7 روش کاربردی برای رشد سریع مو

اگر در فکر این هستید که برای رشد سریع مو چه کاری کنید، باید بدانید که هیچ درمان معجزه آسا و یک شبه ای وجود ندارد. موها در بهترین و سلامت ترین حالت خود، به طور متوسط ماهیانه بین 10 تا 13 میلی متر رشد می‌کنند. اگر شرایط بیماری، رژیم غذایی نامناسب و یا موخوره داشته باشید، این مقدار کمتر می‌شود. اما خبر خوب این است که روش‌های زیادی وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید به حداکثر رشد ممکن ماهیانه مو دست پیدا کنید.

رشد سریع مو به دو رویکرد همزمان نیاز دارد. ابتدا باید ساقه موها را از آسیب حفظ کنید تا از ریزش و رشد نکردن مو جلوگیری شود. و دوم اینکه باید شرایط رشد سریع و سالم را در ریشه مو فراهم کنید. در ادامه با روش‌هایی آشنا می‌شوید که به رشد سریع تر و حداکثری مو کمک می‌کنند.

روش های کاربردی برای رشد سریع مو

مراحل رشد مو

عوامل متعددی، از الگوی ریزش موی مردانه گرفته تا ریزش موهای موقتی ناشی از بیماری یا سوء تغذیه، می‌تواند بر رشد سریع مو تاثیرگذار باشند. رشد مو یک فرایند چند مرحله ای است که فازهای متفاوتی را در بر می‌گیرد. این فازها شامل رشد (آناژن)، پسروی و جداشدن (کاتاژن)، استراحت (تلوژن) و ریزش (اگزوژن) هستند. در حالی که رشد مو ممکن است ساده به نظر برسد، اما واقعیت این است که تک تک فولیکول‌ها یک فرآیند پیچیده و چند مرحله ای را برای تولید موهای جدید طی می‌کنند.

رشد مو زمانی شروع می‌شود که خون توسط رگ‌های خونی پوست سر، مواد مغذی مورد نیاز فولیکول‌ها را تامین کند. این امر باعث تحریک ایجاد سلول‌های جدید و در نتیجه رشد موهای جدید از هر فولیکول می‌شود. در ادامه با افزایش طول، موها از میان پوست عبور کرده و بیرون می آیند. در این فرایند، هر رشته مو چهار مرحله مختلف را طی می‌کند:

فاز آناژن: این فاز مرحله رشد موها است که چندین سال طول می‌کشد. در انتهای فاز آناژن، مو به حداکثر طول خود رسیده است.

فاز کاتاژن: این مرحله پس از رسیدن مو به حداکثر طول خود رخ می‌دهد. با متوقف شدن رشد، موهای شما از فولیکول جدا می‌شود.

فاز تلوژن: در این مرحله مو در فاز استراحت است و در جای آن موی جدید از فولیکول رشد می‌کند.

فاز اگزوژن: این مرحله زمانی است که مو از پوست سر جدا شده و می‌ریزد و موی جدید جایگزین آن می‌شود.

دلایل ریزش مو

ریزش مو زمانی اتفاق می افتد که چیزی این روند فازی را مختل کند. به عنوان مثال، برخی از ریزش موهای موقتی هنگامی رخ می دهند که نوعی تغییر فیزیولوژیکی در بدن باعث گردد موهای شما ناگهان از فاز آناژن (فاز رشد) وارد فاز تلوژن (استراحت) شوند. این تغییر می‌تواند در اثر بیماری، استرس، مصرف دارو، جراحی و آسیب‌های روحی رخ دهد.

شایع ترین دلیل ریزش مو در مردان که طاسی با الگوی مردانه نام دارد، چرخه رشد موهای شما را از طریق فرایندی کمی متفاوت مختل می‌کند. این نوع ریزش، به جای اینکه موها را از مرحله رشد خارج کند، زمانی رخ می‌دهد که فولیکول‌های مو از نظر فیزیکی آسیب ببینند. در این نوع ریزش مو که به واسطه هورمون دی هیدرو تستوسترون یا DHT ایجاد می‌شود، فولیکول‌های مو کوچک شده و توانایی ایجاد موهای جدید را از دست می‌دهند.

داروهای مناسب برای رشد سریع مو

محلول ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل یک داروی موضعی برای ریزش مو است. می‌توانید آن را به صورت محلول مایع یا فوم و بدون نیاز به نسخه تهیه کنید. ماینوکسیدیل با کوتاه کردن مرحله تلوژن (استراحت) در چرخه رشد مو و نیز تحریک موهای شما برای ورود سریع تر به مرحله آناژن (رشد)، از ریزش مو جلوگیری کرده و رشد سریع مو را تقویت می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ماینوکسیدیل علاوه بر تحریک رشد، ممکن است ضخامت و طول موهای شما را نیز افزایش دهد.

محلول ماینوکسیدیل

قرص فیناستراید

فیناستراید یک داروی خوراکی مناس برای درمان ریزش مو است. این دارو به صورت قرص ارائه می‌شود که برای تهیه آن نیاز به نسخه پزشک دارید. برخلاف ماینوکسیدیل، فیناستراید باعث افزایش جریان خون در به پوست سر نمی‌شود. در عوض، با جلوگیری از تبدیل تستوسترون به دی هیدرو تستوسترون یا DHT، ریزش مو را متوقف می‌کند. این دارو مانع از آسیب DHT به فولیکول‌های موی شما می‌شود، از ریزش مو جلوگیری کرده و به موهای شما اجازه می‌دهد تا چرخه رشد طبیعی خود را طی کنند.

روش‌های غیر دارویی برای رشد سریع مو

1. موهایتان را رنگ نکنید

شما نمی‌توانید هم موهایتان را دکلره و رنگ کنید و هم انتظار رشد سریع مو را داشته باشید. دکلره و‌هایلایت مداوم، باعث می‌شود موها تحت نفوذ ترکیبات شیمیایی زیادی قرار بگیرند. این امر منجر به آسیب موها شده و نمی‌توانند به خوبی رشد کند. اگر می‌خواهید موهایتان رشد بهتری داشته باشند و حتما نیاز به رنگ کردن موهایتان دارید، بهتر است رنگ‌های تیره تر را انتخاب کنید تا از آسیب‌های غیر ضروری جلوگیری کنید.

2. از شامپو ضد ریزش و محرک رشد موها استفاده کنید

یکی از در دسترس ترین روش‌ها، استفاده از شامپوهایی است که حاوی ترکیبات مناسب برای قطع ریزش و تحریک رشد مجدد مو باشند. شامپوهایی که حاوی موادی مانند کتوکونازول، عصاره گیاه نخل اره ای و کافئین باشند، گزینه‌هایی مناسبی برای این کار می‌باشند. شامپو کافئین ویلایس یکی از مناسب ترین شامپوهای ضد ریزش بازار است که می توانید آن را از فروشگاه شمال مال تهیه کنید.

شامپو ضد ریزش کافئین

3. از شامپوها و اسکراب‌های پاک کننده عمقی پوست سر استفاده کنید

وضعیت سلامت کلی پوست سر نه تنها در رشد سریع مو، بلکه برای داشتن موهایی سالم تر و قوی تر تاثیر گذار است. همانند صورت، پوست سر نیز تحت آلودگی‌های محیطی و التهابات گوناگون قرار می‌گیرد. با تمیز نگه داشتن فولیکول‌ها، از تجمع روغن و بسته شدن منافذ جلوگیری می‌شود. همچنین استفاده از اسکراب پوست سر حاوی اسید سالیسیلیک و اسید گلیکولیک توصیه می‌شود. از شامپوهای پاک کننده قوی و اسکراب‌ها حداکثر هفته ای یکبار استفاده کنید.

4. هر روز موهایتان را نشویید

تصمیم گیری در مورد اینکه چند بار باید موهای خود را بشویید در نهایت به نوع موی شما بستگی دارد. اما چه موهایی صاف داشته باشید و چه فر، شستن روزانه مو توصیه نمی‌شود. استفاده هر روزه از شامپوها می‌تواند باعث خشکی و التهاب پوست سر شود. بنابراین حداقل یک تا 2 روز بین شستن موها با شامپو فاصله بیاندازید. اما اگر به دلیل چربی زیاد موها، شرایط محل کار و یا محیط زندگی نیاز دارید که هر روز موهایتان را بشویید، بهتر است از شامپوهای خشک و یا شامپو بدون سولفات استفاده کنید.

5. آسیب‌های ناشی از اتوی مو و سشوار را به حداقل برسانید

دستیابی به رشد سریع مو به معنای کنار گذاشتن کامل دستگاه‌های حرارتی مانند سشوار، بابلیس یا اتوی مو نیست، اما به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از حرارت، به طور قابل توجهی خشکی و دو شاخه شدن انتهای مو را کاهش می‌دهد. برای این کار بهتر است از دستگاه‌هایی استفاده کنید قابلیت تنظیم دما داشته باشند. همچنین بهتر است از اسپری و روغن‌های محافظت حرارتی استفاده کنید تا آسیب ناشی از گرما به کوتیکول‌های مو به حداقل برسد. اسپری محافظ حرارتی ماکادمیا یکی از انتخاب‌های مناسب برای شما خواهد بود.

محافظت حرارتی از مو

6. از رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید

مواد معدنی مانند روی و آهن نقش مهمی در رشد سریع مو دارند. در حقیقت، مشکلات تغذیه ای مانند کمبود آهن و روی هر دو می‌توانند ریزش مو را افزایش دهند. سعی کنید رژیم متعادلی داشته باشید که در آن‌ها غذاهای غنی از مواد معدنی مانند میوه‌های تازه و سبزیجات برگ دار، غلات کامل و منابع سالم پروتئین وجود داشته باشند.

7. برای کمک به رشد سریع مو از مکمل‌ها استفاده کنید

هرچند محلول‌ها و سرم‌های موضعی در حفظ سلامت پوست سر مفید هستند، اما استفاده از مکمل‌ها یکی از راه‌های بسیار موثر و هوشمندانه دریافت مواد مورد نیاز برای رشد سریع مو است. هیچ قرص معجزه آسایی وجود ندارد که به طور ناگهانی رشد مو را تسریع کند، اما برخی مواد می‌توانند به این روند کمک کنند. چندین ویتامین مختلف شامل ویتامین‌های A، B12، C، بیوتین (B7) و مکمل‌های زینک و ید از این دسته هستند.

سخن آخر

شاید مقابله با ریزش مو کاری کلافه کننده و تا حدی نا امید کننده باشد. اما استفاده از شامپوی ضد ریزش و داروهای مورد تایید برای قطع ریزش و رشد سریع مو و همچنین استفاده از مکمل‌ها و محصولات مراقبتی مناسب می‌توانند کمک کننده باشند. اگر برای انتخاب محصولات و شامپوی مناسب برای ریزش مو نیاز به راهنمایی داشتید، می‌توانید با ما تماس بگیرید تا مشاورین مجرب فروشگاه شمال مال به طور رایگان شما را در انتخاب یاری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا