پارابن چیست و چرا نباید از محصولات حاوی آن استفاده کرد؟

همه محصولات مراقبتی برای پوست و موی شما مفید نیستند، اما مطمئناً برخی از آنها از بقیه بهتر هستند. وقتی ما هر روزه سعی می‌کنیم از آنچه که می‌خوریم آگاه باشیم، پس جای تعجب نیست که ترکیبات ساخت موادی که به پوست و موی خود می‌زنیم را نیز بشناسیم. نیازی نیست که یک متخصص پوست و مو باشید تا بدانید کدام ماده برای پوست مضر است و کدام یک نیست. احتمالاً تا کنون چیزهایی درباره پارابن شنیده اید. این ماده در حال حاضر به موضوعی داغ در دنیای زیبایی و مراقبت از پوست و مو تبدیل شده است، که همه ما مضر بودن آن را پذیرفته ایم بدون آنکه اطلاعات زیادی در مورد آن داشته باشیم. به همین دلیل در ادامه خواهیم فهمید که پارابن چیست و چرا باید آن را تحریم کنیم.

پارابن چیست؟

اگر می‌خواهید ماندگاری محصول مورد استفاده خود را افزایش دهید و آن را به دور از باکتری، مخمرها و کپک نگه دارید، پس باید به آن پارابن اضافه کنید. بسیاری از تولیدکنندگان اقلام آرایشی و بهداشتی برای اینکه تاریخ نگهداری محصول پس از باز شدن پلمپ را افزایش دهند، آن را به ترکیب اضافه می‌کنند. در واقع پارابن به یک خانواده از ترکیبات مواد نگهدارنده پر کاربرد اطلاق می‌شود که در طیف گسترده ای از محصولات به ویژه حاوی آب زیاد، مانند شامپو و نرم کننده‌ها وجود دارد. مرطوب کننده‌ها، پاک کننده‌های صورت و پوست، کرم‌های ضد آفتاب، دئودورانت‌ها، ژل‌های اصلاح، خمیردندان، مواد آرایشی و بسیاری از محصولات دیگر حاوی پارابن هستند.

شامپوهای بدون پارابن

آیا پارابن خطرناک است؟

تحقیقات متعددی در مورد تاثیر این ماده روی سلامت انسان انجام شده است. مطالعه انجام شده در سال 2004 در انگلیس نشان داد که از بین20 زن مورد مطالعه، در بافت سینه 19 نفر از آن‌ها پارابن وجود دارد. این مطالعه ثابت نکرد که پارابن‌ها می‌توانند باعث سرطان شوند، اما مشخص شد که می‌توانند به پوست نفوذ کرده و در بافت باقی بمانند. برخی محققین اعتقاد دارند که پارابن‌ها دارای خواص شبه استروژن بوده و می‌توانند عملکرد هورمون‌ها را مختل کنند. این به همریختگی در عملکرد هورمون‌ها ممکن است احتمال ایجاد سرطان سینه را افزایش دهد. با این حال، این مورد توسط محققین مورد مناقشه است و استفاده از آنها در محصولات مراقبت شخصی هنوز توسط نهادهای اصلی بهداشتی از جمله سازمان غذا و داروی آمریکا پشتیبانی می‌شود.

اثر پارابن روی محیط زیست

پارابن‌ها نه تنها بر انسان‌ها بلکه بر محیط زیست نیز اثر گذارند. یک مطالعه علمی‌گزارش داد که پارابن‌ها برای اولین بار در بدن پستانداران دریایی یافت شده است. محققان بر این باورند که این پارابن‌ها احتمالا  ناشی از محصولات شوینده ای هستند که در سیستم فاضلاب شسته شده و در محیط رها شده اند.

آیا باید سریعاً استفاده از محصولات حاوی پارابن را متوقف کنیم؟

وحشت نکنید. توجه به این نکته ضروری است که درصد مواد نگهدارنده در ترکیبات ساخت محصولات به طور کلی بسیار اندک است. گفتن اینکه آیا پارابن‌ها به طور صد درصد برای ما خطرناک هستند، دشوار است، اما در حال حاضر مواد نگهدارنده دیگری نیز وجود دارند که بهتر است جایگزین پارابن شوند.

برخی از مردم تصور می‌کنند که استفاده از محصولات طبیعی و فاقد پارابن به اندازه کافی موثر نیست. اما دلیل اصلی استفاده از این ماده توسط تولیدکنندگان، ارزان بودن آن است. در حالی که بسیاری از مواد غیر سنتزی وجود دارند که می‌توانند جایگزین پارابن شوند. بنابراین بهتر است محصولات فاقد پارابن را انتخاب کنید تا تحریک و التهاب اضافی به پوست خود وارد نکنید، مخصوصاً اگر پوستی حساس دارید. در ادامه تعدادی از محصولات مراقبت شخصی فاقد پارابن را به شما معرفی خواهیم کرد.

معرفی برخی محصولات فاقد پارابن

شامپوهای کاندید

برند کاندید تولید کننده انواع شامپو بدون سولفات و بدون پارابن است. شامپوهای کاندید را می‌توانید در انواع مختلف برای موهای چرب و خشک و برای موهای رنگ و کراتین شده از فروشگاه شمال مال تهیه کنید.

شامپو بدون پارابن کاندید

ماسک موهای استم سل پرو

برند استم سل تولید کننده محصولات مراقبتی مو است که انواع ماسک مو و شامپوهای بدون سولفات و پارابن را با کیفیت بالا و قیمت مناسب روانه بازار می‌کند. این محصولات مناسب برای موهای کراتینه و رنگ شده و نیز موهای خشک و شکننده هستند.

ماسک مو بدون پارابن استم سل

ماسک موهای گارنیر

ماسک موهای سری هیر فود گارنیر با عصاره‌های مختلفی وارد بازار ایران شده اند که همگی بدون پارابن هستند.

ماسک مو بدون پارابن گارنیر

محصولات درمال فوکوس

برند ایرانی درمال فوکوس تمام محصولات مراقبت از پوست خود را بدون پارابن تولید می‌کند. این‌ها شامل انواع کرم‌های مرطوب کننده، ضد چروک، ضد جوش، ترمیم کننده و کرم‌های دور چشم هستند.

 محصولات بدون پارابن درمال فوکوس

محصولات آرایشی وت اند واید

برند وت اند وایلد یکی از با کیفیت ترین محصولات آرایشی وارداتی حال حاضر در بازار ایران است. این محصولات که شامل انواع اقلام نظیر خط چشم، ریمل، سایه چشم، رژ لب و کرم پودر هستند، بدون پارابن تولید می‌شوند.

محصولات بدون پارابن وت اند واید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا