فواید روغن اکالیپتوس در مراقبت از پوست

روغن اکالیپتوس حاوی خواص ضدالتهابی است که منجر به کاهش علائم آکنه و اگزما می ‌شود. طبق تحقیقات انجام شده این روغن باعث افزایش تولید سرامید در بدن می ‌شود. سرامید یک اسید چرب است که به پوست در حفظ رطوبت کمک می ‌کند. با وجود اینکه مطالعات علمی کمی برای بررسی روغن اکالیپتوس به عنوان یک درمان مناسب برای آکنه، اگزما و سایر شرایط پوستی، انجام شده است؛ اما شواهد حاکی از آن است که این روغن ممکن است در انجام این امر مؤثر باشد.

روغن اکالیپتوس به عنوان یک روغن ضروری طبقه بندی شده و از برگ درختان اکالیپتوس گرفته می ‌شود. این روغن که به دلیل خاصیت ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد درد آن شناخته شده است، به عنوان مسکن، ضد درد، ضد احتقان، ضد اسپاسم و ضد ویروس استفاده می‌شود.  برگ‌ های اکالیپتوس سرشار از آنتی اکسیدان ها و بسیاری از فلاونوئیدها هستند که بدن را در مقابل استرس اکسیداتیو و آسیب ‌های ناشی از رادیکال‌ های آزاد مضر محافظت می ‌کنند. فلاونوئیدهای اولیه موجود در برگ‌ های اکالیپتوس ترکیباتی هستند که محافظت بدن در مقابل بیماری ‌های قلبی و برخی سرطان‌ ها را بر عهده داشته و فواید زیادی نیز برای پوست دارند.

روغن-اکالیپتوس-در-مراقبت-از-پوست-1www.shomalmall.com

مزایای روغن اکالیپتوس در مراقبت از پوست

روغن اکالیپتوس حاوی خواص درمانی ویژه ‌ای است و می ‌تواند در درمان بریدگی، گزش حشرات، زخم‌ های جزئی، جراحات و کوفتگی ‌ها موثر باشد. همچنین مشخص شده است که این روغن، علائم ویروس تبخال سیمپلکس را نیز درمان می ‌کند. از آنجا که روغن اکالیپتوس ضدعفونی کننده و ضد باکتری است، به پاکسازی ناخالصی‌های اپیدرم که می توانند منجر به شیوع آکنه شوند، کمک می کند. اگر چه این شواهد از طریق تحقیقات علمی مورد تایید قرار نگرفته ‌اند؛ اما برخی معتقدند روغن اکالیپتوس پوست را درخشان و محکم می ‌کند و باعث کاهش چروک‌ ها و روشن شدن لکه ‌های تیره پوست می ‌شود. بنا به دلایل ذکر شده، انواع محصولات مراقبت از پوست حاوی عصاره برگ اکالیپتوس هستند.

روغن-اکالیپتوس-در-مراقبت-از-پوست-2www.shomalmall.com

درخشندگی پوست

علی ‌رغم ادعاهای مطرح شده توسط برخی تولید کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی و شرکت ‌های تولیدکننده روغن ‌های اسانس، در خصوص خاصیت درخشان ‌کنندگی پوست روغن اکالیپتوس، شوهد علمی اندکی در خصوص تایید این ادعا وجود دارد.

خاصیت ضد التهابی

التهاب یک پاسخ شفابخش است که به عنوان پاسخ به محرک ‌های مضری مانند باکتری ‌ها شناخته شده و منجر به افزایش جریان خون به ناحیه خاصی از بدن می ‌شود. بنابراین روغن اکالیپتوس، با تقویت گردش خون می ‌تواند جریان خون به ناحیه خاص بدن را کاهش داده و منجر به کاهش التهاب شود. یکی از مؤلفه ‌های اصلی روغن اکالیپتوس، اکالیپتول یا سینولول، یک اکسید برجسته است که در برخی روغن ‌ها موجود است. همچنین اکالیپتول حاوی مزایای ضد ‌التهابی قدرتمندی است که در صورت استفاده موضعی، به جوانسازی و تقویت پوست کمک می ‌کند.

اگزما

علم هنوز علت دقیق اگزما را مشخص نکرده است، اما اجماع نظر محققان بر این است که اگزما ناشی از داشتن یک سیستم ایمنی بیش فعال است که در صورت ایجاد آلرژن‌ های خاص باعث التهاب پوستی می شود. علائم آن شامل قرمزی، خارش، خشکی و یا پوسته پوسته شدن است. با بروز اگزما، بدن آنزیم ‌های اگزما، به ویژه آنزیم COX-2 تولید می ‌کند. شواهد نشان می‌ دهد که ترکیبات ضد‌التهابی موجود در روغن اکالیپتوس در کاهش سطح این آنزیم مؤثر است.

تولید سرامید

سرامیدها نوعی اسید چرب هستند که در اپیدرم یافت می‌شوند. سرامیدها وظیفه سفتی پوست و حفظ رطوبت آن را بر عهده دارند. اکالیپتوس حاوی ترکیبی به نام ماکروکارپال A است که باعث تقویت تولید سرامید می‌ شود. بر طبق نتایج به دست آمده در یک مطالعه، استفاده موضعی از روغن اکالیپتوس با افزایش محتوای سرامید پوست، ظاهر آن را بهبود می‌ بخشد.

خاصیت ضد باکتریایی

خواص ضد باکتریایی روغن اکالیپتوس آن را به عنوان یک روش درمانی برای افرادی که دارای عفونت ‌های پوستی خاص و آکنه هستند، تبدیل کرده است. این خاصیت ضد باکتریایی برای درمان جوش ‌ها، درماتیت باکتریایی، آبله مرغان، تبخال (زخم های سرد) و عفونت ‌های قارچی مورد استفاده قرار گرفته است.

نحوه استفاده از روغن اکالیپتوس

از آنجا که روغن اکالیپتوس خالص بسیار غلیظ است، برای استفاده از این روغن ابتدا باید با روغن حامل رقیق شود. می ‌توانید از روغن بادام، زردآلو، روغن نارگیل تصفیه شده، جوجوبا یا آووکادو به عنوان روغن حامل استفاده کنید. قانون کلی 5-10 قطره روغن اکالیپتوس در هر 30 گرم روغن حامل است. همچنین می‌توان آن را به عنوان پماد با اضافه کردن 2-3 قطره به ژله نفتی تهیه کرده و سه یا چهار بار در روز مورد استفاده قرار داد.

برای درمان یک بیماری خاص مانند اگزما ، 2-3 قطره روغن رقیق شده را مستقیماً بر روی پوست آسیب دیده بمالید. به عنوان یک درمان ضد عفونی ‌کننده موضعی برای پوست مانند آکنه، 1 قطره روغن اکالیپتوس را با 3 قطره آب مخلوط کنید و با یک سواپ پنبه‌ ای به ناحیه مورد نظرتان بزنید. هنگام خرید محصولات مراقبت از پوستی که حاوی این روغن ضروری هستند، برای تعیین غلظت محلول، برچسب محصول را با دقت بخوانید. برای درک درست استفاده، دستورالعمل‌ های روی جلد محصول را دنبال کنید.

خطرات و عوارض جانبی

روغن اکالیپتوس خالص ماده ‌ای بسیار غلیظ است و مصرف آن بدون دقت لازم، صحیح نیست. این روغن، اگر به مقدار زیاد مصرف شود، می تواند کشنده باشد. در صورت استفاده موضعی، مانند دیگر روغن های اساسی، ابتدا باید آن را با روغن حامل رقیق کرد، در غیر این صورت ممکن است باعث سوزش شدید شود. از تماس این روغن با چشم، ناحیه بینی و دهان و همچنین زخم یا جراحت باز خودداری کنید. از آنجا که کاربردهای موضعی روغن ‌های اساسی توسط سیستم ‌های هضم و دفع ‌کننده شما پردازش می‌ شوند، این پردازش ‌ها از طریق کبد و کلیه های شما صورت می‌ گیرد. مبتلایان به بیماری کبد یا کلیه باید از مصرف روغن اکالیپتوس خودداری کنند. اطلاعات كافی برای تعیین عدم استفاده از اکالیپتوس در دوران بارداری یا شیردهی در دسترس نیست، بنابراین استفاده از این روغن بدون مشورت با پزشک توصیه نمی ‌شود.

آیا باید از روغن اکالیپتوس استفاده کنید؟

هر بزرگسال، به غیر از شرایط خاص ذکر شده در بالا (در درجه اول بیماری کبد و کلیه و زنان باردار / شیرده)، می ‌تواند با اطمینان از روغن رقیق شده اکالیپتوس برای رفع مشکلات پوستی خود استفاده کند.

نوع پوست

تقریباً همه انواع پوست – چرب یا خشک – می ‌توانند روغن اکالیپتوس را برای رفع آکنه، اگزما یا پسوریازیس خود در نظر بگیرند. ویژگی ‌های تسکین دهنده درد این روغن نیز می‌ تواند برای درمان بریدگی جزئی و سوزش و خارش پوستی استفاده شود. با این حال، مشخص شده است که استعمال این روغن، در تعداد کمی از افراد درماتیت تماسی ایجاد می ‌کند. افرادی که به درماتیت تماسی حساسیت دارند، بهتر است از استعمال روغن اکالیپتوس خودداری کرده، یا اینکه ابتدا یک تست آلرژی کامل انجام دهد. اگرچه گزارش ‌های صورت گرفته در رابطه با درماتیت روغن اکالیپتوس محدود است، محققان معتقدند که این آمار به دلیل عدم گزارش توسط افراد باشد.

پوست مستعد آکنه

شواهد نسبتاً وسیعی حاکی از آن است، که خاصیت ضد عفونی‌ کنندگی روغن اکالیپتوس بر روی پوست می ‌تواند باکتری‌ های ایجاد ‌کننده آکنه ساکن در اپیدرم را از بین ببرد و تعداد دفعات شیوع آن را نیز کاهش دهد. درست است که استفاده از اکالیپتوس در جهت رفع مشکلاتی از قبیل آکنه هنوز در سطوح مقدماتی باقی مانده است. در حالی که علم مربوط به اکالیپتوس به عنوان دارویی در جهت درمان آکنه مقدماتی باقی مانده است، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، این ماده می ‌تواند برای آکنه موثر باشد. شواهد نشان داده است که روغن اکالیپتوس به کاهش شدت انواع خاصی از آکنه کمک می ‌کند. خواص ضد التهابی آن می ‌تواند در درمان آکنه ‌های التهابی اثرگذار باشد. این ماده همچنین در رشد باکتری‌ ها و قارچ ‌هایی که باعث ایجاد آکنه می ‌شوند، اثر مهاری دارد.

گزینه‌ های جایگزین برای روغن اکالیپتوس

محصولات مراقبت از پوست بدون نسخه (OTC) زیادی وجود دارند که مشابه روغن اوکالیپتوس، دارای خاصیت ضد باکتری، مرطوب کننده و ضد التهابی هستند.

مرطوب کننده‌ ها

مرطوب کننده ‌های زیادی وجود دارند که برای انواع پوست‌ ها مناسب هستند. برای پوست ‌های چرب و مستعد آکنه، یک هیدراتور سبک مانند اسید هیالورونیک (HA) یا گلیسیرین انتخاب کنید تا آکنه را تحریک نکنید. از مرطوب کننده ‌های انسدادی، که اغلب مومی هستند و لایه‌ ای روی پوست ایجاد می ‌کنند که منجر به انسداد منافذ پوست می ‌شود، خودداری کنید. افرادی که پوست بسیار خشک دارند – از جمله افرادی که از اگزما رنج می‌ برند – باید به دنبال مرطوب کننده‌ ای باشند که به ترمیم طبیعی پوست کمک کند. به عنوان مثال، نرم کننده ‌ای که حاوی اسیدهای چرب و کلسترول است به ترمیم رطوبت پوست کمک می ‌کند. این ‌ها اغلب با امولسیفایرها برای تأمین هیدراتاسیون فوری ترکیب می ‌شوند.

روغن-اکالیپتوس-در-مراقبت-از-پوست-4www.shomalmall.com

کرم سرامید

در حالی که روغن اکالیپتوس به تقویت تولید سرامید کمک می‌ کند، گزینه دیگر استفاده از کرم سرامید است. سرامیدها لیپیدهایی هستند که بخشی از رطوبت طبیعی پوست را تشکیل می ‌دهند. با افزودن کرم‌ ها، آنها نه تنها پوست را آبرسانی می‌کنند، بلکه به پوست در حفظ رطوبت نیز کمک می‌کنند.

کرم ها و پاک کننده ‌های ضد باکتریایی

اگرچه روغن اوکالیپتوس خاصیت ضد باکتریایی دارد، اما برخی از گزینه ‌های دارویی آزمایش شده از نظر علمی نیز وجود دارند. در صورت عفونت باکتریایی، به دنبال کرم ‌های موضعی حاوی موپیروسین یا اسید فوزیدیک باشید. این دو ماده ضد باکتریایی هستند که می ‌توانند انواع بیماری‌ های سطحی پوست را درمان کنند. یکی از دلایل اصلی آکنه، تجمع باکتری ‌ها روی پوست و منافذی به نام Cutibacterium acnes است. پاک کننده‌های ضد باکتریایی می‌توانند درمانی مؤثر برای این امر باشند. همچنین می ‌توانید به دنبال پاک کننده‌ هایی باشید که حاوی بنزوئیل پراکسید (BP) هستند، این ماده، یک ماده خوب آزمایش شده است آکنه را کاهش می ‌دهد.

اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک مولکولی است که به طور طبیعی در بدن سنتز می ‌شود. این ماده به پوست کمک می‌ کند رطوبت را حفظ کند و در تنظیم التهاب نقش داشته باشد. برای حفظ رطوبت پوست، یک سرم اسید هیالورونیک انتخاب کنید. سرم ‌ها ترکیبات فعال خود را با وزن مولکولی کمتری حمل می‌ کنند و نشان داده شده است که این سرم‌ ها به دلیل داشتن این وزن، اثر مرطوب کننده مؤثرتری دارند. برای کمک به کاهش التهاب پوست، به دنبال کرم یا لوسیون اسید هیالورونیک باشید. محصولات حاوی اسید هیالورونیک با وزن مولکولی بالاتر به عنوان یک ضد التهاب مفید عمل می ‌کنند.

هیدروکورتیزون

هیدروکورتیزون موضعی یک استروئید خفیف است که قرمزی، خارش و التهاب پوست را کاهش می ‌دهد. می ‌توان هیدروکورتیزون را به عنوان ژل، لوسیون، کرم یا پماد خریداری کرد و باعث تسکین موقتی از خارش و التهاب مرتبط با اگزما شد.

قطران زغال سنگ

این ماده در فرمولاسیون های مختلف مانند ژل، پماد، کرم و صابون، توسط برخی از افراد برای درمان پسوریازیس و اگزما استفاده می ‌شود. اعتقاد بر این است که قطران ذغال سنگ ضمن نرم کردن لایه بالایی اپیدرم، سرعت رشد سلول ‌های پوستی را کاهش می ‌دهد و همچنین به نوبه خود به پوست اجازه می ‌دهد رطوبت را حفظ کند.

روغن های اساسی دیگر

بسیاری از روغن ‌های اساسی دارای خاصیت دارویی مشابه با روغن اکالیپتوس هستند و می ‌توانند بسیاری از مزایای یکسان از جمله رطوبت پوست را فراهم کنند.

محصولات مراقبت از مو حاوی اکالیپتوس

محلول تقویت کننده مو فیتوپولین از برند خوشنام فیتو ۱۰۰ درصد از روغن های ضروری برای پوست سر و موها تشکیل شده است. این محلول، حاوی عصاره های طبیعی مانند رزماری، مریم گلی، عصاره سرو، اکالیپتوس و لیمو است که می توانند به سرعت پوست سر را تمیز کرده و همه ناخالصی های آن را از بین ببرند. شما می توانید این محلول کاملا گیاهی و موثر را از فروشگاه اینترنتی شمال مال تهیه کنید.

روغن اکالیپتوس

اسپری ترمیم کننده ده کاره الیو احیا کننده و تقویت کننده تار موهای نازک و آسیب‌ پذیر است. این محصول موها را نرم و حالت پذیر کرده و از آن در برابر حرارت سشوار، اشعه آفتاب و عوامل محیطی محافظت می ‌کند. استفاده از این محصول از ریزش موها جلوگیری کرده و مانع از بروز موخوره می ‌شود. این اسپری مو حاوی روغن کانانگا، برگ اکالیپتوس، پانتنول و ویتامین B5 است که سبب تسریع روند رشد موها و استحکام مو می ‌گردد. همچنین موها را مرطوب کرده و مانع خشک و وز شدن موها می ‌شود.

روغن اکالیپتوس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا