ترکیبات کلیدی که باید در شامپو ضد ریزش آقایان وجود داشته باشند

با جستجوی آنلاین شامپو ضد ریزش مو آقایان با صدها محصول مختلف مواجه خواهید شد که هرکدام ویژگی متفاوتی دارند. به طور مثال، شامپوهایی با ترکیبات طبیعی که موهایی ضخیم تر و پر پشت تر ایجاد می‌کنند تا شامپوهای تخصصی که می‌توانند DHT را مسدود کرده و از ریزش مو جلوگیری کنند. علاوه بر آن با وعده‌های متنوعی مانند قطع کامل ریزش مو و احیای رشد مجدد موها روبرو می‌شوید. همانند بسیاری از محصولات مراقبتی پوست و مو، بعضی از شامپوهای ضد ریزش موی مردانه نتایج واقعی ارائه می‌دهند و برخی دیگر تنها به واسطه بازاریابی و تبلیغات دروغین به فروش می‌رسند.

در این راهنما با ترکیبات کلیدی که باید در یک شامپو ضد ریزش مو آقایان وجود داشته باشند آشنا می‌شوید. هرچند نیازی نیست که تمام این مواد به طور همزمان وجود داشته باشند، اما بهتر است شامپویی بخرید که حداقل یک تا دو عدد از این ترکیبات فعال را در فرمول ساخت خود داشته باشند.

آیا شامپو ضد ریزش مو آقایان واقعا کار می‌کند؟

از آنجایی که ترکیبات فعال مورد استفاده در شامپوهای مختلف بسیار متفاوت هستند، نمی‌توان پاسخی به صورت “بله” یا “خیر” به این سوال داد. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهند که برخی از مواد مورد استفاده در شامپوهای ضد ریزش آقایان، ریزش مو را کاهش داده و رشد آن را بهبود می‌دهند. به عنوان مثال، تحقیقات علمی نشان می‌دهد که ترکیباتی نظیر “کتوکونازول” و عصاره گیاه “نخل اره ای” می‌توانند رشد مو را تقویت کرده و شدت ریزش مو بر اساس الگوی طاسی مردانه یا ریزش موی آندروژنیک را کاهش دهند. در مورد ترکیبات دیگر نظیر روغن آرگان و روغن درخت چای نتایجی امیدوار کننده به دست آمده اما هنوز به طور کامل اثبات نشده است. بنابراین موقع استفاده از این دو ماده برای جلوگیری از ریزش مو، نمی‌توان به طور صد درصد از موثر بودن آن‌ها یاد کرد.

به زبان ساده، هرچند تحقیقات آکادمیک زیادی در مورد تاثیر شامپو بر ریزش مو انجام نشده است، اما مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که استفاده از برخی ترکیبات به طور موضعی می‌توانند مفید باشند. بنابراین چون استفاده از شامپو یک روش مناسب و کاربردی برای استفاده موضعی از این مواد روی پوست سر است، شامپوهای ضد ریزش موی مردانه می‌توانند مزایای بالقوه ای داشته باشد و نمی‌توان به طور صد درصد آن‌ها را بی فایده دانست.

ترکیبات کلیدی شامپو ضد ریزش مو آقایان

1. ترکیبات مسدود کننده DHT

برای شروع سراغ مهم ترین ترکیباتی می‌رویم که باید در شامپو ضد ریزش مو آقایان وجود داشته باشند: مسدود کننده‌های DHT. دی هیدروتستوسترون یا DHT، یک هورمون آندروژنی است که می‌تواند به گیرنده‌های پوست سر شما متصل شده، فولیکول‌های مو را کوچک کرده و در نهایت باعث ایجاد الگوی طاسی مردانه شود. هرچند اسم آن الگوی طاسی مردانه است اما در خانم‌ها نیز این نوع ریزش مو رخ می‌دهد. ترکیبات مسدود کننده DHT، با محافظت از فولیکول‌ها در برابر اثرات آن، می‌توانند آسیب به فولیکول‌ها را محدود کرده و از ریزش مو جلوگیری کنند. در ادامه با برخی از این ترکیبات آشنا می‌شویم.

کتوکونازول

کتوکونازول یکی از پرکاربردترین مواد فعال در شامپوهای ریزش مو است. کتوکونازول که برای کنترل رشد قارچ و درمان عفونت‌های قارچی پوست طراحی شده است، به طور گسترده در شامپوها و داروها به عنوان یک ماده کنترل کننده شوره سر، حساسیت‌های پوستی و ریزش مو استفاده می‌شود. یکی از بزرگترین مزایای کتوکونازول، ایجاد اختلال در مسیر فرایند DHT است، به طوری که مانع از تبدیل تستسترون به DHT می‌شود.

تحقیقات منتشر شده در مجله درماتولوژی نشان می‌دهد که شامپوی حاوی کتوکونازول می‌تواند اندازه و میزان رشد فولیکول‌های مو را بهبود دهد. هرچند میزان تاثیرگذاری شامپوی حاوی کتوکونازول به اندازه داروهای ضد ریزش مو نیست، اما با این حال به طور فعال بر روی گیرنده‌های مشابه که مسئول طاسی با الگوی مردانه هستند، اثر می‌گذارد.

سالیسیلیک اسید

از این ماده به عنوان یک لایه بردار برای از بین چربی‌های اضافه پوست کف سر استفاده می‌شود. سبوم موجود در پوست سر ممکن است حاوی مقادیر زیادی دی هیدروتستوسترون باشد. اسید سالیسیلیک به طور مستقیم DHT را مسدود یا اینکه در مسیر آن اختلالی ایجاد نمی‌کند، بلکه نقش آن کاهش مقدار این هورمون روی پوست سر است. سالیسیلیک اسید به دلیل خواص ضد قارچی که دارد، به عنوان یک درمان پیشگیرانه برای بیماری کرم حلقوی و دیگر مشکلات پوستی سر نظیر درماتیت سبوروئیک مفید است.

زینک پیریتیون

این ماده از گسترش سلول‌های قارچی و باکتریایی جلوگیری می‌کند که این ویژگی آن را به ماده ای مهم در درمان شوره سر و درماتیت سبوروئیک تبدیل کرده است. هرچند تحقیقات محدودی در مورد اثر زینک پیریتیون در درمان ریزش مو انجام شده است، اما مطالعات نشان داده اند که می‌تواند مزایایی برای جلوگیری از ریزش مو و تحریک رشد مجدد موها داشته باشد. در مطالعه ای که در مجله درماتولوژی بریتانیا منتشر شده است، نشان می‌دهد که استفاده از شامپو ضد ریزش مو حاوی زینک پیریتیون برای آقایان مبتلا به ریزش موی آندروژنیک، می‌تواند باعث افزایش تعداد مو شود.

عصاره گیاه نخل اره ای

مطالعات متعددی در مورد اثر نخل اره ای روی DHT انجام شده است. یکی از مطالعات نشان داده که میزان DHT موجود در پروستات مردانی که از مکمل‌های خوراکی حاوی نخل اره ای استفاده می‌کردند، تا 32 درصد کاهش یافته است. برخی از تحقیقات نیز به طور مستقیم به بررسی اثرات نخل اره ای بر سلامت موها پرداخته اند. بر اساس مقاله ای که در سال 2012 در مجله بین المللی ایمونوپاتولوژی و فارماکولوژی منتشر شده است، در یک بازه تحقیقات 24 ماهه، 38 درصد از مردانی که گیاه نخل اره ای استفاده کرده اند، افزایش رشد مو در آن‌ها مشاهده شده است.

2. ترکیبات موثر در رشد مجدد مو

درمان طاسی با الگوی مردانه یک فرایند دو مرحله است. اولین قدم جلوگیری از بدتر شدن ریزش مو است. مورد دوم، تحریک رشد مجدد و پایدار مو است. ترکیبات ذکر شده در بخش قبلی هرچند مزایایی در جلوگیری ار ریزش مو دارند، اما هیچکدام تاثیر قابل توجهی بر روی افزایش سرعت رشد و ضخامت موها ندارند. در ادامه تعدادی از ترکیبات فعال محرک رشد مو را معرفی می‌کنیم تا بدانید در ترکیبات ساخت شامپو ضد ریزش مو آقایان به دنبال چه چیزی باشید.

بیوتین

بیوتین یک کوآنزیم است که نقش مهمی برای کمک به رشد موهای ضخیم، سالم و قوی ایفا می‌کند. هرچند این ماده از ریزش مو جلوگیری نمی‌کند، اما تاثیر قابل توجهی در سرعت رشد موهای جدید به کمک سایر روش‌های درمان ریزش مو دارد. این بدان معناست که اگر در حال حاضر از فیناستراید و ماینوکسیدیل برای جلوگیری از ریزش مو استفاده می‌کنید، ممکن است با استفاده از شامپو یا مکمل بیوتین رشد مجدد سریع تری را تجربه کنید.

توجه به این نکته ضروری است که بیوتین یک ویتامین محلول در آب است و در حال حاضر هیچ شواهد علمی وجود ندارد که بدن شما بتواند آن را از طریق پوست سر جذب کند. به این ترتیب، شما به احتمال زیاد از مکمل بیوتین نتایج بهتری نسبت به شامپویی حاوی بیوتین خواهید گرفت. همچنین می‌توانید بیوتین را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنید. غذاهایی مانند تخم مرغ، ماهی قزل آلا، گوشت گاو، ماهی تن، جگر گاو، بادام و اسفناج همه منابع غنی بیوتین هستند. بنابر این برای به حداکثر رساندن سرعت رشد موهایتان، این غذاها را حتما مصرف کنید.

نیاسین

این ماده که به عنوان ویتامین B3 نیز شناخته می‌شود، در بسیاری از شامپوهای ضد ریزش مو آقایان یافت می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده موضعی از نیاسین و مشتقات آن در نواحی از سر که دچار ریزش هستند، می‌تواند رشد مجدد مو را تحریک کند. از آنجایی که نیاسین نمی‌تواند DHT را مسدود کند، نمی‌تواند در کاهش ریزش مو موثر باشد. با این حال، می‌تواند به رشد موهای سالم و افزایش تراکم، ضخامت و بهبود ظاهر کلی موها کمک کند.

روغن رزماری

یکی دیگر از روغن‌هایی که مطالعاتی در مورد تاثیر مثبت آن روی رشد موها انجام شده، رزماری است. در یکی از تحقیقات، محققان دریافتند که روغن رزماری می‌تواند به اندازه داروی ماینوکسیدیل در افزایش رشد موها موثر باشد. روغن رزماری یک ماده رایج مورد استفاده در انواع شامپو ضد ریزش مو آقایان است. همچنین می‌توانید اسانس روغنی این ماده را نیز به راحتی تهیه کرده و آن را به شامپویی که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنید اضافه کنید.

ترکیبات دیگر

از آنجایی که بسیاری از ترکیبات مورد استفاده در شامپوهای ریزش مو کاملاً جدید هستند، مطالعات کاملی روی همه آن‌ها انجام نشده است. بنابراین گمانه زنی‌های فراوانی در مورد برخی از موادی که به تازگی در شامپو ضد ریزش مو آقایان استفاده می‌شوند، وجود دارد. در ادامه تعدادی از پر کاربرد ترین این مواد را که مورد استفاده قرار می‌گیرند را معرفی می‌کنیم.

روغن درخت چای: گمان می‌شود که این ماده تاثیر مثبتی روی رشد موها دارد. مطالعه ای که در سال 2007 در کره جنوبی انجام شد، نشان داد که روغن درخت چای رشد فولیکول‌های مو را افزایش می‌دهد.

سیستین: یک ماده محبوب مورد استفاده در شامپوهای ضد ریزش مو آقایان، سیستین است که دارای اثرات ضد پیری می‌باشد، هرچند که تحقیقات علمی زیادی روی آن انجام نشده است.

پانتنول: یکی دیگر از مواد محبوب در شامپوهای ضد ریزش مو پانتنول است که به داشتن تاثیر برای افزایش ضخامت و مرطوب کنندگی مو معروف است.

گیاه دم اسب: یکی دیگر از مواد طبیعی مورد استفاده در شامپوهای ضد ریزش موی مردانه عصاره گیاه دم اسب است که برای سلامت کلی پوست سر و مو مفید است.

سخن آخر

بهترین شامپوهای ضد ریزش مو آقایان می‌توانند از آسیب موها جلوگیری کرده، پوست سر را سالم نگه داشته و محیطی مناسب برای رشد موها فراهم کنند. اگر به دنبال جلوگیری از ریزش موهایتان هستید، می‌توانید از درمان‌های مورد تایید متخصصان مانند ماینوکسیدیل به همراه یک شامپوی مناسب برای تحریک رشد مجدد موها، رژیم غذایی سالم و محصولات با کیفیت مراقبت از مو استفاده کنید. برای خرید انواع شامپو ضد ریزش مو می‌توانید از فروشگاه شمال مال استفاده کنید. اگر در انتخاب شامپوی مناسب تردید دارید، می‌توانید از مشاوره تیم مجرب شمال مال استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا