8 روش کاربردی برای روشن شدن پوست صورت

اگر در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالاً روش‌ها و یا محصولاتی که استفاده می‌کردید، نتوانسته اند باعث روشن شدن پوست شما شوند و یا آن طوری‌که انتظار داشته اید عمل نکرده‌اند. با این حال قطعاً ترجیح می‌دهید که به جای گله کردن، راه حالی برای آن پیدا کنید. در ادامه راهنمایی‌هایی برای سفید شدن پوست صورت به شما ارائه می‌دهیم. انتظار معجزه نباید داشته باشید، چون صادقانه بخواهیم بگوییم، این کار اصلاً راحت نیست و به صبر نیاز دارد.

چگونه پوست خود را روشن کنیم؟

در ادامه می‌خواهیم به همین سوال به طور مفصل جواب دهیم. برای روشن شدن پوست به استفاده از محصولات بهداشتی ضد لک و روشن کننده و همچنین به درمان‌های خانگی نیاز خواهید داشت. در مورد اقلام بهداشتی که از فروشگاه‌ها می‌خرید، همیشه باید بین اثر روشن کنندگی و نوع واکنش پوست به آن محصول تعادل برقرار کنید. در درمان‌های خانگی برای سفید شدن پوست، احتمالا مشکلی بابت واکنش پوست نخواهید داشت، مگر اینکه پوستتان به شدت حساس باشد. در ادامه چند نکته فوق العاده کاربردی برای سفید شدن پوست به شما ارئه می‌دهیم.

روشن شدن پوست به کمک محصولات آرایشی بهداشتی

انتخاب محصول درست برای روشن شدن پوست بسیار مهم است. ابتدا باید مطمئن شوید که بهترین محصولات سفید کننده پوست را خریده اید. منظور این است که محصول باید کیفیت بالایی داشته و حساسیتی روی پوستتان ایجاد نکند. یک محصول بی کیفیت علاوه بر اینکه می‌تواند مشکلات پوستتان را بیشتر کند، هزینه زیادی را نیز برای جیب شما اضافه خواهد کرد. هنگام استفاده از محصولات مراقبت از پوست، 8 نکته کلیدی را که در ادامه ذکر می‌شوند، در نظر داشته باشید.

1. هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید

هرچند خورشید به عنوان منبعی برای ویتامین D است، اما می‌تواند انواع آسیب‌ها را به پوست شما تحمیل کند. لازم است که پیش از قرار گرفتن در معرض خورشید حتماً از ضد آفتاب استفاده کنید. عدم استفاده از ضد آفتاب باعث می‌شود که پوست در معرض اشعه‌های UV قرار گرفته و منجر به تیره شدن پوست و آفتاب سوختگی گردد. شاید استفاده از ضد آفتاب کمکی به روشن شدن پوست نکند، اما از تیره شدن ناخواسته جلوگیری خواهد کرد.

استفاده از ضد آفتاب برای روشن شدن پوست

2. به طور مداوم از پاک کننده‌های صورت استفاده کنید

روزانه کثیفی و آلودگی روی پوست شما تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود سلول‌های مرده پوست روی صورت جمع شده و لایه ای تشکیل دهند. این لایه باید برداشته شود تا سلول‌های جوانتر جایگزین سلول‌های مرده شوند. استفاده از پاک کننده‌ها و اسکراب ها یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن این لایه از روی پوست است. اگر روزی دوبار پوستتان را تمیز کنید، آلودگی و چربی‌ها از روی صورت پاک می‌شوند. همچنین به کمک اسکراب‌ها، می‌توانید به جایگزینی سلول‌های جوانتر کمک کنید. پاک کننده‌ها و اسکراب‌ها در صدر لیست محصولات لازم برای روشن شدن پوست قرار می‌گیرند. شما می توانید انواع پاک کننده صورت را از فروشگاه شمال مال تهیه کنید.

روشن شدن پوست

3. هر روز پوستتان را مرطوب کنید

پوست شما نیاز به حفظ رطوبت برای مدت طولانی دارد. به همین دلیل باید هر روز از مرطوب کننده استفاده کنید. با توجه به نوع پوستتان (خشک، چرب یا مختلط) مرطوب کننده و آبرسان مناسب را انتخاب کنید. اگر پوستی چرب یا مستعد جوش دارید از یک آبرسان یا مرطوب کننده سبک استفاده کنید. اگر پوستتان خشک است از مرطوب کننده‌های سنگین تر استفاده کنید. افزایش رطوبت ارتباط مستقیمی با روشن شدن پوست و افزایش شادابی آن دارد.

استفاده از مرطوب کننده برای روشن شدن پوست

4. از کرم روشن کننده پوست استفاده کنید

شما می‌توانید انواع کرم‌ ضد لک قوی و روشن کننده پوست را در کنار سایر محصولات مراقبتی بدون نسخه از فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها تهیه کنید. همانند هر محصول دیگری، این کرم‌ها باید قبل از شروع استفاده، از لحاظ عدم ایجاد حساسیت‌های پوستی بررسی شوند.

این کرم‌ها، تولید ملانین را که مسئول ایجاد رنگ در پوست است، محدود می‌کنند. بهتر است کرمی را انتخاب کنید که حاوی مواد روشن کننده پوست مانند ویتامین C، آلفا هیدروکسی اسید و اسید گلیکولیک باشد. معمولا استفاده از این کرم‌ها برای روشن شدن پوست بی خطر است. با این وجود، دستورالعمل‌های داده شده روی بسته بندی را دنبال کرده و در صورت واکنش بد، فوراً مصرف آن را متوقف کنید. همچنین، از مصرف کرم‌هایی که جیوه یکی از ترکیبات فعال آن‌هاست، خودداری کنید.

کرم روشن کننده معجزه اقیانوس

5. از کرم حاوی رتینوئید استفاده کنید

استفاده از محصولات حاوی رتینوئید که فرم اسیدی ویتامین A است، پوست را به طور موثری روشن کرده و چرخش سلولی را سرعت می‌بخشد. کرم رتینوئید علاوه بر روشن کردن پوست و همگن کردن رنگ آن، به صاف کردن چین و چروک‌ها و خطوط ریز نیز کمک می‌کند، در نتیجه منجر به جوان و روشن شدن پوست می‌شود. در شروع استفاده از کرم‌های رتینوئید ممکن است پوست شما با خشکی، قرمزی و پوسته پوسته شدن مواجه شود. پس از چند بار استفاده، این علائم باید فروکش کنند. در صورتی که علائم پابرجا بودند، استفاده از آن را قطع کرده و با یک متخصص پوست مشورت کنید.

توجه داشته باشید که این کرم‌ها می‌توانند پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس تر کنند، بنابراین بهتر است آن‌ها را در شب استفاده کنید. برای خرید کرم‌های حاوی رتینوئید نیاز به نسخه پزشک دارید. رتینول یک فرم ضعیف تر از رتینوئید است که نیازی به نسخه پزشک ندارد. شما می‌توانید کرم مرطوب کننده رتینول بی یلندا را از فروشگاه شمال مال تهیه کنید.

کرم مرطوب کننده رتینول

6. از محصولات حاوی هیدروکینون استفاده کنید

اگر آن را بهترین ماده برای روشن شدن پوست ندانیم، اما قطعا یکی از موثرترین ترکیبات خواهد بود. این ماده به سفید شدن خال‌ها و لک‌های ناشی از آفتاب کمک کرده و می‌توانید نواحی زیادی از پوست را روشن کند. با این حال استفاده از این ماده در برخی مناطق آسیا و اروپا، به دلیل برخی مطالعات که ادعا می‌کنند این ماده سرطان زا است، ممنوع شده است. علاوه بر این استفاده از کرم‌های حاوی هیدروکینون می‌تواند باعث تغییر رنگ دائمی پوست شود.

پیش از استفاده از کرم‌های ضد لک و روشن کننده حاوی هیدروکینون حتما با پزشک مشورت کنید. کرم‌های حاوی تا 2 درصد هیدروکینون بدون نیاز به نسخه قابل تهیه هستند. اما برای درصد بالاتر نیاز به نسخه پزشک دارید.

7. از لایه برداری شیمیایی کمک بگیرید

این روش یکی از موثرترین راه‌های روشن شدن پوست است. در این فرآیند، بالاترین لایه‌‌های پوست شما که تحت تأثیر رنگدانه و تغییر رنگ قرار گرفته‌اند، برداشته شده و به این ترتیب لایه روشن‌تر پوست ظاهر می‌شود. لایه برداری شیمیایی به این صورت است که یک ماده اسیدی به طور کامل روی صورت شما اعمال می‌شود، پنج تا ده دقیقه باقی می‌ماند و سپس برداشته می‌شود. پوست شما ممکن است به دلیل لایه برداری احساس سوزش، التهاب یا گزگز داشته باشد. گاهی ممکن است پوست شما تا چند روز پس از لایه برداری شیمیایی، متورم یا قرمز به نظر برسد.

استفاده از کرم و ماسک لایه بردار بسته به نوع پوست می‌تواند ماهی یک تا 2 بار انجام شود. پس از لایه برداری بهتر است در معرض آفتاب قرار نگیرید و حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید زیرا پوست در این شرایط حساس تر است. شما می توانید انواع لایه بردار صورت را از فروشگاه شمال مال تهیه کنید.

استفاده از لایه بردار برای روشن شدن پوست

8. میکرودرم ابریژن را امتحان کنید

اگر پوست شما به کرم‌ها و لایه بردارهای اسیدی خیلی حساس است، میکرودرم ابریژن جایگزین خوبی برای روشن شدن پوست شماست. میکرودرم ابریژن با لایه برداری عمقی و از بین بردن سلول‌های مرده، پوست را شاداب‌تر و سفیدتر نشان می‌دهد. این فرایند شامل یک محفظه خلأ بسته کوچک است که یک اپلیکاتور با نوک الماس چرخان دارد. وقتی اپلیکاتور روی صورت قرار می‌گیرد، سلول‌های مرده پوست مکیده شده و پوست در نهایت پاک می‌شود.

هربار پاکسازی پوست با این روش 15 تا 20 دقیقه طول می‌کشد. برای دستیابی به بهترین نتیجه حداقل به 5 بار پاکسازی نیاز خواهید داشت. در برخی افراد، پوست ممکن است پس از پاکسازی، قرمز و یا خشک شود. با این حال عوارض ناشی از این روش بسیار کمتر از لایه برداری شیمیایی است.

آیا برای روشن شدن پوست واقعاً به دکتر نیاز دارید؟

هرچند می‌دانیم که مشکلات و لک‌های پوستی گاهی اوقات می‌توانند فاجعه بار باشند، اما این موارد به ندرت اتفاق می‌افتند. روش‌هایی که در بالا گفته شد اگر به طور مداوم انجام بگیرد، با گذر زمان قطعاً به روشن شدن پوست می‌انجامد. اما اگر لک‌های پوستی شما جزو موارد نادر است، پیش از مصرف دارو حتما جوانب آن را به طور کامل در نظر بگیرید.

استفاده از هر نوع دارو بدون نسخه می‌تواند به شدت برای شما مضر باشد. پس پیش از مصرف آن حتما از پزشک متخصص تاییدیه بگیرید. افراد در هر کاری در دراز مدت می‌تواند آسیب زننده باشد. پس نمی‌توانید استفاده از دارو را فقط به این خاطر که در روشن شدن پوست خوب عمل کرده برای همیشه ادامه دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا