، بافت پوست بهتر و نرم تر می شود. علاوه بر این، حذف پوست تیره و کدر باعث روشن و درخشان تر شدن پوست و شادابی و سلامت ظاهر آن می شود.

گلیکولیک اسید در اصلاح و بهبود رنگ چهره مؤثر است. به همین دلیل یکی از ترکیبات مورد استفاده در درمان های تجدید سطح پوست به شمار می رود. در صورت استفاده از سایر روش های درمانی تجدید کننده سطح پوست، لازم است پیش از افزودن این ترکیب به برنامه مراقبت پوست خود، با پزشک متخصص پوستتان صحبت کنید. چون ترکیب آن با سایر لایه بردارها ممکن است نامناسب و آسیب رسان باشد.

ماسک لایه بردار گلیکولیک کدلی پوست را از سلول های مرده پاک کرده و ساختار آن را بهبود می بخشد. این محصول چربی اضافی پوست را از بین می برد و آن را تغذیه می کند. به دلیل وجود گلیکولیک اسید، چروک های ریز پوست در اثر استفاده طولانی مدت از این ماسک، از بین خواهند رفت.

فایده-گلیکولیک-اسید-و-استفاده-های-آن-برای-پوست-2www.shomalmall.com

2- داشتن پتانسیل ضد پیری قدرتمند:

همزمان با پیری، تولید کلاژن به طور طبیعی کاهش می یابد و این امر در چگونگی سالخوردگی ما اثر دارد. بنابراین افزایش تولید کلاژن باعث تقویت پوست شده و چین و چروک های آن را از بین می برد. با توجه به این که گلیکولیک اسید توانایی بالایی در روشن کردن پوست دارد، می تواند در کاهش پیری و لکه های ناشی از تابش آفتاب نیز مؤثر باشد. این ترکیب بی خطر بوده و در دیگر محصولات ضد پیری نیز استفاده می شود.

سرم ضد چروک ای سی گلیکولیک سسدرما محصول مراقبتی، ضد چروک و لایه بردار موجود در فروشگاه شمال مال است که پوست شما را ترمیم و بازسازی می کند. این سرم حاوی گلیکولیک اسید، ضمن لایه برداری پوست، تولید سلول ها را تقویت کرده و آن را مرطوب نیز می کند. به این ترتیب چروک ها را به نحو مؤثرتری از بین برده و ظاهری جوان و سرزنده به پوست می دهد.

فایده-گلیکولیک-اسید-و-استفاده-های-آن-برای-پوست-3www.shomalmall.com

3- کاهش جای زخم و تغییر رنگ:

گلیکولیک اسید لایه بالایی (رویی) سلول های پوست را حذف می کند و باعث افزایش سرعت تعویض سلول ها در پوست می شود. به همین دلیل در تشکیل پوستی با بافت تازه و جوان تر، نقش دارد. همزمان با این فرایند، خاصیت روشن کنندگی گلیکولیک اسید به کاهش بد رنگی پوست کمک می کند. با توجه به این موارد، معمولا از این ترکیب در درمان جای زخم (از جمله زخم های ناشی از آکنه) و تغییر رنگ ناشی از هایپرپیگمنتیشن، ملاسما، لکه های تیره و سایر شرایط پوستی، استفاده می شود. اثرگذاری گلیکولیک اسید به غلظت و تناوب مصرف آن بستگی دارد. استفاده مستمر از محصولات حاوی غلظت کم آن، در دراز مدت تاثیر دارد. اما لایه بردارهای شیمیایی شرکتی با غلظت های بالاتر، گزینه های مؤثرتری خواهند بود.

تونر ضد لک کدلی از محصولات مراقبت پوست و پاک کننده فروشگاه اینترنتی شمال مال است که برای انواع مختلف پوست مناسب بوده و لکه های تیره را از بین می برد. گلیکولیک اسید در کنار وینو پرفکت موجود در این محصول، به رفع بهتر لکه ها و روشن شدن پوست کمک می کند.

فایده-گلیکولیک-اسید-و-استفاده-های-آن-برای-پوست-4www.shomalmall.com

4- درمان آکنه:

از آنجا که گلیکولیک اسید یک ترکیب لایه بردار است و سلول های مرده را از بین می برد، منافذ پوست را باز می کند. در غیر اینصورت، سبوم (چربی پوست) در این منافذ جمع شده و باعث ایجاد و گسترش آکنه می شود. خاصیت حفظ رطوبت آن نیز در این مورد یک مزیت محسوب می شود. خشکی شدید پوست باعث تولید بیش از اندازه چربی می شود و این مساله به نوبه خود، شیوع آکنه را تشدید می کند. گلیکولیک اسید به طور غیر مستقیم در درمان انواع مختلف آکنه مؤثر است. البته آکنه هورمونی به درمان های دیگری نیاز دارد.

اگر پیش از این، از محصولات درمان آکنه استفاده می کرده اید، لازم است در مصرف گلیکولیک اسید دقت کنید. چرا که ممکن است باعث خشکی، پوسته پوسته شدن، سوزش و قرمزی پوست شود. استفاده از بنزوئیل پراکساید در بیشتر موارد، منعی ندارد اما احتمال دارد سایر محصولات با همدیگر، به خوبی اثر نداشته باشند. به طور کلی کاربرد گلیکولیک اسید در پوست های مستعد آکنه بی ضرر است.

5- پیشگیری از کراتوزیس پیلاریس Keratosis pilaris:

این مشکل که به آن «بیماری پوست مرغی» هم گفته می شود، یک مشکل نسبتا شایع پوستی است. در این حالت روی بازوها و پاها جوش هایی ریز، قرمز و یا همرنگ پوست پدیدار می شوند. این جوش ها در اثر افزایش تولید کراتین به وجود می آیند. گلیکولیک اسید با حذف سلول های مرده پوست و جلوگیری از بسته شدن فولیکول ها، که هر دو در ایجاد کراتوزیس پیلاریس نقش دارند، در درمان این بیماری مؤثر است. ترکیب 10 درصد گلیکولیک اسید با 5 درصد سالیسیلیک اسید در این مورد، بهترین نتیجه را خواهد داشت.

فایده-گلیکولیک-اسید-و-استفاده-های-آن-برای-پوست-5www.shomalmall.com

6- جلوگیری از رشد موهای زیرپوستی:

قابلیت لایه برداری قوی گلیکولیک اسید باعث باز شدن تمام منافذ پوست و پاک شدن فولیکول مو نیز می شود. در نتیجه می تواند از رشد موهای درون رشد یا همان زیرپوستی، که در شرایط ملتهب یا بسته بودن فولیکول اتفاق می افتد، جلوگیری کند. این موها به سمت داخل پوست رشد می کنند و نمی توانند به سطح رویی آن برسند. استفاده از محلول یا کرم حاوی گلیکولیک اسید در مناطقی از پوستتان که رشد این موها در آن بیشتر است، برای شما مفید خواهد بود. گرچه گلیکولیک اسید از رشد این موها جلوگیری می کند، اما نمی تواند به طور کامل آن ها را از بین ببرد. چرا که استفاده از موم و اپیلاسیون، مجددا باعث رشد چنین موهایی می شود.

فایده-گلیکولیک-اسید-و-استفاده-های-آن-برای-پوست-6www.shomalmall.com

محصولات حاوی اسید گلیکولیک:

انواع مختلفی از محصولات حاوی گلیکولیک اسید وجود دارد. بعضی از آن ها تنها شامل محلول نسبتا خالص گلیکولیک اسید ترکیب شده با آب یا الکل هستند. بعضی دیگر در کنار سایر مواد تشکیل دهنده خود، گلیکولیک اسید نیز دارند. انواع محصولات دارای این ترکیب را در گروه های کلی زیر می توان دسته بندی کرد.

شوینده ها یا پاک کننده ها:

پاک کننده های حاوی گلیکولیک اسید به صورت روزانه یا چند روز یکبار قابل استفاده اند. این محصولات بیشتر برای درمان های ملایم و طولانی مدت استفاده می شوند. اکثر شوینده ها به طور ویژه برای شستشوی صورت طراحی و تولید شده اند، اما در صورت نیاز می توان در قسمت های دیگر بدن نیز از آن ها استفاده کرد. البته بعضی شوینده های مخصوص بدن نیز وجود دارند.

تونرها:

بعد از شستشوی صورت، برای متعادل کردن پوست، به طور مستقیم از تونرها استفاده می شود. این محصولات عمدتا حاوی مقادیر اندکی گلیکولیک اسید هستند و معمولا نباید پس از شوینده های دارای این ترکیب، از آن ها استفاده کرد.

کرم ها و ژل ها:

کرم ها خاصیت مرطوب کنندگی (به طور ویژه توانایی حفظ رطوبت) دارند. هم کرم و هم ژل را به صورت موضعی استفاده می کنند. شما می توانید بسته به غلظت و قدرت این محصولات، روزی یکبار یا هر سه روز یکبار از آن ها استفاده نمایید.

ماسک های خانگی:

وجود گلیکولیک اسید در ماسک ها و لایه بردارهای خانگی در کنار ترکیبات دیگری نظیر سالیسیلیک اسید، امری معمول و عادی است. برای درمان های جدی و عمقی نباید بیش از یکبار در هفته، از این محصولات استفاده کرد.

لایه بردارهای شیمیایی شرکتی:

لایه بردارهای شیمیایی سبک، متوسط و عمیق باید در آزمایشگاه و توسط متخصص بهداشت تهیه شوند. این افراد به صورت تخصصی قدرت و غلظت مورد استفاده محصول را تعیین می کنند. این محولات به طرز چشمگیری مؤثرند و بهترین گزینه برای خواص ضد پیری و کاهش یا بهبود جای زخم هستند. لایه بردارهای متوسط و عمیق نیاز به ریکاوری دارند.

فایده-گلیکولیک-اسید-و-استفاده-های-آن-برای-پوست-7www.shomalmall.com

مزایا و معایب:

گلیکولیک اسید فواید آشکار زیادی دارد. از جمله آن که برای بیشتر افراد ملایم و بی ضرر است، به راحتی در دسترس بوده و در بسیاری از محصولات وجود دارد و در بیشتر موارد مقرون به صرفه است. با این حال گفته می شود که بدون عوارض جانبی هم نیست. با وجود اینکه استفاده از آن برای بیشتر اشخاص دارای پوست حساس، بی خطر است اما در بعضی افراد موجب سوزش، قرمزی و ناراحتی پوست می شود. در موارد دیگری هم، حتی در صورت کم بودن غلظت گلیکولیک اسید موجود در محصول، پوست خشک و پوسته پوسته می شود.

این ترکیب ممکن است باعث حساسیت پوست به نور خورشید و آسیب های ناشی از تابش آفتاب شود. بنابراین حتما از مرطوب کننده ای استفاده کنید که ضد آفتاب روزانه داشته باشد. این موضوع به ویژه پس از لایه برداری تخصصی شیمیایی، مهم است. در غلظت های بالاتر، احتمال بروز عوارض جانبی، بیشتر است. لایه بردارهای شیمیایی تخصصی معمولا باعث احساس سوزش، قرمزی و حتی ورم صورت یا چشم ها می شوند. لایه برداری عمیق تر، عوارض شدیدتری خواهد داشت.

موارد منع مصرف اسید گلیکولیک:

با وجود ایمن و بی ضرر بودن این ماده برای بیشتر مردم، مواردی وجود دارد که بعضی افراد باید از مصرف گلیکولیک اسید پرهیز کنند:

مبتلایان به روزاسه: گلیکولیک اسید در این افراد باعث تشدید قرمزی و ناراحتی پوست می شود.

افراد دارای پوست خشک: خشکی تشدید شده و پوست ورقه ورقه می شود.

کسانی که پیشتر، از داروهای رفع آکنه استفاده کرده اند: احتمال برهمکنش (تداخل) با داروهای پیشین وجود دارد. پیش از استفاده از این ترکیب مشاوره با متخصص پوست ضروری است.

جمع بندی:

گلیکولیک اسید فواید بسیاری دارد و در برنامه های مراقبت پوست، گزینه مناسبی به عنوان یک محصول چندکاره است. چون در افرادی با پوست خشک یا حساسیت های ویژه، عوارضی بروز می دهد بهتر است استفاده از آن را به طور غیر مستمر و با محصولی آغاز کنید که غلظت گلیکولیک اسید آن کم باشد. در این حالت واکنش پوست خود را به درستی ارزیابی کرده و اجازه سازگاری با این ماده را به آن خواهید داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا