10 ماده‌ای که باید در شامپو برای ریزش مو وجود داشته باشد

هنگام خرید شامپو برای ریزش مو با انتخاب‌های فراوانی مواجه می‌شوید. شاید یک شامپو به تنهایی نتواند مانع از ریزش یا تحریک رشد مجدد موها شود اما به عنوان جزیی از فرایند مقابله با ریزش مو کاملاً مورد نیاز است. بنابراین هنگام خرید شامپو ضد ریزش مو باید دقت بیشتری به خرج داده و تنها بر اساس تبلیغات گسترده یک برند اقدام به خرید نکنید. در این مطلب شما را با موادی آشنا می‌کنیم که وجود حداقل یک تا دو عدد از آن‌ها در شامپوهای ضد ریزش و تقویت کننده مو الزامی است. بنابراین در خریدهای بعدی حتما ترکیبات ساخت نوشته شده در پشت محصول را با دقت بیشتری بررسی کنید.

چرخه رشد مو

هر شخصی روزانه 50 تا 100 عدد تار مو را به عنوان جزیی از چرخه رشد موی نرمال از دست می‌دهد. چرخه رشد مو چهار مرحله دارد: مرحله آناژن یا رشد که از 4 تا 6 سال طول می‌کشد، دوره پسرفت (فاز کاتاژن) که حدود سه هفته طول می‌کشد، مرحله استراحت (تلوژن) که به مدت طولانی ادامه دارد و مرحله اگزوژن که طی آن مو ریزش می‌کند. تقریباً 85 درصد از موهای شما در مرحله رشد هستند. مرحله کاتاژن یک مرحله انتقالی از رشد به استراحت است. در مرحله تلوژن، مو از فولیکول جدا شده و یک موی جدید شروع به رشد می‌کند و وارد چرخه رشد جدیدی می‌شود. در نهایت در مرحله اگزوژن مو از پوست سر جدا شده و می‌ریزد.

ریزش موی نرمال چیست؟

100 تا 150 هزار فولیکول مو روی پوست سر وجود دارد. از دست دادن 100 تار مو در روز باعث کاهش قابل توجهی در حجم مو نمی‌شود. متأسفانه، بسیاری از مردان و زنان از ریزش موی بیش از این مقدار رنج می‌برند. متخصصان توصیه می‌کنند که در مراحل اولیه درمانی را شروع کنید که در وهله اول ریزش مو را قطع کرده و از پیشرفت آن جلوگیری کند. این درمان‌ها می‌توانند شامل استفاده از انواع تونیک و سرم و یا شامپو برای ریزش مو باشند.

چه ترکیباتی باید در شامپو برای ریزش مو وجود داشته باشند؟

در ادامه با تعدای از ترکیبات و موادی که باید در شامپوها برای قطع ریزش مو وجود داشته باشند آشنا می‌شوید تا بتوانید پول خود را به درستی هزینه کنید. نیازی نیست که تمام این ترکیبات به طور همزمان در شامپو ریزش مو وجود داشته باشند، اما حداقل یک تا 2 مورد از آن‌ها باید به عنوان مواد اصلی در ترکیبات ساخت ذکر گردند.

1. کافئین (Caffeine)

استفاده موضعی از کافئین به پوست سر انرژی می‌دهد و فولیکول‌های مو را تحریک می‌کند تا تارهای موی جدید با سرعت بیشتری رشد کنند. یک تحقیق علمی جدیداً نشان داد که اثر کافئین تا 24 ساعت پس از شستن مو با شامپوهای ضد ریزش حاوی کافئین بر روی فولیکول‌ها باقی می‌ماند. همچنین این مطالعه نشان داد که استفاده زود هنگام از محصولات حاوی کافئین می‌تواند ریزش مو را کاهش دهد، اما اگر فرد دچار طاسی کامل شود دیگر موثر نخواهد بود. شامپو کافئین ویلایس برای ریزش مو را می توانید از فروشگاه شمال مال تهیه کنید.

شامپو حاوی کافئین

2. کتوکونازول (Ketoconazole)

کتوکونازول یک ماده ضد التهابی و ضد قارچی قوی در شامپو برای ریزش مو است. این ماده میکرو فلور پوست سر را کنترل و فولیکول‌های مو را تغذیه می‌کند، بنابراین محیط مناسبی برای رشد مو فراهم می‌شود.

3. گیاه نخل اره‌ای (Saw palmetto)

وجود عصاره نخل اره‌ای در محصولات ضد ریزش مو، در کاهش اثرات دی هیدروتستوسترون (DHT)، که مسئول طاسی با الگوی مردانه و زنانه است، مفید است.

شامپو حاوی نخل اره ای

4. بیوتین (Biotin)

بیوتین یکی از اعضای گروه ویتامین‌های B کمپلکس است و از ترکیبات رایج در شامپو و دیگر محصولات مناسب برای ریزش مو می‌باشد. بیوتین فولیکول را تقویت می‌کند و خاصیت ارتجاعی مو را افزایش می‌دهد. در نهایت به مو کمک می‌کند حداکثر سرعت رشد را به دست آورد.

شامپو حاوی بیوتین

5. آلوئه ورا (Aloe Vera)

آلوئه ورا حاوی آنزیم‌هایی است که فولیکول‌های مو را باز کرده و رشد مو را تحریک می‌کند. خواص ضد التهابی آن به درمان بیماری‌های مختلف و خواص قلیایی آن به بهینه سازی سطح pH پوست سر کمک می‌کند. اگر می‌خواهید ریزش مو را کنترل کنید، سطح pH نرمال پوست سر بسیار مهم است. شامپو آلوئه ورا و آرگان آلفرد را با می توانید از فروشگاه شمال مال تهیه کنید.

شامپو ضد ریزش حاوی آلوئه ورا

6. رزماری (Rosemary)

حضور این گیاه در شامپو برای ریزش مو بسیار مفید است. این گیاه به تقویت گردش خون در پوست سر کمک کرده و شوره سر را درمان می‌کند. همچنین با تقویت ریشه‌های مو، ریزش مو را کاهش داده و رشد مو را تسریع می‌کند. شامپو حجم دهنده رزماری پتال فرش را می توانید از فروشگاه شمال مال تهیه کنید.

شامپو حاوی رزماری

7. شبدر قرمز (Red Clover)

شبدر قرمز یک ماده ضد التهابی طبیعی است که از التهاب پوست سر و تجمع DHT جلوگیری می‌کند. به این ترتیب با افزایش استحکام مو، به کاهش ریزش مو کمک کرده و حجم موها افزایش می‌یابد.

8. روغن درخت چای (Tea tree oil)

روغن درخت چای خاصیت ضدعفونی کنندگی و ضد قارچی دارد. همچنین با کنترل ترشح چربی و رفع انسداد منافذ پوست سر، شرایط لازم را برای کاهش ریزش مو و رشد بهینه موها فراهم می‌کند. شامپو پتال فرش مدل درخت چای برای ریزش مو را در این دسته به شما پیشنهاد می دهیم.

شامپو حاوی درخت چای

9. عصاره چای سبز (Green tea extract)

حضور عصاره چای سبز در شامپو برای جلوگیری از ریزش مو بسیار مفید است. این ماده تحریکات پوست سر را از طریق مهار استرس و خواص ضد التهابی خود تسکین می‌دهد.

10. روغن علف لیمو (Lemongrass oil)

حضور این ماده در شامپو برای ریزش مو می‌تواند فولیکول‌ها را تقویت کند. همچنین دارای خواص تسکین دهنده و ضد باکتریایی است.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا