هرچیزی که باید در مورد شامپوهای فاقد سولفات بدانید

این روزها وقتی از بهترین شامپو مناسب موها سخن به میان می آید، حرف و حدیث های فراوانی در اطراف عبارت “بدون سولفات” وجود دارد. وقتی در داخل یک فروشگاه به دنبال شامپوی مورد نظرتان می گردید، عبارت بدون سولفات را می توانید در همه جا مشاهده کنید. حقیقت این است که شامپوهای بدون سولفات تغییر عمده ای در این صنعت ایجاد کرده اند زیرا به طور قابل ملاحظه ای اثرات مخرب کمتری نسبت به بقیه شامپوها دارند. به طور مثال اگر موهایی رنگ شده دارید، شامپوهای فاقد سولفات ماندگاری رنگ بیشتری برای شما فراهم می آورد. بنابراین بدون داشتن اطلاعات کافی نمی توان به راحتی از کنار آن ها رد شد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا همه چیز درباره شامپوهای بدون سولفات را یاد بگیرید.

سولفات چیست؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم، سولفات ها (مانند سدیم لورث سولفات) ترکیباتی هستند که در شامپوها وجود دارند و به ایجاد کف هنگام شستشو کمک می کنند. اگر بخواهیم علمی تر توضیح بدهیم، در واقع سولفات ها عناصر شوینده ای هستند که مولکول های کثیف و تجمع آلودگی را به خود جذب می کنند. وقتی آب این سولفات ها را می شوید، احساس تمیزی بر روی موها باقی می ماند. چقدر عالی، اینطور نیست؟ اما مشکل موقعی پیش می آید که این ترکیبات شوینده گاهی اوقات قدرت بسیار بالایی دارند که علاوه بر از بین بردن آلودگی ها می توانند باعث آسیب به مو و پوست سر نیز بشوند.

در واقع سولفات ها علاوه بر اینکه آلودگی ها را به خود جذب کرده و پاک می کنند، می توانند رنگ مو و نیز چربی های طبیعی و ضروری برای پوست سر را نیز از بین ببرند. بنابراین اگر پوست سری حساس داشته باشید، سولفات ها می توانند باعث ایجاد قرمزی، خشکی و نیز خارش گردند. تمام شهرت بد شامپو های حاوی سولفات از این جا نشات می گیرد.

خرید شامپوهای بدون سولفات

انواع سولفات های مورد استفاده در شامپوها

سدیم لورث سولفات، سدیم لوریل سولفات و آمونیوم لورث سولفات سه ترکیب متداول حاوی سولفات در محصولات مراقبت از مو هستند. شما می توانید این سه ترکیب را در تمام محصولاتی که قابلیت کف کردن دارند، از شوینده های صورت تا خمیر دندان ها پیدا کنید. هر کدام از این ترکیبات میزان دانسیته متفاوتی دارند اما همه آن ها می توانند باعث ایجاد حساسیت در پوست و یا موهایتان گردند. ترکیبات سولفاتی که دارای پسوند “–ث” هستند (لورث سولفات) ملایم تر از ترکیبات سولفاتی با پسوند “–ریل” (لوریل سولفات) هستند. همچنین آمونیوم لورث سولفات از هر دوی این ترکیبات ملایم تر است.

مطالب مرتبط: انواع شامپو چه تفاوتی با هم دارند؟

 

چرا باید از شامپوهای فاقد سولفات استفاده کرد؟

اگر همه چیز را درباره شامپوهای بدون سولفات ندانید، شاید استفاده از آن ها مقداری نگران کننده به نظر برسد. وقتی از آن ها استفاده می کنید متوجه می شوید که به آن اندازه شامپوهای حاوی سولفات کف نمی کنند، اما این بدین معنی نیست که آن ها موهایتان را تمیز نمی کنند. برعکس شما همچنان همان حس تمیزی و سبکی را بر روی موهایتان خواهید داشت. این پاک کنندگی به کمک شوینده های جایگزین فراهم می شوند.

شوینده های جایگزین موجود در این نوع شامپوها می توانند از رنگ مو محافظت کنند. به همین خاطر است که شامپو مخصوص موهای رنگ شده باید فاقد سولفات باشد تا به تثبیت رنگ کمک کنند. شامپوهای فاقد سولفات با کیفیت از شوینده های جایگزین بر پایه میوه و سبزیجات نظیر نارگیل، ذرت و شکر استفاده می کنند. این شوینده ها بدون اینکه روغن کف سر را از بین برده و موها را رنگ پریده کنند، آلودگی و کثیفی را از سطح مو و پوست سر پاک می کنند.

شامپو بدون سولفات مخصوص موهای رنگ شده

 چه زمانی باید استفاده از شامپوهای فاقد سولفات را شروع کنیم؟

افرادی که دارای موهای رنگ شده و یا موهایی گره خورده هستند، باید حتما استفاده از شامپوهای حاوی سولفات را کنار بگذارند. استفاده از شامپوهای حاوی سولفات که شوینده هایی بسیار قوی هستند، می تواند باعث از بین رفتن رنگ موها گردد.

افراد دارای موهای خشک و مجعد نیز بهتر است از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنند. این نوع شامپوها سبب می شوند روغن های طبیعی بر روی پوست سر باقی بمانند که همین امر کمک می کند موها رطوبت بیشتری داشته باشند. همچنین اگر پوست سر اگزمایی و حساس دارید عدم استفاده از محصولات حاوی سولفات می تواند این شرایط پوست سر را بهبود ببخشد.

چگونه موها را با شامپوهای فاقد سولفات بشوییم؟

اگر همه چیز را درباره شامپوهای بدون سولفات بدانید پس قطعاً استفاده از آن ها چندان برای شما تعجب بر انگیز نخواهد بود. اگر از شامپوهای حاوی سولفات استفاده کنید بنابراین موقع شستشوی موها نیاز به تلاش زیادی نخواهید داشت. با کف حاصل از سولفات ها شما می توانید با کمترین تلاش ممکن موهایتان را تمیز کنید. اما هنگام استفاده از شامپوهای فاقد سولفات شما باید بیشتر تلاش کرده و موهایتان را به خوبی ماساژ دهید تا آلودگی ها را به طور کامل از بین ببرید. این نوع شامپوها دارای شوینده های جایگزین هستند که میزان شویندگی و کف کمتری دارند.

شستن مو با شامپوی بدون سولفات

آیا همه باید از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنند؟

اکثر افراد می توانند از شامپوهای حاوی سولفات استفاده کنند و برای برخی افراد نیز استفاده از این نوع شامپوها حتی انتخاب بهتری است.  به طور مثال اگر شما دارای موهایی چرب باشید و یا اینکه دارای شوره سر چرب باشید، سولفات موجود در شامپو می تواند شما را از شر روغن اضافی پوست سر خلاص کند. این کم شدن چربی پوست سر می تواند شوره سر را نیز کاهش دهد. همچنین اگر شما جزو افرادی باشید که دوست دارند شامپوها کف زیادی روی سرشان ایجاد کند، بهتر است بدانید که شامپوهای فاقد سولفات این چنین نیستند.

در این مقاله تلاش شد که همه چیز درباره شامپوهای بدون سولفات را با شما در میان بگذاریم اما این به معنی تایید این موضوع نیست که آن ها تنها انتخاب برای همه افراد هستند. هرچند بد نیست برای یک دوره زمانی کوتاه از شامپوهای فاقد سولفات استفاده کنید تا تاثیر آن را بر روی موها و پوست سرتان ببینید، اما اگر هنگام استفاده از شامپوهای عادی هیچگونه خشکی، حساسیت و یا قرمزی روی پوست سرتان احساس نمی کنید، اجباری برای استفاده از شامپو بدون سولفات برای شما وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا