فواید روغن درخت چای

روغن درخت چای یک اسانس روغنی است که خواص ضد عفونی کنندگی، ضد التهابی و ضد قارچی دارد. این ماده گیاهی دارای ویژگی ‌های دارویی دیگری نیز هست؛ از این رو می‌ تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ های پوستی رایج، مورد استفاده قرار گیرد. روغن درخت چای توانایی افزایش فعالیت گلبول‌ های سفید خون را داردT به این ترتیب بدن را در مبارزه با عفونت یاری کرده و به بهبود سلامت آن کمک می‌ کند. مشخص شده که این ترکیب طبیعی، اثرات منفی و عوارض جانبی مهمی ندارد. همچنین مطالعات نشان داده‌ اند این روغن در درمان آکنه، به اندازه بنزوئیل پراکساید (مؤثرترین داروی ضد آکنه موجود در بازار)، مفید است.

روغن درخت چای چیست؟

روغن درخت چای (TTO)، اسانس روغنی به دست آمده از یک گیاه بومی استرالیا به نام Melaleuca alternifolia است. این روغن ترکیبات فراوانی دارد که برای سلامت پوست مفیدند و اغلب به عنوان درمان مکمل یا جایگزین بسیاری از مشکلات پوستی به کار می ‌رود.

فواید-موارد-استفاده-و-اثرات-جانبی-روغن-درخت-چای-1www.shomalmall.com

فواید روغن درخت چای

روغن درخت چای استفاده های دارویی بسیاری، از درمان آکنه و شوره، تا برطرف کردن قارچ ناخن پا دارد. به صورت موضعی برای درمان التهاب ناشی از آکنه، اگزما و پسوریازیس استفاده می‌ شود. ویژگی‌ های ضد قارچی آن در درمان عفونت ناشی از فعالیت شپش و مایت، عامل مولد زخم پای ورزشکاران، قارچ ناخن و عفونت قارچی حلقوی مؤثر است.

روغن درخت چای ضد عفونی کننده طبیعی است که خراش‌ ها و بریدگی ‌ها را ضد عفونی می ‌کند. باعث تسکین سوختگی، دمل، گزش و نیش حشرات، تبخال و تبخال تناسلی می شود و ناراحتی ‌های ناشی از آن ها را کاهش می ‌دهد. اضافه کردن آن به آب وان، علاوه بر ایجاد رایحه قوی و دلنشین، به درمان گرفتگی برونشیت (نایژه) و کم کردن سرفه کمک می‌ کند.

فواید-موارد-استفاده-و-اثرات-جانبی-روغن-درخت-چای-2www.shomalmall.com

چگونگی عملکرد روغن درخت چای

روغن درخت چای حاوی بیش از صد نوع ترکیب جداگانه است. علاوه بر این، ترکیباتی نیز دارد که در هیچ جای دیگری از طبیعت یافت نمی ‌شوند. یک عامل ضد میکروبی موضعی مناسب است و عفونت ‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی را درمان می کند.

بیشترین فعالیت ضد میکروبی روغن درخت چای به دلیل وجود ترکیب ترپینن-4-اُل (Terpinen-4-ol) است. غلظت این ترکیب در روغن مذکور 30 تا 40 درصد است. ترپینن-4-اُل خواص ضد التهابی دارد و یکی از دلایل کارایی این روغن در درمان خانگی التهاب ناشی از آکنه، اگزما و پسوریازیس نیز همین است.

این ماده علاوه بر ازبین بردن باکتری ‌ها، قارچ ها و ویروس‌ های ویژه، فعالیت گلبول‌ های سفید را هم افزایش می‌ دهد. روغن درخت چای با داشتن این ترکیب، درمانی طبیعی برای بیماری ‌های باکتریایی و قارچی پوست است. همچنین از بدن در برابر عفونت محافظت می‌ کند و زخم ‌ها و التهابات را تسکین می‌ دهد.

فواید دیگر

روغن حاصل از درخت چای ضد عفونی کننده و پاک کننده است و چربی پوست را درمان می‌ کند. بر اساس تحقیقات، به دلیل داشتن اثر ضد التهابی، در کاهش خارش پوست و به ویژه پلک ها مؤثر است و معمولا برای تسکین خارش در هر قسمتی از بدن، استفاده می‌ شود. خارش و سوزش پوست خشک را آرام می‌ کند. در حالت رقیق شده و به شکل دهانشویه نیز می تواند ورم لثه را درمان کند. با حذف سلول ‌های مرده پوست و مواد شیمیایی از روی آن، در بهبود سلامت پوست و مو نقش دارد. از شوره جلوگیری کرده و به رفع علائم درماتیت پوستی (وضعیتی همراه با ظهور تکه ‌های فلس یا پولک مانند بر روی پوست سر)، کمک می‌ کند.

موارد استفاده از روغن درخت چای

مراقبت از پوست

از خواص ضد عفونی کننده، ضد التهابی و ضد قارچی روغن درخت چای عموماً برای درمان بیماری ‌های التهابی پوست نظیر آکنه، رزاسه، پسوریازیس و اگزما استفاده می‌ شود. ویژگی‌ های ضد باکتریایی آن نیز گزینه‌ای مناسب برای التیام زخم‌ های به وجود آمده توسط باکتری ‌ها است. در یک مطالعه 90 درصد شرکت کنندگان، از اندکی کاهش در مدت زمان معالجه خود با این روغن خبر دادند. این کاهش در مقایسه با افرادی بود که با روش‌ های معمول تحت درمان قرار گرفته بودند.

کرم ریچ فرش نوکس، مناسب مراقبت از پوست های خشک، خیلی خشک و حساس است و با آبرسانی عمقی پوست، آن را مرطوب می کند. خواص ضد عفونی کننده و ضد قارچی روغن درخت چای موجود در این کرم 48 ساعته، از پوست در برابر حمله میکروب ها محافظت می کند. ترکیب این روغن با ویتامین E موجود در محصول، باعث افزایش تاثیرگذاری آن می شود. شما می توانید این محصول مراقبتی موثر را فروشگاه شمال مال تهیه کنید.

روغن درخت چای

اگزما

با وجود اینکه اطلاعات علمی کمی در مورد اثر بخشی روغن درخت چای بر اگزما وجود دارد، این ماده مدت ‌ها است که به عنوان درمان خانگی اگزما مورد استفاده قرار می‌ گیرد. خواص ضد التهابی و ضد خارش آن به کاهش بعضی از مهم ترین علائم این بیماری و بخشی از قرمزی، سوزش و تورم ناشی از آن کمک می ‌کند.

در پژوهشی استفاده از روغن درخت چای بر روی پوست سر، برای کاهش خارش به وجود آمده در اثر اگزما، مفید واقع شد و در مطالعه دیگری، این ماده 40 درصد بیش ‌تر از دارو های موضعی استاندارد در کاهش علائم درماتیت تماسی مؤثر بود.

رزاسه

مطالعات بالینی نشان داده که روغن درخت چای در کنترل و حذف مایت های Demodex  مؤثر بوده است. این موجودات جنس خاصی از مایت ‌ها هستند که روی پوست زندگی می ‌کنند و معمولا به تعداد زیاد در پوست افراد مبتلا به بیماری رزاسه وجود دارند. ترپینن-4-اُل موجود در این روغن، آن ها را از بین می برد.

پسوریازیس

مطالعات آکادمیک در زمینه اثر بخشی روغن درخت چای در درمان این بیماری نیز، همانند اگزما اندک است، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهند ترکیبات ضد التهابی آن در بهبود علائم پسوریازیس مؤثر است.

آکنه

یکی از بیشترین موارد استفاده روغن درخت چای، درمان خانگی آکنه ولگاریس است. مطالعات علمی در زمینه درمان آکنه با این روغن، بیشتر بوده و تا کنون نتایج دلگرم کننده ای به دست آمده است. این ترکیب بدون به خطر انداختن سلامت میکروبیوم پوست (جمعیت میکروبی همزیست موجود در روی پوست بدن انسان) در نزدیکی محل درمان، تعداد ضایعات ناشی از آکنه های خفیف تا متوسط را کاهش می دهد.

مطالعات متعددی چگونگی اثر این روغن در کاهش تعداد و نیز شدت شیوع آکنه را مشخص کرده اند. در یکی از این پژوهش ها، استفاده از ژل حاوی 5 درصد روغن درخت چای برای کاهش تعداد ضایعات آکنه، سه برابر مؤثرتر از حالتی بود که درمانی انجام نشده بود. شدت بروز این ضایعات نیز تقریباً شش برابر بیشتر کاهش یافت. تحقیق دیگری نشان داد که روغن حاصل از رخت چای به اندازه بنزوئیل پراکساید در کاهش یا درمان آکنه موثر است.

ژل ضد آکنه اسپشیال 5 پایو محصول ضد جوشی است که به دلیل داشتن روغن درخت چای، آکنه و خارش های پوستی را تسکین می دهد. این ژل لایه بردار بوده و چربی پوست را کنترل می کند. شما می توانید این محصول را در گروه محصولات مراقبت از پوست فروشگاه اینترنتی شمال مال تهیه کنید.

روغن درخت چای

مراقبت از مو

از آنجا که روغن درخت چای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد، می تواند میکروب های آسیب رسان موجود در پوست سر را به طور مؤثری از بین ببرد. ضمن آن که همزمان پوست را ترمیم کرده و تعادل pH آن را حفظ می نماید. این روغن بسیاری از مشکلات مربوط به پوست سر و مو را برطرف می کند. شوره سر و درماتیت پوستی از جمله این مشکلات هستند. همچنین موها را تقویت کرده و از موخوره و وز شدن آن ها جلوگیری می کند.

این ترکیب خشکی پوست سر و خارش آن را تسکین می دهد. در عین حال مانع تولید بیش از حد چربی می شود. چربی مازاد باعث انسداد فولیکول مو و جلوگیری از رشد موهای جدید خواهد شد. روغن درخت چای غیر کومدون زا است و نه تنها منافذ پوست را نمی بندد بلکه آن ها را پاکسازی نیز می کند. منافذ بسته و آلوده، باعث ایجاد شوره و نیز ریزش موها می شوند.

برای بهبود سلامت پوست سر و موهای خود، چند قطره از روغن درخت چای را با روغن جوجوبا مخلوط کرده و روی پوست سر به آرامی ماساژ دهید. 10 تا 15 دقیقه صبر کرده و سپس آبکشی نمایید. به جای این کار می توانید تنها چند قطره روغن را به نرم کننده معمولی موی خود اضافه کنید.

روغن درخت چای

کاربردهای دیگر

روغن درخت چای ویژگی های ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد التهابی دارد و به همین دلیل، در درمان طیف گسترده ای از مشکلات پوستی مؤثر است. استفاده آن برای هر کدام از مسائل پوستی، درجات اثر و میزان موفقیت مختلفی دارد.

موارد دیگر کاربرد این روغن برای پوست عبارتند از: پاک کردن آرایش، درمان جوش های سر سیاه، تسکین آفتاب سوختگی، نرم شدن کوتیکول خشک، بهبود التیام زخم (محو کردن غیر مستقیم لکه های تیره)، جلوگیری از ایجاد کلویید (روند غیر طبیعی ترمیم زخم که با ایجادگوشت اضافه همراه است) در جای زخم، از بین بردن بوی بد پا، جلوگیری از رشد موهای درون رشد (موهایی که از پوست خارج نمی شوند و برگشته و رو به داخل رشد می کنند) و عفونت آن ، بهبود بیماری پای ورزشکار (نوعی بیماری قارچی پوست)، درمان تاول های تبخال و تبخال تناسلی، عفونت های ناشی از مخمرها، بهبود خارش ناشی از نیش حشرات و کاهش زخم های آبله مرغان.

محصولات حاوی روغن درخت چای

با وجود اینکه روغن درخت چای از ترکیبات تشکیل دهنده بعضی از کرم ها، پمادها، شامپوها و محصولات ترمیم کننده مو و حتی خمیر دندان ها است، رایج ترین محصول آن به ویژه برای درمان مشکلات پوستی، همان اسانس روغنی است.

برای افزایش فواید و عفونت آن ، بیشتر کرم های حاوی این روغن، با مواد دیگری نظیر ویتامین E و روغن اسطوخودوس ترکیب می شوند. با توجه به کیفیت بسیار متغیر این روغن، انتخاب محصول یک برند قابل اعتماد و 100 درصد طبیعی، ارگانیک و فاقد مواد افزودنی، بسیار مهم است. محصولی را انتخاب کنید که غلظت ترپینن آن (ترکیب اصلی ضد عفونی کننده TTO)، 10 تا 40 درصد باشد. اگر روغن 100 درصد خالص آن را از یک برند معتبر تهیه کنید، می توانید مطمئن باشید که این میزان ترپینن را خواهد داشت.

 نحوه استفاده از روغن درخت چای

روغن درخت چای پیش از استفاده بر روی پوست باید در یک روغن حامل (نظیر روغن میوه گل سرخ) رقیق شود. برای این منظور لازم است، دو قطره روغن 100 درصد خالص درخت چای را با 12 قطره روغن حامل مخلوط کنید. برای امتحان حساسیت ابتدا در بخش دیگری از پوست، تست لکه ای انجام دهید و 24 ساعت صبر کنید تا متوجه وجود یا عدم حساسیت نسبت به آن شوید.

در صورت نداشتن حساسیت به آن، پوست را با یک شوینده ملایم بشویید. سپس با یک تکه پنبه آغشته به چند قطره روغن رقیق شده، آن را در پوست محل مورد نظر استفاده نمایید. بعضی افراد از روش دیگری استفاده می کنند. آن ها چند قطره روغن خالص را به یک مرطوب کننده سبک صورت اضافه می کنند. سپس مقداری از این ترکیب را روی تمام صورت خود می مالند.

افزودن چند قطره روغن درخت چای به روغن میوه گل سرخ به عنوان روغن حامل، تولید چربی را کاهش می دهد و گزینه رایج و مناسبی برای درمان پوست های مستعد آکنه است. در این حالت می توان ترکیب روغنی موجود را با پنبه در محل مورد نظر استفاده کرد. تعداد دفعات استفاده روغن برای اینکار 2 تا 4 مرتبه در روز است؛ البته هر زمانی که لازم بود نیز می توان از آن استفاده کرد. به طور کلی زمان مصرف روغن درخت چای برای رفع مشکلات مختلف پوستی، می تواند صبح یا شب باشد.

روغن درخت چای

ایمنی و عوارض جانبی روغن درخت چای

مصرف موضعی

روغن درخت چای هیچ عارضه جانبی قابل توجهی ندارد. تنها نباید فراموش کرد که لازم است با یک روغن حامل رقیق شود و پیش از مصرف روی کل پوست نیز، تست لکه ای آن انجام شود. از تماس این ماده با چشم ها باید پرهیز شود. این روغن در صورت مصرف مستقیم خوراکی، سمی است و موجب بروز علائم جدی می شود.

در صورت استفاده از روغن درخت چای برای درمان آکنه، تا زمانی که از نحوه واکنش پوست خود به آن مطمئن نشده اید، آن را با بنزوئیل پراکساید مخلوط نکنید. استفاده موضعی این روغن رقیق شده، یک جایگزین طبیعی کاملا ایمن برای محصولات دارویی آسیب رسان رایج است.

فواید-موارد-استفاده-و-اثرات-جانبی-روغن-درخت-چای-7www.shomalmall.com

آیا استفاده مستقیم روغن درخت چای بر روی پوست امکان پذیر است؟

خیر مگر اینکه قبلا توسط تولید کننده، رقیق شده باشد. در غیر این صورت، رقیق سازی هر 2 قطره از روغن درخت چای با 10 تا 12 قطره روغن حامل، نظیر روغن زیتون، بادام و نارگیل پیش از استفاده ضروری است.

سایر عوارض جانبی روغن درخت چای

TTO در بعضی افراد باعث تورم و سوزش پوست می شود. در بعضی موارد هم به ویژه در غلظت های بالاتر، ممکن است واکنش های آلرژیک ایجاد کند. بنابراین تست حساسیت اولیه در صورتی که تا کنون از روغن درخت چای استفاده نکرده اید ضروری است. همچنین اگر پوست حساسی دارید و یا مستعد آلرژی هستید، انجام این تست حتما توصیه می شود. در بعضی افراد مستعد آکنه، این روغن باعث خشکی، خارش، قرمزی، گزش و یا سوزش پوست می شود.

مصرف خوراکی ممنوع !!

روغن درخت چای را به صورت خوراکی مصرف نکنید. این ماده سمی است و بلع آن باعث بروز عوارض جانبی شدیدی می شود. گیجی، عدم توانایی راه رفتن، ایجاد جوش و تحریکات پوستی و در مواردی بسیار نادر، کما از عوارض مصرف خوراکی آن است. گرچه گاهی به عنوان دهانشویه و برای درمان درد دندان یا برفک دهانی استفاده می شود، اما بلع آن خطرناک است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا